درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
پنجشنبه، 27 اردیبهشت 1403 - 07:04   

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب یک

۷ اصل حمایتی در روابط

  ۷ اصل حمایتی در روابط


ادامه ادامه مطلب دو

برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی

  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

فناوری، پایان شکست فتوشاپ

  فناوری، پایان شکست فتوشاپ


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  قدرت گوش دادن فعال
  روابط‌عمومی، اهمیت افکار عمومی درون و برون‌سازمانی
  روابط‌عمومی؛ از اطلاع‌رسانی تا اطلاع‌یابی
  کاربردهای بازخورد ساندویچی در روابط‌عمومی
  این روابط را عمومی می‌کند
  ضرورت راه‌اندازی رشته ارتباطات در دانشگاه‌های سراسری و آزاد ارومیه
  بیانیه موسسه کارگزار روابط‌عمومی به مناسبت روز ملی ارتباطات و روابط‌عمومی
  فرسودگی روابط‌عمومی
  ضرورت گذر از ارتباطات سنتی و حرکت به سمت اطلاع‌رسانی نوین
  چشم‌انداز روابط‌عمومی در ایران: امید یا چالش؟
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 37172صفحه نخست » دوشنبه، 29 بهمن 1397 - 15:35
تایپوگرافی
حروف‌نگاری، طراحی فونت یا «تایپوگرافی» در حقیقت هنر چیدمان حروف برای زبان تصویری است. این کار از طریق تقویت ویژگی‌های بصری حروف انجام می‌شود. طراحیِ نوع چینش حروف،حالت قلم، نقطه، مقدمه (فاصلهٔ خط) و … در کنار هم یک فونت تازه را خلق می‌کند.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-|| در جریان ری برندینگ «سرای ابریشم» لازم بود لوگو، فونت و تم جدیدی خلق شود که از جوهره‌ی سرای ابریشم الهام گرفته باشد. فونت جدید با توجه به نقش زنان در این مجموعه باید باظرافت می‌بود و با دقت بالا خلق می‌شد. لذا از خانجان‌زاده خواسته شد فونتی خوانا و خواندنی و مطابق رسم الخط مردم طراحی کند.
 
 حروف‌نگاری، طراحی فونت یا «تایپوگرافی» در حقیقت هنر چیدمان حروف برای زبان تصویری است. این کار از طریق تقویت ویژگی‌های بصری حروف انجام می‌شود. طراحیِ نوع چینش حروف،حالت قلم، نقطه، مقدمه (فاصله خط) و … در کنار هم یک فونت تازه را خلق می‌کند.
 
 هنر تایپوگرافی در طیف گسترده‌ای از امور هنری، مثل ساخت تیتراژ فیلم، طراحی گرافیک، صفحات وب، طراحی کتاب‌های کمیک، طراحی مالتی مدیا و تمامی هنرهایی که جلوه‌ی بصری دارند، استفاده می‌شود.
 
 تایپوگرافی با خطاطی و دست‌نویس تفاوت دارد، هر چند طراح تایپ می‌تواند از خط و دست‌نویس نیز برای تایپوگرافی بهره ببرد
 
 اخیرا دامون خانجان‌زاده گرافیست ایرانی که به هنر تایپوگرافی‌اش مشهور است، به سفارش مجموعه تجاری «سرای ابریشم» در تهران فونت جدیدی طراحی کرده که ویژگی‌های منحصر به فردی دارد و نقطه پیوند طراحی و هنر ایرانی با بازار کسب و کار است.
 
 «امروزه فونت خود یک رسانه است. فونت هم دیده می‌شود و هم خوانده می‌شود از این رو به دیده شدن برند کمک شایانی می‌کند. فونت را می‌توان سفیر یک برند هم نامید که هر جا دیده شود، به مخاطب برای شناخت برند کمک می‌کند. مثل نقشی که فونت سانفرانسیسکو برای اپل دارد.»
 
 فونت‌ها مثل سرباز کمپین معرفی یک برند، به هویت یک سازمان، مجموعه تجاری، بانک، موسسه و … کمک می‌کند.
 
 در نظام تجارت فونت اختصاصی هر بنگاه تجاری جایگاه مهمی دارد. بخصوص فونت‌هایی که توان گسترش به زبان‌های دیگر و رسم الخط مردم کشورهای دیگر را هم داشته باشند.
 خانجان‌زاده نمونه کارهای متعددی دارد او پیش از این لوگوی روزنامه‌هایی مثل جوان و یا تهران امروز را هم طراحی کرده است اما در حال حاضر به عنوان یک تایپوگراف برجسته شناخته می‌شود. هر چند که معتقد است بازار کار تایپوگرافی رونق مطلوب را ندارد:«من مثال خوبی نیستم. چون در این کار شناخته شده هستم و سفارش کار دارم. اما اگر کسی بخواهد وارد این شغل شود، سفارش برایش زیاد نیست. »
 
 در جریان ری برندینگ «سرای ابریشم» لازم بود لوگو، فونت و تم جدیدی خلق شود که از جوهره‌ی سرای ابریشم الهام گرفته باشد.
 
 دامون خانجان‌زاده با نظر خانم شاهسوند، از میانه راه به گروه طراحی پیوست تا شکل الفبای اختصاصی سرای ابریشم را ابداع کند.
 
 فونت جدید سرای ابریشم با توجه به نقش زنان در این مجموعه باید باظرافت می‌بود و با دقت بالا خلق می‌شد. از خانجان‌زاده خواسته شده بود فونتی خوانا و خواندنی و مطابق رسم الخط مردم طراحی کند.
 
 ویژگی یک فونت کارا و جذاب در تجارت این است که هم از استراتژی برند تبعیت کند و هم در عین حال هویت‌ساز باشد. او هم دست به کار شد. خانجان‌زاده در آناتومی حروف از منحنی‌ها و خطوط نرم بهره گرفت تا با فاصله بیشتر در کنار هم قرار گیرند و در خروجی کار فونت اختصاصی سرای ابریشم چشم‌نواز، خوانا و خواندنی شده است.
 
 سفارش طراحی فونت در برندینگ هر تجارتی، نشان می‌دهد مدیران آن تجارت به اهمیت و ظرافت‌های کسب و کار خود واقف هستند. ظرافتی که در سرای ابریشم به خوبی قابل درک است.
 
 توزیع رسانه ای: رپورتاژ آگهی

 

مطلب دوم

"هر متن را می‌توان به روش‌های مختلفی مانند بصری، شنیداری، دیجیتال و... ارائه کرد. زمانی که متنی چاپ می‌شود؛ خواه فرآیند چاپ روی کاغذ، در صفحه رایانه یا روی بیلبوردهای شهری باشد، خواه به هر شکل دیگری باشد، مشمول تایپوگرافی می‌شود. در حقیقت تایپوگرافی هنر تنظیم نوشتار است به‌گونه‌ای که در آن گزینه‌های مربوط به طرح، رنگ، سایز، فضاهای خالی و... نوشته به بهترین شکل ممکن انتخاب شود.

عمده مردم، به اهمیت تایپوگرافی در انتقال پیام فکر نمی‌کنند. این در حالی است که تایپوگرافی تاثیر زیادی بر بهبود روند انتقال افکار دارد.

چرا تایپوگرافی مهم است؟
انتقال "احساس"
انتخاب نوع فونت بر روی چگونگی تفکر روی یک قطعه تاثیرگذار است. انتخاب یک فونت مناسب در کنار محتوای متن، می‌تواند احساس بهتری به خواننده منتقل کند.

متمرکز کردن خواننده
تایپوگرافی خوب خواننده را به محتوا و نه قالب‌بندی متمرکز می‌کند. در حقیقت تایپوگرافی زمانی خوب است که خواننده را درگیر خود نکند و باعث تمرکز خواننده روی متن شود.

دو مثال زیر را در نظر بگیرید:
نمونه‌هایی از تایپوگرافی - تایپوگرافی دست چپ، خوانندهرا بهتر به متن هدایت می‌کند
مثال سمت چپ روشن، ساده و برای خواندن آسان است ولی مثال سمت راست رنگ های زیادی دارد و سبک فونت آن مناسب با محتوا نیست.


فاکتورهای مهم در بهبود تایپوگرافی
در تایپوگرافی قالب‌بندی درست و استفاده از شماره‌بندی موارد، یکی از فاکتورهای مهم است.


مهم است که متن شما به ترتیبی نوشته شود که باید خوانده شود. مثلا در یک کتاب، عنوان اولین چیزی است که خواننده مشاهده می‌کند، سپس نام نویسنده را می‌بیند و به دنبال آن فصول و سپس داستان نمایش داده می‌شود. سلسله مراتب نگارش، خواننده را از طریق محتوا هدایت می‌کند.


یکی دیگر از فاکتورهای مهم، ترازبندی متن است که باعث می‌شود محتوا قابل فهم‌تر و زیباتر باشد.

اولیور ریک اشتاین از معماران اطلاعات می‌گوید:
"هر کسی می‌تواند تایپ کند؛ برخی نیز می‌توانند برای تایپ قلم‌های خوبی انتخاب کنند؛ با این حال تنها چند استاد تایپوگرافی وجود دارد."

 

منبع: www.farayandmadar.net
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  درک جعل عمیق و راه‌های مقابله با آن


  هفت اشتباه زبان بدن


  قانون کارما: هر چه بکاریم همان را درو می‌کنیم


  برندسازی کارفرمایی برای استارتاپ ها


  فرسودگی روابط‌عمومی


  قدرت گوش دادن فعال


  کاربردهای بازخورد ساندویچی در روابط‌عمومی


  چرا «روز ملی ارتباطات و روابط عمومی» و «روز جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعاتی» از تقویم رسمی کشور حذف شد؟


  عذرخواهی و گلایه‌های عضو باسابقه شورای روابط‌عمومی استان مازندران


  روز ملی روابط‌عمومی: بازگشایی پارادایم جدید روابط‌عمومی


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد