درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
سه شنبه، 1 خرداد 1403 - 02:34   

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب یک

نابینایان و هوش مصنوعی

  نابینایان و هوش مصنوعی


ادامه ادامه مطلب دو

مروری بر هوش مصنوعی گوگل: جستجوهای بیشتر، رضایت کمتر

  مروری بر هوش مصنوعی گوگل: جستجوهای بیشتر، رضایت کمتر


ادامه ادامه مطلب سه

چالش‌‌های اتحادیه اروپا در مواجهه با فناوری هوش مصنوعی

  چالش‌‌های اتحادیه اروپا در مواجهه با فناوری هوش مصنوعی


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  حرکت از برند شخصی به تجاری
  فرهنگ دیجیتال در روابط‌عمومی
  4 راه برای تصمیم‌گیری موثرتر
  روابط‌عمومی چگونه «هنر هشتم» لقب گرفت؟
  مزایای کلیدی تحول دیجیتال چیست؟
  هرچه من را تأیید کند، درست است!
  بازگشت یا عدم بازگشت به دفتر
  5 استراتژی رفتاری برای جذاب‌تر کردن محتوای شما
  چگونه یک رییس ناامن را شناسایی و مدیریت کنیم
  اهمیت مشارکت روابط عمومی‌ها در تصمیمات سازمان تأمین‌اجتماعی
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 51006صفحه نخست » مقالات روابط عمومییکشنبه، 20 آذر 1401 - 21:36
کیمیایی به نام اعتماد
منوچهر - محمد شمیرانی - چیزی که مشخص است مردم، به سختی مشغول دست و پنجه نرم کردن با مشکلات ریز و درشت، برای گذراندن یک زندگی حداقلی هستند که تا سطح استانداردهای قابل قبول، فاصله زیادی دارد و باز هم، چیزی که مشخص است کفگیر اعتماد مردم، به ته دیگ خورده است و چون در عمل حرکتی برای بهبود شرایط خود ندیده‌اند اعتمادشان را به مسوولان و حرف آنها از دست داده‌اند.
  

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)-|| «... توجه! توجه! علامتی که هم‌اکنون می‌شنوید اعلام خطر، یا وضعیت قرمز است و معنی و مفهوم آن، این است که حمله هوایی انجام خواهد شد. محل خود را ترک و به پناهگاه بروید.»


کسانی که سن شان، به دهه شصت و سال‌های جنگ برسد صدای گوینده این متن را به خوبی، به یاد دارند که پس از آن، آژیر قرمز با زیر و بم متفاوت به مدت سه دقیقه پخش می‌شد؛ آژیری که هر بار پخش آن، هول و تکان و نگرانی تمام عالم را به جان مردم می‌ریخت تا هرچه زودتر، راهی پناهگاه یا دست‌کم، زیرزمین خانه‌شان شوند.


آن روزها، آن قدر اعتماد وجود داشت که به محض پخش متن بالا و آژیر قرمز، مردم در هر شرایطی که بودند تلاش کنند تا خود را به محل امنی برسانند.

جدی نگرفتن پیامک


حال، پس از گذشت حدود چهار دهه از آن زمان که پخش آژیر قرمز، آوار نگرانی را بر سر مردم می‌ریخت همین چند روز پیش، ناگهان پیامکی برای بخشی از مردم فرستاده می‌شود که حاوی هشدار وقوع زلزله است.


مطابق معمول این سال‌ها، سازمان مربوطه و مسوولان و روابط‌عمومی آن، بدون هیچ برنامه ارتباطی مشخص و کاملا منفعلانه، ابتدا از هک شدن سامانه خود خبر دادند و بعد هم تکذیب و اضافه کردند هک شدن، در کار نبوده و به دلیل یک خطای انسانی، در جریان یک پروژه تحقیقاتی، به جای ارسال داخلی برای خودشان، این پیامک برای مردم فرستاده شده است!!! 


نکته مهم این ماجرا که جای توجه و تعقل دارد این است که کسی از مردم، این پیامک را جدی نگرفت و از جای خود تکان نخورد! هیچ‌کس این پیامک را باور نکرد و هیچ‌کس، شال و کلاه نکرد و دست خانواده‌اش را نگرفت تا از ترس وقوع زلزله در تهران، راه بیفتد و خود را به یک جای امن برساند.

از کجا تا کجا


شاید اشاره به این دو نمونه کافی باشد که به یاد بیاوریم حکومت‌ها، برای خوب حکومت کردن، به همراهی مردم و اعتماد درونی و قلبی آنان نیاز دارند و اگر مردم - به هر دلیلی - اعتماد خود را به مسوولان از دست بدهند سرمایه اجتماعی در اختیار آنان، آن‌قدر تحلیل می‌رود که دیگر چیزی باقی نماند و مردم، نه در رخدادهای اجتماعی مهمی چون انتخابات مشارکت فعال خواهند کرد و نه، در برنامه‌هایی مانند رعایت پروتکل‌های بهداشتی، که به نفع خودشان است. در چند دهه اخیر، مردم می‌بینند میان قول و عمل مسوولان، تفاوت از زمین تا آسمان است. دیگر از ساده‌زیستی و مردم‌گرایی واقعی آن سال‌ها خبری نیست.

 

فاصله‌های میان طبقات مردم جامعه، تصاعدی و نجومی افزایش می‌یابد. در شرایطی که مردم به سختی و با صرفه‌جویی در هزینه‌های خانواده، فرزندان خود را به ادامه تحصیل برای آینده‌ای بهتر تشویق می‌کردند، می‌بینند فرزندان درس‌خوانده و تحصیلکرده‌شان، افسرده و بیکار و بدون آینده‌ای روشن، در کنج خانه کز کرده‌اند یا مجبور شده‌اند به شغلی غیر دلخواه و غیر مناسب و با حقوقی اندک رضایت دهند. در حالی که آقازاده‌ها و فرزندان مسوولان، از رانت‌های گوناگون بهره‌مند می‌شوند و زندگی مطلوب و مناسبی را می‌گذرانند.

 

مردم می‌بینند مسوولانی که از مردم، توقع و انتظار ساده‌زیستی و نخوردن و نپوشیدن و سفر نکردن و حتی شاد نبودن را دارند آمار و حجم سوءاستفاده‌های مالی‌شان، سر به جهنم می‌زند و در تصور کمتر کسی می‌گنجد. مردم فکر می‌کنند اگر درآمدهای نفتی کشور، صرف ایجاد و بهبود زیرساخت‌های مورد نیاز کشور می‌شد پس از گذشت چند دهه، همانند مردم کشورهای مشابه و حتی پایین‌تر از کشورمان، هم‌اکنون از رفاه قابل قبولی برخوردار بودند.

نبود رسانه‌های آزاد


در این شرایط، اگر رسانه‌های آزاد و مستقل مجال و امکان فعالیت داشتند و می‌توانستند همچون جوامع دیگر، به فعالیت حرفه‌ای خود مشغول باشند و منعی برای پیگیری خبرها و گزارش‌های مورد نظر مردم را نداشتند، می‌شد امیدوار بود که عدالت و مساوات، گسترش یافته و سوءاستفاده و اختلاس کاهش یابد.


ولی در غیاب چنین رسانه‌هایی، طبیعی است که مردم خود را بی‌پناه می‌بینند؛ مسوولان که ساز خود را می‌زنند و راه خود را می‌روند. رسانه‌ها هم، یا در کنار و در خدمت مسوولان هستند، یا امکان فعالیت آزادانه و در جهت خواسته‌های مردم را ندارند. به هر حال، چیزی که مشخص است مردم، به سختی مشغول دست و پنجه نرم کردن با مشکلات ریز و درشت، برای گذراندن یک زندگی حداقلی هستند که تا سطح استانداردهای قابل قبول، فاصله زیادی دارد و باز هم، چیزی که مشخص است کفگیر اعتماد مردم، به ته دیگ خورده است و چون در عمل حرکتی برای بهبود شرایط خود ندیده‌اند اعتمادشان را به مسوولان و حرف آنها از دست داده‌اند. پس می‌توان گفت اگر گام‌های عملی ملموس برای بهبود همه‌جانبه زندگی مردم برداشته نشود همچنان شاهد غیبت «اعتماد» در میان رابطه مردم و مسوولان خواهیم بود.
 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  مزایای کلیدی تحول دیجیتال چیست؟


  بررسی دو دیدگاه در خصوص مسئولیت اجتماعی


  چگونه یک رییس ناامن را شناسایی و مدیریت کنیم


  خطا بقا در روابط‌عمومی


  بازگشت یا عدم بازگشت به دفتر


  استراتژی موفقیت: قدرت پیروزی‌های شخصی


  آیا روزنامه‌نگاری و روابط‌عمومی در یک صنعت ادغام می‌شوند؟


  5 استراتژی رفتاری برای جذاب‌تر کردن محتوای شما


  چرا شرکت‌ها باید گزارش سالانه فرسودگی شغلی را شروع کنند؟


  هرچه من را تأیید کند، درست است!


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد