شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران(شارا)- روابط سازمانی با استفاده از اطلاعاتی که از بررسی روابط گروهها و افراد بدست میآید، تحلیل میشود. با آنکه این روش برای توصیف وضعیت یک رابطه مهم سازمانی در یک مقطع زمانی و یا در طول یک دورهی کوتاه مفید است، لیکن کارایی آن محدود به تحقیقاتی است که در خلال چارچوب زمانی طولانی با روابط متعدد و جمعی سروکار دارند.
دورنمایی که روابط عمومی سازمان میتواند تحت عنوان یک پدیده عینی توصیف و بررسی شود، از تجربیات ذهنی و درونی افرادی که جداگانه و به صورت اختصاصی شرکت میکنند و بینش و برداشتهای افرادی که درگیر این موضوع هستند مجزا میشود، و از چارچوبی که برای پیگیری روابط عمومی سازمان در این مقاله پیشنهاد شده است، پشتیبانی میکند.
با اعلام مواضع منحصر به فرد و نیرومند گروههای فعال در رابطه با سازمانهایی که با آنها در مورد موضوعات مورد علاقه مشترک سهیم و شریک میشوند، نظر من در این مورد که سازمانها و گروههای فعالی که وضعیت روابط خود را با استفاده از فرآیند روابط قابل مشاهده اعلام میکنند، خصوصاً اظهارات آشکار راجع به موضوعات مورد علاقه و مشترک آنها، آن چنان که در رسانههای خبری گزارش میشود، این است که اینها جریانهای اطلاعاتی هستند. این از آن دسته اظهارات مبتنی بر روابط اعلام شدهای است که وضعیت روابط اصلی و مهم را با استفاده از یک زنجیرهی تضاد و اختلاف تفسیر میکنند. من یافتههای خود را از سه مورد مطالعاتی به اطلاع همگان میرسانم، هدف از این مطالعات، یکپارچه ساختن اظهارات و تحلیلهای ارائه شده از سوی بانکهای بزرگ استرالیایی و اعضای فعالشان در مورد روابطشان است. این اظهارات و تحلیلها از سال 1981 تا 2001 در رسانهها منتشر شد. اطلاعات مربوط به رواس سازمانها و گروههای فعال از تجزیه تحلیل بیش از 6500 مقاله مندرج در روزنامهها استخراج شده است.
نگاهی اجمالی به مسائل و مشکلات موجود در امر تحقیقات اهمیت ساختار رابطهای موفق میان سازمانها و اعضایشان و طرح و برنامهای که از حرفهی روابط عمومی پشتیبانی نماید، از مسائل مدیریتی گرفته تا بحران ارتباطات (Briggs و Plowman 2001، Huang، صفحه 309)، همگی در نظریه روابط عمومی و تحقیقات، پیش فرضهای متداولی هستند. به هر حال، توجه دقیقی که به اهمیت و ساختار روابط با گروهها میشود، نسبتاً در این زمینه، پژوهشی جدید است. متعاقب تقاضای فرگوسن (Ferguson) مبنی بر افزایش توجه نسبت به روابط، یک جریان تحقیقاتی در زمینه روابط عمومی سازمانی بوجود آمد.
سلمن (Salman) و پاولیک (1984) (Pavlik) اظهار داشتند که هیچ تحقیقی در این زمینه، تا آن زمانی که از روابط عمومی به عنوان یک واحد مقدماتی تحلیلی استفاده شد، انجام نشده بود. بعدها، ضمن اظهار تأسف از کم بودن میزان تحقیقات، ارزشیابی روابط عمومی سازمانی مورد توجه قرار گرفت. دازیر (Dosier) و بروم (1990) (Broom) تأکید میکنند که هنگامی که از برنامههای روابط عمومی تحت عنوان روابط عمومی سازمانی تأثیرگذار یاد میشودف تأثیرات مورد نظر کمتر مورد ارزیابی قرار داده میشوند. در این مورد که رابطهها چگونه تغییر میکنند، تأثیرات بر روی یک و یا هر دو وجه رابطهها نسبت به برداشتهای تلویحی و به ندرت صریح و آشکاری که میتوانست ارائه شود، اغلب سنجیدهتر بودند.
اخیراً چارچوبی برای تئوری روابط عمومی سازمانی همزمان، از ارتباطات میان فردی، روانپزشکی، تئوری روابط درون سازمانی و تئوری سیستمها بوجود آمده است. (Brun، Ledingham، 2000 Broom et al، a 2000، ing).
تحقیقات در زمینه مدیریت روابط را میتوان به سه دسته تقسیم کرد: مدلهای روابط عمومی سازمانی، میزان گستردگی رابطه به عنوان شاخص اثرات رابطه و کاربرد ژرفانمایی مربوطه در حرفهی روابط عمومی (1999، Ledingham et al). اکثر روشهای امروزی مربوط به درک روابط سازمانی برای تجسم وضعیت یک رابطه سازمانی مهم در یک مقطع زمانی و یا در طول یک دوره محدود مفید است. (a 2000، 1998 Ledingham & Brunin 2001، 1997، Huang)
به هر حال، چنین روشهایی برای درک روابط طولی و به منظور ایجاد ادراک بهتر از الگوها و تغییراتی که در طول زمان بوجود میآیند، مفید نیستند.
با آنکه روابط سازمانی صرفاً با استفاده از مفاهیم و تعابیر گروهها از روابط، بررسی و استنتاج میشوند، (2000، 1997) Broom et al مدلی برای شناسایی و تشخیص فرآیند رابطه و ساختار تحلیلهای مربوط به روابط عمومی سازمان تهیه نمود. بر اساس نتایج مفصل آثار و نوشتههای روابط میان فردی و درون سازمانی، آنها چنین استدلال کردند که روابط عمومی سازمانی هنگامی میتواند به عنوان یک پدیده عینی بررسی و توصیف شود که به تجربیات ذهنی و فردی شرکتکنندگان محدود نشود و خصوصیاتی نیز به غیر از برداشتها و استنباطات افرادی که درگیر هستند، داشته باشد (2000، 1997 Broom et al). از این منظر، سودمندترین روشها برای پیگیری روابط فعالان سازمانی در طول زمان ارائه میشود.
در ارتباط با پدیدار شدن تئوری روابط درون سازمانی، (1976، 1985، Van de ven (1997) (Aldrich 1979، Galaskiewicz Broom et al) اظهار میدارد که روابط عمومی سازمان، نتایج پویایی مبادلات و روابط متقابل است و در هر مقطع زمانی نیز میتوانند تعریف شوند. آنها تعاریف زیر را ارائه نمودند:
روابط عمومی سازمانی، بواسطهی الگوهای تعامل، تبادل، مبادله و ارتباط میان سازمان و اعضای آن نشان داده میشود. این روابط خصوصیاتی دارند که در روابط از هویت، ویژگیها و برداشتهای افراد و گروهگراییهای اجتماعی تفاوت دارند. اگر چه در اصل پویا هستند. روابط عمومی سازمانی میتواند در یک مقطع زمانی واحد تعریف شود و در طول زمان پیگیری شود. (ص 18 و 2000)
سایرین روش گستردهتری برای تعریف و تعیین روابط عمومی سازمانی در نظر گرفتهاند به عنوان مثال، (1998، Ledingham & Bruning) روابط عمومی سازمانی را به عنوان وضعیت موجود میان سازمان و اعضای مهم آن تعریف کردهاند که عملکرد وجودی هر یک بر اصلاح و بهبودی اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و یا فرهنگی دیگری نیز از روابط عمومی سازمانی ایدهآل ارائه میکنند که عبارت است از: وضعیتی که میان سازمان و اعضای اصلی آن وجود دارد و منافع اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و یا فرهنگی را برای همه گروههای مرتبط فراهم کرده و بواسطهی توجه دقیق و متقابل توصیف میشود. (ص 62)
بر اساس اطلاعات تجربی و پیشرفت فراگیر ذهنی و عقلانی، هوانگ 1998) (Huang) تصویری را ارائه میکند که روابط مومی سازمانی، را ارائه میکند که روابط عمومی سازمانی، بواسطهی تجربیات ذهنی شرکتکنندگان مشخص و بواسطهی خصوصیات پدید آمده از آن تجربیات ذهنی تعریف میشود. او روابط عمومی سازمانی را به عنوان میزانی که سازمان و اعضایش به یکدیگر اعتماد و اطمینان دارند، توافق بر سر فردی که قدرت قانونی برای تأثیرگذاری دارد، تجربه رضایتبخش با یکدیگر و تعهد هر کس نسبت به دیگری، تعریف نمود (ص 12).
(2000) Huang و Grunig خصوصیات روابط معین و مشخص شدهای، خصوصاً روابط نیک و حسنهای، را پیشنهاد کردهاند که مهمترین ابعاد آن روابط عبارتند از: کنترل، اعتماد، دو طرف بودن، رضایت، تعهد مربوطه و دستیابی به اهداف. اگر چه تعاریف و روشهای ارائه شده توسط (1998) Led- (1997/2001)، ingham and Bruning Huang و (2000) (گرونیگ و هوانگ، لدینگام و برانینگ) Gruning & Huang از دید افرادی که در ارتباط با این گونه روابط هستند، برای درک روابط عمومی سازمان مفید هستند، اما آنها به منظور درک بهتر روابط داخلی گروه سازمانی میزان کارآیی روشها را محدود کردهاند. چنین روشهایی برای بررسی تحلیلهای مربوط به گروههای سازمانی کارآیی ندارد و نیز برای وقتی که تقاضاها برای الگوهای نظری بیشتری از بدست آوردن یکسری از اطلاعات پیش از موعد است، کافی نیست.
در کنار رابطه مدیریت در شبکه حرفهی روابط عمومی، همزمان، روابط سازمانها با گروههای فعال خود، هم برای کارشناسان روابط عمومی و هم برای دانشجویان مهم است.
(2000 Grunig 2001/ Holtshausen و 2000 Boltan & Taylor 2004/ Dosier & Lavsen) به ویژه عملگرایی مهم است زیرا روابط عمومی ارزش خود را برای سازمانها بدون وجود گروههای فعال از دست خواهد داد. (1997 Grunig، Grunig). با این وجود، دازیر و لاسن (Dosier & Lausen) میگویند که روابط گروههای فعال سازمان معمولاً توسط دانشجویان روابط عمومی از دید سازمانهایی که بودجهی کافی برای استخدام کارشناسان حرفهای روابط عمومی دارند، مورد بررسی و مطالعه قرار میگیرند. گروههای فعال متفقاً با سایر گروههای اصلی ولی محروم شده، به قدر کافی در درون تئوری روابط عمومی و برنامههای تحقیقاتی که جای گیر نشدهاند. روابط گروههای فعال سازمانی امر مهمی است، لیکن در مورد آنها به عنوان زیر مجموعه روابط عمومی سازمان کوتاهی و بی توجهی شده است. (1996 2000، Karlberg، Dosier & Lausen 2000: Holtshausen). روش مرکزیت سازمانی به طور گستردهای مورد انتقاد واقع شده است. (1996) کارلبرگ (Karlberg) . (2000) دازیر و لاسن (Dosier & Lausen) تأکید داشتند که تمایل آشکار گروههای مؤثر در تحقیقات روابط عمومی در جهت روابط عمومی و گروههای فعال سازمانی عمدتاً در حمایت و گردآوری آن دسته از مجموعه اطلاعاتی تأثیر داشته است که بدان به وسیله آن بتوان دریافتن و ارائه راهحلهایی برای مشکلات گروههای فعال مؤثر بود. آنها همچنین تلاش در زمینه ارائه شباهتهای گروههای فعال را به انواع گروههای دیگر به جای ارائه تفاوتهایشان از دیگر گروهها رد کردند. (2000 Dosier & Lausen)
نمونه گرایش گروهها و دستجات مؤثر، اظهارنظر قاطع هیت (Heath) بود که بر طبق نظر او مدلهای گروههای فعال هنگامی ارزشمندند که بتوانند بصیرت و بینش لازمه را در این مورد فراهم نمایند که چگونه سازمانها به طور سازنده در امر مدیریت مداخله کنند و قضایا و موضوعاتی را که موجب تحریک گروههای فعال میشود، کاهش دهند. به عبارتی دیگر، گروههای فعال در تحقیقات و آثار روابط عمومی عمدتاً به عنوان یک گروه متخاصم عمل میکنند. بر اساس این دیدگاه، یعنی مرکزیت سازمان، توصیف مدلهای عملگرایی تنها وقتی مفید هستند که در توانایی و قابلیت سازمان در کنترل و محدود کردن گروههای فعال تأثیر داشته باشند. (1997 Grunig & Grunig: 1997، Heath Grunig 1992)
تسریع در امر تغییرات سازمانی هدف اولیه و اصلی گروههای فعال است. (1992 Gruing) و به این ترتیب گروههای فعال بالقوه مواضع بی نظیر و پر توانی را در رابطه به سازمانهایی که موضوعات مورد علاقه و مشترکی با آنها دارند، در اختیار میگیرند. نظر به اینکه سازمانها میتوانند وضعیت بازارها را نادیده انگاشته و از آن چشمپوشی نمایند، هنگامی که فعال میشوند در زمینه برقراری ارتباط با گروهها نسبت به سایرین فرصت کمی در اختیار خواهند داشت (1992 Gruning & Repper).
روابط میان سازمان و گروههای فعالشان معمولاً به عنوان مخالف تعریف میشود، همراه با گروههای فعالی که به عنوان گروههای مشکل، ارتباط با آنها به حداقل رسیده و یا ترجیحاً اصلاً ارتباط برقرار نمیشود. تهدید صورت پذیرفته، بسته به توان بالقوهشان در مهار و محدود کردن آزادی و استقلال سازمان مربوط میشود، این محدودیتها میتواند منجر به افزایش قیمتها شود، سهام بازار را کاهش داده و به اعتبار و شهرت آنها لطمه وارد آورد (1992 Grunig). به طور نمادین، گروههای فعال خصوصاً در حرفهی روابط عمومی اهمیت زیادی دارند زیرا روابط عمومی بدون وجود گروههای فعال، ارزش خود را برای سازمانها از دست میدهد (1992 Grunig).
استفاده ترجیحی از مفهوم اعضای فعال، نسبت به سایر واژگان از جمله گروهها و یا سازمانها یک رجحان معنادار و یک انتخاب آگاهانه است. در پی تعریف دوی (Deway)، از اعضای فعال به عنوان گروهی از مردم که منافع و علائق مشترک خود را در رابطه با یک سازمان درک میکنند، یاد شده است و همچنین اینکه تلاش میکنند، یاد شده است و همچنین اینکه تلاش میکنند که از طریق ساختارهای مناسب عملیاتی خود را برای نظارت و مسئولیت سازماندهی کنند. دورنمای این اصل بر این است که گروهها و اعضا به عنوان یک فرآیند بهتر، درک نامعلوم (2004 Botan & Soto 1988، Botan & Taylor) گروهها در برداشتها و تعابیر خود از رخدادها و عملکردها در محیط خودشان سهیم و شریکند. هنگامی که با ارائه چنین توضیحاتی افراد و گروهها به آن چیزی که مایلند مورد توجه واقع شود دست مییابند، پایه و بنای ایجاد یک موضوع نهاده میشود، ساماندهی گروههای فعال در ارتباط با موضوعات است و موضوعات نیز هنگامی بوجود میآیند که یک یا چند مؤسسهای که در ارتباط با علوم انسانی هستند، اهمیت یک موقعیت یا مشکل موجود را دریابند (ص 5، 1985، Crable & Vibbert). از این منظر، یعنی تعریف گروههای فعال به عنوان موجودیتهای نامعلومی که خارج از سازمان به عنوان یک گروه متخاصم سازمانی پدید میآیند، کارایی بیشتری مشاهده میشود. خصوصاً در سطح روابط گروههای فعال سازمانی، چنین تمایزی در بسیاری از متون بسیار مهم، نامعلوم و زاید است. به عبارتی دیگر، در حالی که یک گروه فعال همیشه اعضایی فعال دارد، لیکن یک عضو فعال همیشه در یک گروه فعال جای نمیگیرد. به طور مثال، یک اتحادیه کارمندی آشکارا سازمان مجزایی است، لیکن تعدادی از کارمندان سازمان فعالانه در جستجوی برخی از ارزیابیهای تغییرات سازمانی باشند و آشکارا در داخل سازمان فعالیت مینمایند. به این دلیل، گروه فعال به عنوان یک گروه متخاصم و مهم، ولی به طور قابل ملاحظهای عضو خارجی در محیط سازمانی، در تجزیه تحلیل سطح روابط گروههای فعال سازمانی در جایگاه خوبی قرار نمیگیرد. مشکل تشخیص میان کس یا چیزی که بخشی از آن محیط سازمانی است ابتدا به واسطه اندیشهزایی و ذهنی کردن فعالیتهای فعالان، و قبل از هر چیز به عنوان یک جامعه سازمانی فعال برطرف شده است.
ذهنی کردن زنجیره تعارض و اختلاف فرآیندها و ساختارهای روابط، روشی که در این مطالعه برای ساخت، سنجش و بررسی روابط میان سازمانها و اعضایشان در نظر گرفته شده از مدلهایی پیروی میکند که توسط (2000، 1997) Broometal ارائه شده است.
تحقیقات در زمینه روابط عمومی سازمان، متمرکز بر درک و تشخیص ابعاد، میزان گستردگی و خصوصیات روابط و ارزیابی نتایج روابط در رابطه با فعالیتهای روابط عمومی است. (Grunig 2001، Huang ، 2000 Grunig & Huang).
(1999، Ledingham & Bruning 2000 a 1997، 1998، Ledingham et al).
به ساختارها و فرآیندهای روابط سازمانی توجه محدودی شده است؛ اگر چه Broom et al گفته است که به واسطه وضعیت و فرآیند ارزیابیها و مقیاسها، میتوان نمای بسیار مفیدی از روابط عمومی سازمان تهیه و ارائه نمود. (1976) ون دون (Van de ven) و (1979) آلدریچ (Aldrich) اظهار داشتند که معمولاً در قسمت میزان گستردگی، به بررسی دقیق سایر سیستمهای اجتماعی که برای درک روابط در سیستمهای سازمانی مناسب هستند، پرداخته میشود.
Van de van مدعی است که روابط سازمانی را به سه طریق میتوان بررسی کرد:
بوسیله تعیین و سنجش، به رسمیت شناختن، تمرکز و پیچیدگی ساختار روابط، بوسیله بررسی مسیر و میزان منابع و اطلاعات و جریانهای اطلاعاتی و فرآیند روابط، و بوسیله درک نتایج روابط یا تأثیر روابط محسوس (1976 Van de ven). از طرفی دیگر، (1979) Aldrich چهار جنبه از روابط درون سازمانی را مطرح میسازد: به رسمیت بخشیدن توافقات یا ساختارها، مقدار منابع ارائه شده یا تعاملات میان سازمانها، رابطه متقابل این مبادلات آنچنان که توضیح داده شد از طریق میزانی که منابع همراه با مزایای جاری به طور مساوی برای هر دو گروه تحت شرایط توافقی متقابل، مبادله و اجرا شود، و استاندارد کردن به میزانی که شیوهها یا معیارهای مبادله منابع با یکدیگر مشابه باشند به منظور درک معنی چهار جنبهی مذکور که از جانب Aldrich عنوان شده است، (1992 Grunig، Grunig and Ehling) گرونیک و اهلینگ اظهار داشتند که بهتر است سازمانها، روابط عمیق، رسمی و استاندارد شدهای را با گروهها و اعضای استراتژیک خود توسعه دهند و رابطه متقابل را به عنوان یک نتیجه، به جای یک جزء عالی حرفه روابط عمومی کنار گذارند.
بر این اساس که فرآیندهای عمده در میان روابط درون سازمانی، روند جریان منابع و اطلاعات میان سازمانهاست (1976) ون دی ون (Van de ven) سه دلیل ارائه کرد:
ابتدا، اینکه جریانهای اطلاعاتی و منابع اصول اساسی فعالیت در شکل سازمان یافته رفتاری هستند و بدون آنها موجودیت سیستمهای جریانات اجتماعی از میان میرود، دوم آن که بدون روند جریان منابع، یک یا چند گروه احتمالاً دیگر شرکت نخواهند کرد، رسوم آنکه از طریق روند جریان اطلاعات و منابع، روابط پویا را میتوان از منظر یک رابطهی فردی شرکت کننده و یا سیستم جریانات اجتماعی را به عنوان یک کل مورد بررسی قرار داد. ویژگی فرآیند روابط را میتوان به واسطهی شدت، تکرار، مسیر و تغییرپذیری آنها شرح داد، و این روش اخیراً در تحلیل روابط عمومی سازمانی در تحقیقات روابط عمومی سازمانی توسط (1997) کسی (Casey) و بروم ات آل (Broom et al) بکار برده شده است. در روههای سازمانی از طریق رسانههای تحقیقات آنان از یک انستیتوی آموزشی و روابط آن با افراد و گروههای مهم (2000) بروم ات آل (Broom et al) برای توصیف وضعیت روابط از سه جنبه استفاده کرد. این سه جنبه عبارتند از: پیچیدگی، استاندارد کردن و به رسمیت شناختن آنان. همچنین میزان و رابطهی متقابل جریانهای اطلاعاتی و منافع را مورد بررسی قرار دادند. جریانهای اطلاعاتی، پیامها یا ارتباطاتی درباره بخشهای مبادلاتی یا ماهیت روابط منتقل شده میان گ متعددی میباشند (1976 Van de ven) در بررسی آنها، بروم ات آل (Broom et al) ارتباط رو در رو، ارتباطات مکتوب و مکال مات تلفنی را برای توصیف جریانهای اطلاعاتی ثبت کرد. مفهوم جریانهای اطلاعاتی ثبت کرد. مفهوم جریانهای اطلاعاتی و کاربرد عملی این مفهوم برای توصیف وضعیت روابط گروههای فعال سازمانی توسط جنبههای تعریف شده بوسیله آلدریچ Aldrich و (1976) ون دی ون (Van de ven) که بعدها توسط بروم ات آل (Broom et al) اصلاح شد، حمایت و هدایت شده است. در نتیجه، روابط فعالان سازمانی با استفاده از فرآیند روابط قابل مشاهده خصوصاً جریاناتی اطلاعاتی، توصیف شده است. بیان اختلاف و تضاد به عنوان یک فرآیند رابطه تضاد و اختلاف دقیقترین آزمون ویژگی و خصوصیات یک رابطه است (1988) (Canary & Capach) به صورت میان فردی، میان گروهی، درون سازمانی و بینالمللی وجود دارد و در موقعیتهای سازمانی جنبهای اجتنابناپذیر و فراگیر است. Nicotera &Rodriguez Hall و 1992 1997، Morrill & Thomas Huang (Jackson 1995) و نیز به ویژه در روابط عمومی سازمان شامل گروهها و اعضای فعال میشود. 1996 Huang 1997، Murphy & Dee، Gru L.A 1992 a، Ehking 1992، nig (2001، Briggs & Huang Plowman 1995، Plowman بیان اختلاف و تضاد و یا نقطهی مقابل آن همکاری، جریانهای اطلاعاتی مربوط به روابط گروههای فعال سازمانی هستند. این جریانهای اطلاعاتی ابزاری را فراهم میسازند که بدان وسیله بتوان به طور طولی این گونه روابط را مشاهده و توصیف کرد. عدم توافق و همکاری خصوصاً برای بررسی سازمانی و گروههای فعالشان ارزشمند است. a، Heath 1997، Huang 1997، Putnam & Ehling 1992، L.A. Grunig 1992 (2001 Wilson 1982، Smith & Ferguson)
سازمانها و روابط گروههای فعال در ارتباط با موضوعات سازماندهی میشوند و موضوعات نیز ذاتاً متضاد و مغایر هستند. (1995، Donohve & Tichenor Olien).
قول و قرار آنها در مورد موضوعاتی که مورد توجه و علاقه متقابل است، منشأ اصلی اختلاف میان سازمانها و گروههای فعالشان است. در چنین موقعیتهای اختلاف برانگیزی، سازمانها و گروههای فعال آنها به منظور آگاهی و تأثیرگذاری بر افکار عمومی از طریق رسانههای جمعی احتمالاً تلاشهایی خواهند کرد. (1997 Heath) تعیین وضعیت روابط در زنجیره تضاد و اختلاف مفهوم اختلاف و همکاری را میتوان در دو نقطه مقابل یک زنجیره قرار داد (1992 Ehling) و اختلاف و عدم توافق را میتوان به عنوان یک جنبهی اساسی از روابط گروههای فعال سازمانی که امکان برقراری مبادلات مهمی را در روابط قابل رؤیتشان از طریق پوشش رسانههای خبری فراهم میکند، تعریف نمود. (1997، Grunig & Grunig، 1992 Grunig، Tichenor & Dono، Olien، 1997 Heath 1989) hve
حضور رسانههای جمعی در روابط عمومی سازمان برای روابط گروههای فعال سازمان انتقادآمیز است، زیرا بر کیفیت روابط اثر میگذارد و به طور کلی موجب تشدید روابط میشود. (1997) Huang، 1997 Heath رسانههای خبری احتمالاً به دلیل اهمیت بروز اختلاف که خود موجب انتخاب و انتشار اخبار میشود، در زمانی که میزان ابراز اختلاف و ناسازگاریها در سطح بالایی باشد، تعاملات گروههای فعال سازمانی را پوشش میدهند. (1996 Karlberg).
گروههای فعال باورپذیری، منابع و معرفی موقعیتشان را از طریق جذب پوشش خبری بدست میآورند و پوشش خبری نیز اغلب در ارتباط با آمادهسازی و تأثیر آنها انتقادآمیز میباشد (1997 Olien et al، 1989 Heath).
صرفنظر از اینکه توجه رسانهها از طریق سازمانها و یا گروههای فعال در حال تلاش برای ارائه بهتر علائقشان در جو حاکم بر افکار عمومی جلب شود و یا اینکه عارضه جانبی ناخواسته اما اجتنابناپذیر اختلاف و عدم توافق باشد و یا میزان بالاتری از تضاد و اختلاف آشکار در روابط گروههای فعال سازمانی باشد در هر حال پوشش و توجه بیشتر رسانهها را در پی خواهد داشت. (1989 1992/ Heath 1997 Olien et al Grunig).
جدول 1- زنجیره تضاد و اختلاف- خلاصهای از مفهوم و شاخصها
وضعیت همکاری
|
وضعیت اختلاف و تضاد
|
تمام تلاشها از سوی سازمانها و اعضای فعالشان در جمع متمرکز است بر
· تطبیق و تلفیق علائق مشترک و متقابلشان
· همکاری در جهت دستیابی به منافع مشترک
· برطرف نمودن مسائلی که مانع از ایجاد رضایت متقابل آنها است.
شاخصهای وضعیت دوستانه و همکاری
اظهارات عمومی در مورد روابط شرکتکنندگان از طریق رسانههای خبری
· همکاری آگاهانه و علنی آنچنان که مطلوب و لازم است
· پیشنهاد همکاری و به دنبال آن توافقی آشکار
· تمرکز بر جستجوی راه حل و نکتههای مورد توافق درباره مسائل مورد توجه مشترک
|
تمام تلاشها از سوی سازمانها و اعضای فعالشان در جمع متمرکز است بر
· افزایش منافع جداگانه خودشان در ارتباط با موضوعاتی که مورد توجه متقابل است.
· به حداقل رساندن زیانشان در یک موضعگیری برد- باخت یا خود منفعتی (جلب منفعتی شخصی)
شاخصهای وضعیت تضاد و اختلاف
اظهارات عمومی در مورد روابط شرکتکنندگان از طریق رسانههای خبری
· رد صریح همکاری مطلوب و لازم و یا حذف هر نوع مرجعی برای همکاری
· توصیف رابطه لازم به هنگام یک وضعیت متعارض و ناسازگارانه
· تمرکز بر ایجاد تضاد و اختلاف و نکاتی در مورد عدم توافق راجع به موضوعات مورد توجه مشترک
|
این مطالعه بر روی مدیریت این اختلاف و ناسازگاری در روابط گروههای فعال سازمان تأکید نمیکند، اما بر روی استفاده از نشانههای اختلاف و یا همکاری به عنوان گواه مشهودی از فرآیند روابط گروههای فعال سازمان خصوصاً جریانهای اطلاعاتی تأکید دارد.
تعریف همکاری تحت عنوان مخالف طبیعی اختلاف و ناسازگاری (1994 Lev، Rubin- Ehling 1992، inger)، پیش آگهی و سابقهای را برای زنجیرهی تضاد و اختلافی که در جدول یک توضیح داده شده است فراهم مینماید. دو نقطه متقابل این زنجیره تحت عنوان نشانهی یک وضعیت اختلاف و تضاد و یا همیاری تعریف میشود. در وضعیت همیاری، تمام تلاشها از جانب سازمانها و اعضای فعالشان در گروه متمرکز بر تلفیق و تطبیق علائق متقابل، همکاری برای دست یافتن به منافع مشترک و برطرف کردن مسائلی که بر سر راه رضایت مشترکشان قرار میگیرد، میباشد (1990 Putnam).
در این روش، منافع مشترک، سازمانها و اعضای فعالشان به عنوان شخصیتهای اصلی همیاری عمل میکنند تا آنجا که آنها برای ارضا منافع و علائق خودشان، با آگاهی از اینکه رضایت به کمک ارضا منافع و علائق هر یک از آنها بهتر برآورده میشود، مبارزه و تلاش میکنند (ص 306، 2001 Plowman et al).
در وضعیت ناسازگاری و اختلاف، تمام تلاشها از سوی سازمانها و اعضای فعالشان معطوف بر افزایش منافع جداگانهی آنها در ارتباط با موضوعاتی است که مورد توجه متقابل است و همزمان با آن همراه با به حداقل رساندن زیان خود در یک موضعگیری برد- باخت یا خود منفعتی (افزایش سود و درآمد برای خود) (ص 3، 1990 Putman). این روش Zero-Sum (زیرو- سام) نشانهای از تأثیر بد تضاد اجتماعی است. (ص 229، 1986 man-Deutsch & Schicn) دو سر انتهایی این زنجیره، شدت و یا شاید موارد نادری را توصیف میکند که حدود نظری مفیدی را فراهم میکند اما برای ارائه وضعیت بخش عمده روابط گروههای فعال سازمان قابل پیشبینی نیست.
آنچنان که (1991) مورفی (Murphy) توضیح داده است اکثر موقعیتها در جایی در طول این زنجیره واقع میشوند:
1-زنجیره تضاد و اختلاف
2-خلاصهای از مفهوم و شاخصها
3-وضعیت همکاری
4-وضعیت اختلاف و تضاد
(تمام تلاشها از سوی سازمانها و اعضای فعالشان در جمع متمرکز است بر تطبیق و تلفیق علائق مشترک و متقابلشان)
5-همکاری در جهت دستیابی به منافع مشترک
6-برطرف کردن مسائلی که مانع از ایجاد رضایت متقابل آنها است.
شاخصهای وضعیت دوستانه
7-همکاری آگاهانه و علنی آنچنان که مطلوب و لازم است
8-پیشنهاد همکاری و به دنبال آن توافقی آشکار
9-تمرکز بر جستجوبی راه حل/ و نکتههای مورد توافق درباره مسائل مورد توجه و مشترک تمام تلاشها از سوی سازمانها و اعضای فعالشان که در جمع متمرکز است.
10- افزایش منافع جداگانه خودشان در ارتباط با موضوعاتی که مورد توجه متقابل است.
11- به حداقل رساندن زیانشان در یک موضعگیری برد- باخت یا خود منفعتی (جلب منفعتی شخصی)
12- رد صریح همکاری مطلوب و لازم و یا حذف هر نوع مرجعی برای همکاری
13- توصیف رابطه لازم به هنگام یک وضعیت متعارض و ناسازگارانه
14- تمرکز بر ایجاد تضاد و اختلاف و نکاتی در مورد عدم توافق راجع به موضوعات مورد توجه مشترک.
در این مطالعه، مفهوم جریانهای اطلاعاتی برای تعیین وضعیت این گونه روابط در یک زنجیره تضاد و اختلاف بکار برده میشود. جریانهای اطلاعاتی فرآیندهای اساسی در تمامی روابط سازمانی هستند. (2000 1997 Broom et al)، به ویژه آنکه روابط گروههای فعال سازمانی در این مطالعه بیشتر مورد نظر قرار گرفتهاند. رسانههای خبری، به خاطر نقششان در پوشش موضوعاتی که گروههای فعال آنها را سازماندهی میکنند، نقش مهمتری در روابط گروههای فعال ایفا مینمایند و گواه این روابط هم در پوشش خبر رسانهها قابل مشاهده است. (1998، 1995، 2001 Ferguson & Smith، 1997 Heath 1997 Huange، Olien et al 1992، L.A. Grunig).
جریانهای اطلاعاتی، حاکی از وضعیت روابط سازمانها و گروههای فعال است و اظهاراتی را در بر میگیرد که سازمانها و گروههای فعال در گردهماییهای عمومی ایراد کردهاند، این اظهارات دال بر وجود روابطی است. این گونه اظهارات از طریق رسانههای خبری به شکل نقل قولهای مستقیم و یا غیر مستقیم هستند. این اظهارات نشانههایی راجع به وضعیت روابط سازمانها و گروههای فعال و ناظرین علاقهمند فراهم میکند. در یک بررسی در مورد اینکه سازمانها، هنگامی که ابزارهایی مستقیم ارتباطی غیر قابل دسترس و یا غیرقانونی هستند، چگونه به گونهای رقابتآمیز در مورد موضوعات به مذاکره میپردازند (1990) مورد (Moore) به تحلیل اظهاراتی پرداخت که به موجب آن اظهارات رسانهها به استنتاج اطلاعات در مورد ارتباطات میان رقبا میپردازند. اظهارات استخراج و آنالیز شده در مطالعه مور، (Moore) نقل قولهایی بودند که در رسانهها منتشر شدند.
این احتمال بیشتر است که سازمانها در پوشش رسانهها به اظهارات مخالف واکنش نشان دهند، و طرح و قالببندی یک موضوع در رسانهها به عنوان یک موضوع مثبت یا منفی هر دو نشاندهندهی افکار عمومی است و اهمیت آن را برای عموم نشان میدهد. (Deephouse/ 1996 Dearing & Rogers 1992 Schoen bach & Semetko، 2000).
همچنین در مطالعات، افزایش افشاگریهایی در مورد اطلاعات خودستایشگرانه و خوشبینانه از سوی سازمانها در زمانی که رخدادها به طور نامساعدی آشکار شدهاند، دیده میشود.
(1992 Patten، 2002 Deegan, Rankin & Tobin) در متن روابط گروههای فعال سازمانی، این پیشبینی منطقی است که در زمانی که سازمانها عمدتاً پوشش خبری ناخوشایندی را تجربه میکنند، از طریق افزایش روند اظهارات دوستانه و بیطرفانه درصدد دلجویی از اعضای فعال خود برآیند. به عبارتی دیگر این اصل برای سازمانها ضروری است که هنگامی که گروههایی فعال اظهارات متضادتری ابراز میدارند، مانع افزایش موضوعات مورد توجه متقابل شوند. در واقع هنگامی که گروههای فعال ناسازگارانهتر برخورد میکنند، سازمانها با بیان اظهارات دوستانه و بیطرفانه از خود واکنش نشان میدهند. برای بررسی روابط میان گروههای فعال سازمان و الگوهایی در رابطه با اعلام این گونه روابط، طرحها و پیشنهادات نظری به قرار زیر ارائه و بررسی شدند:
طرح پیشنهادی شماره 1، هنگامی که روابط گروههای فعال سازمانی به سوی تضاد و اختلاف پیش میرود، سازمانها اظهارات بیشتری دال بر همکاری اعلام نمایند.
طرح پیشنهادی شماره 2، هنگامی که روابط گروههای فعال سازمانی به سوی تضاد و اختلاف پیش میرود، سازمانها اظهارات بیشتری دال بر بیطرف بودن اعلام نمایند.
طرح پیشنهادی شماره 3، هنگامی که روابط گروههای فعال سازمانی به سوی تضاد و ناسازگاری پیش میرود گروههای فعال اظهارات بیشتری دال بر تضاد و اختلاف ارائه خواهند داد.
طرح پیشنهادی شماره 4، هنگامی که روابط گروههای فعال سازمان به سوی یک وضعیت دوستانه و همیاری پیش میرود، سازمانها اظهارات بیشتری دال بر تضاد و اختلاف ارائه کنند.
طرح پیشنهادی شماره 5، رابطه محکمتری میان تغییرات، در وضعیت روابط گروههای فعال سازمان و اظهارات گروههای فعال، مبنی بر وجود تضاد و اختلاف وجود دارد تا سایر انواع دیگر اظهارات مبتنی بر وجود روابط. فرضهایی برای قابل استفاده نمودن زنجیره تضاد و اختلاف وجود دارند که بنابر آن سازمانها و گروههای فعال وضعیت روابط خودشان را به صورت اظهارات جمعی، درباره موضوعات مورد توجه مشترکشان اعلام میکنند. برخی از این اظهارات توسط رسانههای خبری گزارش میشوند. بر این اساس، برداشتها و یا نتیجهگیریهایی درباره شدت و میزان اختلاف و یا همکاری بدست میآید. اظهارات جمعی ارائه شده از سوی شرکتکنندگان در رابطه با موضوعات مورد توجه مشترک، بنابر پوشش رسانههای خبری گزیده و گروهبندی میشوند. در مورد موقعیت چنین روابطی در زنجیره تضاد و اختلاف بعداً توضیح داده میشود.
|