درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
پنجشنبه، 27 اردیبهشت 1403 - 08:30   

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب یک

۷ اصل حمایتی در روابط

  ۷ اصل حمایتی در روابط


ادامه ادامه مطلب دو

برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی

  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

فناوری، پایان شکست فتوشاپ

  فناوری، پایان شکست فتوشاپ


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  مدیریت بحران و شش مولفه اساسی آن
  قدرت گوش دادن فعال
  روابط‌عمومی، اهمیت افکار عمومی درون و برون‌سازمانی
  روابط‌عمومی؛ از اطلاع‌رسانی تا اطلاع‌یابی
  کاربردهای بازخورد ساندویچی در روابط‌عمومی
  این روابط را عمومی می‌کند
  ضرورت راه‌اندازی رشته ارتباطات در دانشگاه‌های سراسری و آزاد ارومیه
  بیانیه موسسه کارگزار روابط‌عمومی به مناسبت روز ملی ارتباطات و روابط‌عمومی
  فرسودگی روابط‌عمومی
  ضرورت گذر از ارتباطات سنتی و حرکت به سمت اطلاع‌رسانی نوین
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 52174صفحه نخست » تازه های نشر روابط عمومیچهارشنبه، 20 اردیبهشت 1402 - 04:27
معرفی کتاب: درآمدی بر شناخت روابط‌عمومی اسلامی
در این کتاب کوشیده می‌شود ضمن شناخت سمت و سوی نگاه روابط‌عمومی‌های سازمان‌های دولتی تهران دربارۀ وظایف درون و برون سازمانی و پایبندی به ارزش‌های اسلامی در روابط‌عمومی، به تقویت توجه مدیران و کارشناسان روابط‌عمومی برای ایفای نقشی که به قرار گرفتن روابط‌عمومی در جایگاه مناسب و برای بالا بردن انتظارات از روابط‌عمومی و در راستای آن حمایت هر چه بیشتر از روابط‌عمومی‌ها کمک نماید.
  

مؤلفان:
دکتر امید علی مسعودی
مریم باغانی

 


پژوهش حاضر تلاشی است برای شناخت روابط‌عمومی اسلامی و محقق کردن آموزه‌‏های اسلامی در روابط‌عمومی سازمان‌ها، می‌توان گفت داشتن شناخت دقیق از ویژگی‌های روابط‌عمومی اسلامی از سوی مدیران و کارشناسان و همچنین مدیران ارشد سازمان، نخستین گام در راه شناخت آموزه‌‏های اسلامی مؤثر در ارتقای روابط‌عمومی سازمان‌ها، نهادها و شرکت‌ها می‌باشد. مهم‌ترین مسایلی که اهمیت و نقش روابط‌عمومی اسلامی را در سازمان‌ها مطرح کرده، شکل دادن و حفظ شهرت سازمان با توجه به اخلاق و قانون مداری، احساس تعهد، صحت و صداقت، درستی و راستی در برابر انعکاس و انتقال یافته‌ها و دستاوردها به عموم مردم و برقراری پل ارتباطی بین مسئولان و مخاطبان آن است؛ که اهمیت و ضرورت ارتقای کارایی و نوآوری روابط‌عمومی اسلامی را ضروری ساخته است.


لذا در این تحقیق سعی شده است تا در یک بررسی توصیفی و اکتشافی با روش پیمایش و استفاده از دیدگاه تمامی مدیران، روسای واحدها و یا کارشناسان روابط‌عمومی‌ها شامل 92 سازمان، درباره روابط‌عمومی اسلامی مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد که در قالب 55گویه استخراج و میزان موافقت جامعه آماری با آن، به همراه اطلاعات فردی مدیران، روسای واحدها و یا کارشناسان روابط‌عمومی، به وسیله پرسشنامه جمع‌آوری و با نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.


نتایج تحقیق نشان دهنده این است که مدیران و کارشناسان با انجام این وظایف از سوی روابط‌عمومی اسلامی موافق هستند. اگرچه تحصیلات و سابقه فعالیت در روابط‌عمومی و سن مدیران و کارشناسان روابط‌عمومی همبستگی مستقیمی با میزان شناخت آنها از این ویژگی‌ها ندارد ولی نتیجه بررسی همبستگی بین رشته تحصیلی با میزان شناخت آنها از این ویژگی‌ها تمایل به اجرای این وظایف، نشان داد از مدیران و کارشناسان که در رشته‏‌های مرتبط تحصیل کرده بودند در مقایسه با رشته‌های غیرمرتبط، شناخت بیشتری از ویژگی‌ها و وظایف داشته و تمایل بیشتری به اجرای این وظایف از سوی روابط‌عمومی اسلامی دارند.


بررسی‌ها نشان داد مدیران، روسای واحدها و یا کارشناسان روابط‌عمومی، موافق اجرای آموزه‌‏های اسلامی از سوی روابط‌عمومی‌ها هستند.

مقدمه
اهمیت روابط‌عمومی‌ها و نقشی که در روند ارتباطات اجتماعی درجوامع امروزی دارند برکسی پوشیده نیست. با نگاهی گذرا بر تاریخ شکل گیری روابط‌عمومی درایران وجهان درمی یابیم که تحقیق و پژوهش در موضوع این پدیده مهم دوران مدرنیته تا چه اندازه حائز اهمیت است:


زمینه تاسیس اداره روابط‌عمومی در جهان به اوایل قرن بیستم، حدود سال‌های (1902 -1900) و در زمانی که ایالات متحده آمریکا در یک وضعیت خاص اقتصادی، اجتماعی بسر می‏برد، برمی گردد. درآن دوران جامعه آمریکا به سرعت درحال صنعتی شدن بود. صنعت حمل و نقل و راه آهن گسترش می‌یافت. معادن ذغال سنگ و دیگر کارخانجات تولیدی هرروز با اخبارحوادثی روبرو بودند که درصفحات روزنامه‌ها منتشر می‌شد.

 

 اخباری که گاه باعث زیان‌های مالی فراوان برای صاحبان صنایع می‌شد. کار به دادگاه می‌کشید و روزنامه‌ها اغلب پیروز دادگاه‌‏ها بودند. افکارعمومی را مطبوعات شکل می‏دادند، پس تنها راه چاره متوسل شدن به یک مطبوعاتی بود. در سال 1906 اولین شرکت خصوصی خدماتی تحت عنوان روابط‌عمومی توسط (آی وی لی) (I-V-Lee) که فارغ التحصیل دانشگاه پرینستون و خبرنگار روزنامه نیویورک ورلد (New York world) بود، ایجاد شد که این فرد را پدر روابط‌عمومی در آمریکا می‌نامند.


پس روابط‌عمومی‌ها حاصل صنعتی شدن جامعه بودند.


این در حالی است که عواملی که باعث شکل گیری و ایجاد روابط‌عمومی در غرب شد، در ایران وجود نداشت. بنابراین روابط‌عمومی در ایران، با چهل سال تاخیر و بدون به وجود آمدن عواملش متولد شد (محسنیان راد، 1378: 97).


اولین اداره روابط‌عمومی در ایران در سال 1234 شمسی، دو سال بعد از کودتای 28 مرداد در شرکت نفت ایران و انگلیس تأسیس شد. این اداره از آن تاریخ تا کنون مراحل مختلفی را پشت سر گذاشته است. شاید مهم‌ترین مرحله حیات روابط‌عمومی‌ها را فعالیت آن‏ها دردوران پیروزی انقلاب اسلامی وبیش ازسه دهه اخیر در کشور اسلامی ایران باید به حساب بیاوریم و آن را مطالعه کنیم.


اینکه ما در حال حاضر به چه نوع روابط‌عمومی نیاز داریم، سئوالی است که باید با تلاش محققان عرصه روابط‌عمومی به آن پاسخ داده شود. ولی آنچه بدیهی است این است که روابط‌عمومی برای کسب موفقیت، باید بکوشد به عملکرد عملی خود برگردد و به آن پایبند باشد. محققان در تحقیق حاضر، با بضاعت کم سعی کرده‌اند با بررسی انواع روابط‌عمومی‌ها، الگوها و نگرش‌های موجود در زمینه فعالیت‌های درون سازمانی و برون سازمانی روابط‌عمومی، با توجه به اهداف و وظایف کلی سازمان‌ها ویژگی‌های روابط‌عمومی اسلامی را که با فرهنگ حاکم بر سازمان‌ها نیز سنخیت داشته و هماهنگ باشد، ارایه و نظر مدیران روابط‌عمومی سازمان‌های دولتی تهران را درباه این ویژگی‌ها جمع‌آوری نمایند.


در این کتاب کوشیده می‌شود ضمن شناخت سمت و سوی نگاه روابط‌عمومی‌های سازمان‌های دولتی تهران دربارۀ وظایف درون و برون سازمانی و پایبندی به ارزش‌های اسلامی در روابط‌عمومی، به تقویت توجه مدیران و کارشناسان روابط‌عمومی برای ایفای نقشی که به قرار گرفتن روابط‌عمومی در جایگاه مناسب و برای بالا بردن انتظارات از روابط‌عمومی و در راستای آن حمایت هر چه بیشتر از روابط‌عمومی‌ها کمک نماید.


دغدغه ورود به فعالیت‌های که از وظایف اصلی روابط‌عمومی است و دور شدن از دور باطلی که روابط‌عمومی‌ها با انجام پیش پا افتاده‌ترین کارها به آن گرفتارند، راهنمای محقق در این مسیر بوده است.


فهرست مطالب
مقدمه 1
1- روابط‌عمومی اسلامی و تحقیق علمی
2- افسانه پیدایش علم غربی
3- واقعیت ماجرا چیست؟
4- نقش مسلمانان
5- تعامل علم و دین
پانوشت‌‏ها

فصل اول: کلیـات پژوهش
1-1- درآمد
1-2- بیان مسئله پژوهش
1-3- اهداف پژوهش
1-4- سؤالات پژوهش
1-5- طرح و تحدید موضوع

فصل دوم: ادبیات و مبانی نظری تحقیق
مقدمه
2-1- پیشینه تحقیق
2-1-1- پیشینه داخلی
2-1-2- پیشینه خارجی
2-2- مباحث نظری تحقیق
2-2-1- مروری بر تاریخچه شکل‌گیری روابط‌عمومی
الف) تاریخچه روابط‌عمومی در جهان
ب) روابط‌عمومی در ایران
ج) روابط‌عمومی در ایران؛ از آغاز تا پیروزی انقلاب اسلامی
د) روابط‌عمومی در ایران؛ از پیروزی انقلاب اسلامی تا امروز
2-2-2- روابط‌عمومی؛ تعاریف، ویژگی‌ها و چارچوب‌ها
الف) تعریف روابط‌عمومی
ب) یک تعریف کامل و جامع
ج) ویژگی‌های روابط‌عمومی
د) برخی ویژگی‌های روابط‌عمومی در هزاره سوم
هـ) مهم‌ترین ویژگی‌های روابط‌عمومی در آینده
و) چشم‌انداز روابط‌عمومی در آینده
ز) ویژگی‌های روابط‌عمومی
2-2-3- انواع روابط‌عمومی
الف) انواع روابط‌عمومی از حیث عملکرد
ب) انواع روابط‌عمومی از حیث سازمان
ج) انواع روابط‌عمومی از حیث وظایف
2-2-4- نقش روابط‌عمومی بر اساس نظریات ارایه شده در این زمینه
الف) نظریه نقش‌های مدیر
ب) نظریه روابط‌عمومی مدیریت‌گرا
ج) مکتب مدیریت علمی
د) نظریه میانجی یا وساطت
هـ) سازمان‌های بالغ، سازمان‌های نابالغ
و) نظرات گوئل کهن در مورد روابط‌عمومی
ز) نظر ناصر میرسپاسی استاد مدیریت
ح) نظر علی اکبر فرهنگی استاد دانشگاه تهران
ط) نقش و کارکردهای روابط‌عمومی از دیدگاه هادی خانیکی
2-2-5- تبلیغات در روابط‌عمومی
الف) تعریف تبلیغ
ب) تعریف تبلیغات
ج) تبلیغات تجاری
2-2-6- انتظارات و توقعات مدیریت
2-2-7- افکار عمومی و نگرش سنجی در روابط‌عمومی
الف) جایگاه و نقش افکارعمومی در روابط‌عمومی
ب) مهم‌ترین ابزارهای شناخت افکارعمومی
2-2-8- روابط‌عمومی در سیره پیامبر اعظم (ص)
الف) شخصیت پیامبر
ب) شخصیت پیامبر(ص) از دیدگاه اندیشمندان
ج) جنبه‌هایی از کارهای روابط‌عمومی در دوره حضرت محمد (ص)
2-2-9- نقش روابط‌عمومی در سازمان
الف) اجزای محیط سازمانی
ب) ابعاد محیط‌هایی سازمانی
ج) روابط بین سازمانی
د) انگیزه‌های شکل‌گیری روابط بین سازمانی
هـ) متصل‌کنندگان مرز سازمانی (عبور کنندگان از مرز سازمانی)
و) نمایندگی سازمان
2-2-10- نقش دست‌اندرکاران روابط‌عمومی در سازمان
الف) چهار نمونه از نقش‌های کارشناسان روابط‌عمومی در سازمان
ب) نقش‌های روابط‌عمومی و کاربردهای استراتژیک آن‌ها از دیدگاه اسکات کاتلیپ (1994)
2-2-11- چهار نگرش عمده به روابط‌عمومی در سازمان
2-2-12- اهداف و وظایف روابط‌عمومی
الف) وظایف درون سازمانی روابط‌عمومی
ب) وظایف برون سازمانی روابط‌عمومی
ج) اهداف و وظایف روابط‌عمومی بر اساس مصوبه کمیسیون هدف و شرح وظایف روابط‌عمومی سمینار روابط‌عمومی در سال 1363
د) اهداف و وظایف روابط‌عمومی بر اساس مصوبه شورایعالی سیاستگذاری تبلیغات دولت مورخ 23/3/74
2-2-13- برنامه‌ریزی در روابط‌عمومی
الف) موقعیت
ب) اهداف
ج) نخستین اهداف روابط‌عمومی
د) مخاطب
هـ) استراتژی
و) زمان‌بندی
ز) بودجه
ح) ارزیابی
ط) برخی اهداف برنامه‌های روابط‌عمومی
2-2-14- مسئولیت اخلاقی کارشناسان روابط‌عمومی
الف) اعلامیه اصولی اخلاقی
ب) آییننامه یا سوگند نامه کهن
ج) منشور اخلاقی آتن (منشور اخلاقی بین‌المللی روابط‌عمومی)
2-2-15- روابط‌عمومی در اسلام
الف) فلسفه روابط‌عمومی در اسلام
ب) رفتار روابط‌عمومی در اسلام
ج) آثار آیات آسمانی در روابط‌عمومی
د) قوانین آسمانی و روابط‌عمومی
هـ) نقش اخلاق و وجدان اجتماعی در سیره محمد (ص)
و) روابط‌عمومی از دیدگاه رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی(س)
ز) روابط‌عمومی از دیدگاه مقام معظم رهبری
ح) رسالت‌های روابط‌عمومی
ط) وظیفه‌شناسی کارمندان روابط‌عمومی
ی) رویکرد استراتژیک روابط‌عمومی اسلامی
ک) قطعنامه دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط‌عمومی
2-3- تعاریف نظری و عملیاتی متغیرها
2-3-1- تعاریف نظری و عملیاتی متغیرها
الف) تعریف نظری متغیرها
ب) تعریف عملیاتی متغیرها
2-3-2- الگوی پیشنهادی پژوهش
2-3-3- سؤالات پژوهش
2-3-4- فرضیه‏‌های پژوهش

فصل سوم: روش شناسی پژوهش
مقدمه
3-1- نوع و روش پژوهش
3-2- جامعه آماری
3-3- حجم نمونه و روش نمونه‌گیری
3-4- واحد تحلیل
3-5- روش تحقیق
3-6-تکنیک گردآوری داده‌ها
3-7- تکنیک پردازش داده‌ها
3-8- آزمون‏‌های آماری مورد استفاده
3-9- اعتبار و روایی تحقیق
3-9-1- روایی پرسشنامه
3-9-2- اعتبار پرسشنامه

فصل چهارم: بررسی یافته‌های پژوهش
مقدمه
4-1- تجزیه و تحلیل جلد اول
4-2- تبیین داده‌ها

فصل پنجم: جمع‌بندی و نتیجه‌گیری
مقدمه
5-1- تفسیر نتایج آماری
5-2- جمع‌بندی یافته‌های تحقیق و تفسیر نتایج
5-3- پاسخ سؤال تحقیق
5-4- پیشنهادهای تحقیق
5-5- پیشنهادهای اجرایی
5-6- محدودیت‌های پژوهش
منابع و مأخذ

پیوست

 

 

لینک فروشگاه:  https://kpri.ir/?p=10828

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  درک جعل عمیق و راه‌های مقابله با آن


  مدیریت بحران و شش مولفه اساسی آن


  هفت اشتباه زبان بدن


  قانون کارما: هر چه بکاریم همان را درو می‌کنیم


  برندسازی کارفرمایی برای استارتاپ ها


  فرسودگی روابط‌عمومی


  قدرت گوش دادن فعال


  کاربردهای بازخورد ساندویچی در روابط‌عمومی


  چرا «روز ملی ارتباطات و روابط عمومی» و «روز جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعاتی» از تقویم رسمی کشور حذف شد؟


  ضرورت گذر از ارتباطات سنتی و حرکت به سمت اطلاع‌رسانی نوین


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد