شبکه اطلاع رسانی روابطعمومی ایران (شارا)-|| امسال سالی بود که با کرونا و فجایع آب و هوایی همراه بود اما فرصت های جدیدی را برای متخصصان حوزه ارتباطات فراهم آورده است. در ادامه برخی از مشاهدات مربوط به آنچه می توانیم در سال جدید انتظار داشته باشیم ارائه شده است:
تمام کارها باید کاملا دیجیتالی شوند
در پی همه گیری، تحولات دیجیتال در بیشتر بخشهای کسب و کار نفوذ کرده است. گزارشها پیش بینی می کنند که در سال جدید برای اینکه این بحران را با موفقیت پشت سر بگذاریم، اجرای مدل عملیاتی در کسب و کار امری حیاتی است به خصوص برای روابطعمومی و ارتباطات شرکتی.
دورکاری گزینه پیش روی بسیاری از کارمندان ادارات است و تمام کمپین ها باید کاملا دیجیتال باشند. سرعت بالای عملیات دیجیتال، امنیت و اتوماسیون کارهای روزمره انسان را نسبت به ارتباطات چهره به چهره بی نیاز کرده است.
در مسیر اصلی بر فناوری های جدید تمرکز می شود
سال جدید نوآوری در تاکتیک های ارتباطی، بویژه استفاده از پلتفرم های ویدئویی زنده را به ارمغان آورد. شاهد ایده ها و پلتفرم های جدیدی برای ارتباطات مشتری و کارمند هستیم. روند محتمل، ادامه جریان اصلی تاکتیک ها مانند رویدادهای دیجیتال زنده و پادکست و پخش زنده برای برنامه های معمول است.
مشارکت کارکنان بیشتر می شود
دورکاری و برنامه های کاملا دیجیتال با تاکید بر سلامت ذهنی، کار تیمی و خلاقیت، کارکنان را تشویق به مشارکت بیشتر می کند. برای انجام این کار به ابزارهای فن آوری جدید و همچنین مشارکت بی سابقه در سطح استراتژیک متخصصان ارتباطات شرکتی نیاز است.
بازاریابی و ارتباطات شرکتی با هم همسو می شوند
همیشه بین بازاریابی و روابط عمومی در شرکت های بزرگ تنش وجود دارد. دلیل این امر این است که این دو برای بودجه با یکدیگر رقابت می کنند و به این دلیل که بازاریابی به عنوان یک رشته فعال شناخته می شود که هدف از آن رشد اقتصادی است، در حالی که ارتباطات دفاعی است، و با تمرکز بر مدیریت بحران و اعتبار شناخته می شوند.
شرکت های هوشمند اطمینان حاصل می کنند که این دو به طور همزمان برای برآوردن انتظارات مشتری، بازاریابی و ارتباطات مبتنی بر ارزش همکاری می کنند. تنوع، برابری و شمول ماموریتی مهم و حیاتی می شوند.
روابط عمومی باید به ارزش ها بپردازد، نه فقط ارسال پیام
البته این موضوع جدیدی نیست، اما همه شواهد نشان دهنده فشار مداوم بر کسب و کارها برای همسو کردن روابط عمومی و ارتباطات با ارزش های شرکت حتی فراتر از تنوع، عدالت و شمول است.
از دست دادن اعتماد به موسسات به این معنی است که کسب و کارها بیش از هر زمان دیگری در بیان ارزش های برند و شرکت نقش دارند.
اینفلوئنسرها در شبکه های اجتماعی رشد زیادی کردند
قطعا کسانی که اینفلوئنسرها را دنبال می کنند می دانند که سرعت رشد اینفلوئنسرها بیشتر شده است؛ در یوتیوب 14 سال طول می کشد تا یک کانال 100 میلیون مشترک جذب کند. با این وجود استفاده از شبکه های اجتماعی در دوران قرنطینه به شدت افزایش یافت.
قطعا این روند ادامه خواهد داشت و تا این زمان در سال آینده، برندهای جدید به نقاط عطف جدیدی خواهند رسید. برندهایی که از این فرصت استفاده می کنند و مخاطبان جدید را جذب می کنند، از این مزایا بهره مند می شوند.
نوآوری همچنان پیشتاز است
نوآوری هرگز کم اهمیت نمی شود.
نویسنده: Dorothy Crenshaw
مرجع انگلیسی:.publicrelationstoday
مرجع فارسی: شبکه اطلاع رسانی روابطعمومی ایران (شارا)
|