شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا)-|| روابطعمومی، هنر زندگی کردن با مردم و مخاطبان است. وقتی روابطعمومی خود را از جنس مردم و مخاطبان و به جای آنها می بیند در سازمان به مدافعی تمام عیار برای دفاع از حق آنها و به یک پل ارتباطی موثر و تاثیرگذار در سازمان برای ایجاد تعامل و ارتباط با مخاطبان و کارمندان تبدیل می شود.
روابطعمومی جمع بین بودن و نبودن است؛ حضور به موقع و موثر در صحنه ها و پاسخگویی به مخاطبان خود با استفاده از دلایل منطقی و روشن؛ این نقش و تاثیرگذار بودن روابطعمومی ها در صحنه هاست. نبودن یعنی زمانی که جای تقدیر و تشکر از زحمات دستگاه ها می شود اصلا روابطعمومی ها دیده نمی شوند، البته وقتی مشکلی برای سازمان پیش می آید روابطعمومی ها خوب دیده می شوند، اولین جایی هم که مورد مواخذه قرار می گیرد، روابطعمومی است، روابطعمومی مدعی العموم مردم در سازمان است که هیچ سنگری برای پناه بردن به آن ندارد و همیشه مورد آماج تیرها و ترکش های مدیریت سازمان و مخاطبان قرار می گیرد.
یک تسهیل گر قوی برای ایجاد ارتباط بین مجریان و مخاطبان با دستگاههاست، آسان ترین و بی دردسرترین راه رسیدن به مدیریت دستگاهها گذشتن از مسیری است که روابطعمومی آن را ساخته است تا مدیران ببینند و بشنوند حرف دل مخاطبان را و چاره ای برای آنها بیندیشند، هم راه شکست و هم راه ترقی سازمانها از طریق روابطعمومی ها ایجاد می شود. وقتی که آنها نسبت به نظرات، دیدگاهها و پیشنهادهای مخاطبان بی اعتنا باشند و به آنها اهمیت ندهند از این طریق راه انحطاط و نابودی سازمان را هموار می کنند و اما راه ترقی سازمان، برقراری ارتباط موثر با مخاطبان، دوستی، همراهی و همکاری روابطعمومی با آنهاست، روابطعمومی وقتی در کنار مخاطبان قرار می گیرد و خود را از آنها می داند در اصل راه کامروایی سازمان را هموار کرده تا سازمان با آرامش بیشتری به دنبال دستیابی اهداف خود باشد.
روابطعمومی پل ارتباط مخاطبان با دستگاههاست، پلی که پایه های آن از طلای ناب اعتماد، اطمینان و اعتقاد دو طرف ساخته شده است، وقتی پایه های ارتباط روابط عمومی با مخاطبان بر اساس اصول طلایی انسانی و اخلاقی ساخته شده باشد، تنها کسی که از این ارتباط سود می برد سازمانها هستند.
اهمیت روابط عمومی
روابط عمومی نقشی حیاتی در ارتباطات انسانی از جمله اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، زیست محیطی و... دارد که مدیریت و پاسخگویی به آنها یک بخش مهم و کلیدی از سازمان است. روابط عمومی همچنین این امکان را می دهد که آسیب های ناشی از یک بحران را کاهش دهید یا از فرصت های غیرمنتظره ای استفاده کنید که می تواند برای سازمان مفید باشد. بهتر از همه، روابط عمومی می تواند اثربخشی و کارآمدی روایت پیرامون سازمان را به حداکثر برساند. هر سازمانی نیازهای منحصر به فرد و خاصی دارد، بررسی دقیق برای تعیین اینکه چه چیزی برای یک سازمان جنبه خاص و یا جنبه عمومی دارد، خیلی مهم و ضروری است.
هر تصمیمی که بدون حضور روابط عمومی ها در سازمانی گرفته شود حتما به شکست خواهد انجامید؛ برای کسب شهرت، باید مهارت های ارتباطی و اطلاعاتی بسیار قوی داشته باشید تا بتوانید استراتژیک فکر کنید و درک کنید که چگونه روابط بزرگ و پیچیده بین مردم و یک سازمان را مدیریت کنید. علاوه بر این، روابط عمومی که به درستی انجام نمی شود، ممکن است بیشتر از اینکه کمک کند، ضرر داشته باشد.
روابطعمومی همراه با طوفان کرونا تغییرات گسترده ای در زمینه های مختلف کرده است و برخی از روش های سنتی که معمولا قبل از کرونا از آن بهره می بردند به کلی از بین رفته است و مهم ترین تغییر در این دوران پر رنگ شدن نقش و کارکرد روابطعمومی ها در فضای مجازی است که به عنوان یک نوع روابطعمومی جدید در حال شکل گیری است و سازمانها هم چاره ای ندارند و مجبورند در فضای مجازی پاسخگوی مطالبات مخاطبان خود باشند و این نوع روابطعمومی هم کارکرد و متخصص خود را می خواهد که باید از طریق موسسات آموزشی افراد برای بر عهده گرفتن این نقش آموزش ببینند.
روابطعمومی همگام با صنعت و تکنولوژی در حال توسعه و پیشرفت است و به طبع آن نیروهایی که در روابطعمومی کار می کنند باید دانش و آموخته های خود را بروز کنند تا از قطار توسعه روابطعمومی جدید جا نمانند.
روابطعمومی یک انتخاب آگاهانه و خلاقانه برای سازمانی است که می خواهد پاسخگوی نیازهای مخاطبان خود باشد.
مهمترین وظیفه سازمان ها در قبال روابطعمومی تامین بودجه مناسب، تامین نیروی انسانی متخصص، تامین تجهیزات و امکانات اطلاعاتی و ارتباطاتی لازم و... از جمله آنهاست که می تواند یک روابطعمومی را برای پاسخگویی و مقابله با تهدیدات درونی و بیرونی سازمان آماده کند.
روابطعمومی مشاور ارشد و امین مدیریت سازمان برای اجرای برنامه ها و طرح های خود است که می تواند راه را برای اجرای آنها هموار کند. بنابراین شناخت کافی از سازمان و توانمندی، کارآیی و اثربخشی آن در جامعه، می تواند کمک موثری به روابطعمومی ها در تهیه و تدوین اهداف، استراتژی و برنامه هایشان بکند.
یکی دیگر از مواردی که باید مورد توجه جدی مدیران روابطعمومی ها قرار گیرد همراهی، همدلی و همکاری کارکنان سازمان در اجرای برنامه ها و طرح های روابطعمومی است. بدون همراهی و همکاری آنها، اجرای برنامه های روابطعمومی با مشکل جدی مواجه خواهد شد. تلاش برای کسب و جلب اعتماد و اطمینان کارکنان سازمان، کلید موفقیت اجرای برنامه های روابطعمومی هاست.
|