شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-|| یکی از محبوبترین نشست های برگزار شده در نمایشگاه کتاب، «هزینه فرصت: چرا گوناگونی از عوامل اقتصادی حیاتی در صنعت کتاب است» بود.
در آن، اعضای هیئت درباره ترویج قدرت اظهارنظر فرهنگهای مختلف در دنیای نشر صحبت کردند که طی سالیان آتی رخ خواهد داد. در این راستا، آنها نتیجهگیریهای نسل پیش درباره ویژگیهای جمعیتشناختی صنعت نشر – مطالعهای تحت عنوان «بررسی مبنای گوناگونی» که در سال 2015 منتشر گردید – را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. این مطالعه میگوید: «صنعت نشر جایگاه سفیدپوستها و افراد توانمند از نظر جسمی است و عمده کتابهای منتشره، چنین مخاطبانی را هدف قرار داده اند».
نشست «فرصت هزینه» به تغییرات سریع این عرصه اشاره کرد. مخلص کلام این بود: اگر ناشران – و نویسندگان – گوناگونی را نپذیرند؛ با شکستهای اقتصادی مواجه خواهند شد. وقتی موفقیتهای اقتصادی اخیر فیلمهایی همچون «پلنگ سیاه» و «برو بیرون» و حتی توفیق کتابهایی همچون «راهآهن زیرزمینی» و «آواز اجساد بیگور» در کسب جایزه را مشاهده می کنید، صحت چنین مفهومی را متوجه خواهید شد.
براین مکدونالد، مدیر رویداد نمایشگاه کتاب، در حین یکی از مصاحبههای تلفنی اخیر خود با آسوشیتد پرس گفت: «لازم است که این گوناگونی را در کانون توجهات خودمان قرار دهیم».
به نظر میرسد که صنعت نشر، چنین تعهدی را در دستور کار خود قرار داده است. سایر هیئت های حاضر در نمایشگاه نیز بر روی موضوعاتی همچون مهاجرت و جنسیت متمرکز بودند.
جیسون لاو که یک ناشر و یکی از اعضای این هیئت بود، یکی از محققان مقاله «بررسی مبنای گوناگونی» در سال 2015 محسوب میشود. او انگیزه محتوای این تحقیق را بدین شکل بیان می کند: «پزشکم میگوید که در صورت مصرف غذاهای گوناگون و متنوع – حتی عناصر جدید و غافلگیرکننده – است که دستگاه گوارش من، بهترین عملکرد خود را ارائه خواهد داد. ذائقه مطالعه شما هم باید اینچنین باشد».
لازم است که نویسندگان مستقل و غیرمستقل، هوشمندی به خرج داده و به این مسائل توجه کنند.
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|