درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
سه شنبه، 1 خرداد 1403 - 12:16   

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب یک

نابینایان و هوش مصنوعی

  نابینایان و هوش مصنوعی


ادامه ادامه مطلب دو

مروری بر هوش مصنوعی گوگل: جستجوهای بیشتر، رضایت کمتر

  مروری بر هوش مصنوعی گوگل: جستجوهای بیشتر، رضایت کمتر


ادامه ادامه مطلب سه

چالش‌‌های اتحادیه اروپا در مواجهه با فناوری هوش مصنوعی

  چالش‌‌های اتحادیه اروپا در مواجهه با فناوری هوش مصنوعی


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  جایگزینی متن: افزایش بهره‌وری و ارتقای روابط‌عمومی
  حرکت از برند شخصی به تجاری
  فرهنگ دیجیتال در روابط‌عمومی
  4 راه برای تصمیم‌گیری موثرتر
  روابط‌عمومی چگونه «هنر هشتم» لقب گرفت؟
  مزایای کلیدی تحول دیجیتال چیست؟
  هرچه من را تأیید کند، درست است!
  بازگشت یا عدم بازگشت به دفتر
  5 استراتژی رفتاری برای جذاب‌تر کردن محتوای شما
  چگونه یک رییس ناامن را شناسایی و مدیریت کنیم
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 45127صفحه نخست » مقالات روابط عمومیچهارشنبه، 7 آبان 1399 - 02:02
افکار عمومی
مسائل عمومی مسائلی هستند که افراد یک گروه را تحت تأثیر قرار می دهند و گروه هم به عده‌ای از مردم اطلاق می شود که امور واحدی در سرنوشت آنها مؤثر واقع گردد. گروه ها خودشان نمی توانند دارای رأی و عقیده باشند بلکه مجموع آراء و عقاید و افکار اعضای یک گروه را درباره امری که مورد مناظره و بحث عمومی واقع شده افکار یا عقاید عمومی می نامند.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)-|| از «افکار عمومی» تعاریف بی شماری بعمل آمده است این دو کلمه ترجمه اصطلاح (Public Opinion) است «پابلیک» در انگلیسی اسم جمع است و معنی آن گروهی از مردم است که افراد آن در یک امر و یا اموری چند اشتراک منفعت یا علاقه دارند و خود را به یکدیگر بسته می دانند.

 

این گروه ممکن است کوچک یا بزرگ یا گروه اکثریت و یا اقلیت باشد. یکی از نویسندگان کلمه «پابلیک» را چنین تعریف کرده است: اجتماع دو نفر یا عده‌ای بیشتر از مردم که به نحوی نشان می دهند که درباره اموری با هم همکاری و معاضدت گروهی دارند.»

 

کلمه (عموم) در روابط‌عمومی مترادف گروه (Group) بکار می رود و گروه ممکن است گروه کارمندان باشند یا مشتریان یا فارغ التحصیلان و یا گروه های بی شمار دیگر باشند. پس در هر جامعه‌ای تعداد بی شماری از گروه های کوچک وجود دارند و دستگاه روابط عمومی هر سازمانی با چند گروه از این واحدهای بی شمار در اجتماع سرو کار دارد.


عقیده “Opinion” به معنی آشکار ساختن گرایش ذهنی نسبت به یک امر مورد اختلاف است. عقیده با اختلاف و تباین نظر ملازمه دارد. وقتی کسی می گوید من درباره فلان موضوع چنین عقیده‌ای دارم با این نشان می دهد که عقاید و افکار دیگری هم درباره موضوع مورد بحث وجود دارد که با نظر و عقیده او مباین و مخالف می باشد. پس عقیده مستلزم وجود تباین و منازعه است و حال آنکه «حقیقت» چیزی است که مورد قبول عامه باشد. مثلا قانون جاذبه یک حقیقت می باشد و هم آن را قبول دارند. اما قانون خدمت سربازی یک امر نظری و مربوط به عقیده می باشد. در هر کشوری لااقل عده معدودی پیدا می‌شوند که با نظر اکثریت در این مورد اختلاف عقیده داشته باشند.


آنچه در نظر یک فرد حقیقت محسوب می شود ممکن است در نظر دیگری یک عقیده و امری نظری تلقی گردد.


رویه یا واکنش ذهنی (Attitude) تمایل فرد به تلقی مخصوص از یک امر و یا وضع مخصوص است. در زبان انگلیسی کلمه (Attitude) به معنی رویه یا واکنش ذهنی غالبا بجای (Opinion) بمعنی عقیده بکار می رود و همین امر موجب ابهام و پیچیدگی شده است. بین مفهوم این دو کلمه تمایز فاحش وجود دارد. ولی این دو مفهوم در یکدیگر تأثیر دارند. رویه یک حالت ذهنی و درونی است. ولی عقیده تجلی آن حالت و وضع در دنیای خارج از درون است.


هر فرد آمادگی خود را برای فکر کردن و کار کردن از منابع و جاهای متعدد بدست می آورد. رویه و واکنش ذهنی فرد تا روزی که مسئله‌ای برای گروهی که وی در آن عضویت دارد پیش نیامده بحال کمون باقی می ماند. مسئله هم وقتی پیش می آمد که اصطکاک و تصادم و ناکامی و سرخوردگی و اضطراب و نگرانی پیش بیاید. وقتی فرد با این وضع مواجه گردد آن وقت است که رویه خود را اتخاذ می کند و رأی و نظر خود را ابراز می دارد.


با توضیحاتی که داده می شود می توان افکار یا عقاید عمومی را چنین تعریف کرد: افکار عمومی - «عقاید فردی اعضای یک گروه است که با هم اشتراک علاقه و منفعت دارند» عقاید عمومی مخالف با افکار و عقاید خصوصی نخواهد بود بلکه نتیجه مجموع عقاید انفرادی درباره مسائل عمومی است.

 

مسائل عمومی مسائلی هستند که افراد یک گروه را تحت تأثیر قرار می دهند و گروه هم به عده‌ای از مردم اطلاق می شود که امور واحدی در سرنوشت آنها مؤثر واقع گردد. گروه ها خودشان نمی توانند دارای رأی و عقیده باشند بلکه مجموع آراء و عقاید و افکار اعضای یک گروه را درباره امری که مورد مناظره و بحث عمومی واقع شده افکار یا عقاید عمومی می نامند.


« اسکات کاتلیپ» با نقل قول از یکی از دانشمندان افکار عمومی را به سه طریق زیر تعریف نموده است:
1 – افکار عمومی در مفهوم وسیع خود تمام طرز زندگی یک ملت یعنی همان چیزی است که علمای علوم اجتماعی آن را ( کولتور) یک ملت می نامند.


2 – افکار عمومی حالت احساسی یا عاطفی بارز یک ملت یا عده قابل ملاحظه‌ای از افراد یک ملت است.


3 – افکار عمومی مجموع عقاید یا افکار فردی اعضای یک گروه است که توجه شان بسوی یک موضوع و مقصد و حب و بغض مشترک معطوف شده است.

منبع: شبکه اطلاع رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)
 

 

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  مزایای کلیدی تحول دیجیتال چیست؟


  چگونه یک رییس ناامن را شناسایی و مدیریت کنیم


  بازگشت یا عدم بازگشت به دفتر


  5 استراتژی رفتاری برای جذاب‌تر کردن محتوای شما


  هرچه من را تأیید کند، درست است!


  خبرنگاران دانشجو با طوفان اطلاعات نادرست در اعتراضات پردیس روبرو هستند


  نابینایان و هوش مصنوعی


  روابط‌عمومی یعنی "مردم‌داری"


  چالش‌‌های اتحادیه اروپا در مواجهه با فناوری هوش مصنوعی


  اهمیت مشارکت روابط عمومی‌ها در تصمیمات سازمان تأمین‌اجتماعی


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد