درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
سه شنبه، 1 خرداد 1403 - 04:37   

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب یک

نابینایان و هوش مصنوعی

  نابینایان و هوش مصنوعی


ادامه ادامه مطلب دو

مروری بر هوش مصنوعی گوگل: جستجوهای بیشتر، رضایت کمتر

  مروری بر هوش مصنوعی گوگل: جستجوهای بیشتر، رضایت کمتر


ادامه ادامه مطلب سه

چالش‌‌های اتحادیه اروپا در مواجهه با فناوری هوش مصنوعی

  چالش‌‌های اتحادیه اروپا در مواجهه با فناوری هوش مصنوعی


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  حرکت از برند شخصی به تجاری
  فرهنگ دیجیتال در روابط‌عمومی
  4 راه برای تصمیم‌گیری موثرتر
  روابط‌عمومی چگونه «هنر هشتم» لقب گرفت؟
  مزایای کلیدی تحول دیجیتال چیست؟
  هرچه من را تأیید کند، درست است!
  بازگشت یا عدم بازگشت به دفتر
  5 استراتژی رفتاری برای جذاب‌تر کردن محتوای شما
  چگونه یک رییس ناامن را شناسایی و مدیریت کنیم
  اهمیت مشارکت روابط عمومی‌ها در تصمیمات سازمان تأمین‌اجتماعی
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 52926صفحه نخست » مقالات روابط عمومیسه شنبه، 10 مرداد 1402 - 14:28
هوش مصنوعی؛ عصای دست یا بلای جان روابط‌عمومی؟
با ظهور چت‌جی‌پی‌تی در نوامبر سال ۲۰۲۲، حوزه هوش مصنوعی دستخوش تحول عظیمی شد. حال سوال اینجاست که انسان‌ها باید از این تحول خوشحال، مشکوک یا هراسان باشند؟ متخصصان چطور هوش مصنوعی و روابط‌عمومی را با یکدیگر مرتبط خواهند کرد؟
  

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی‌ ایران (شارا) || با ظهور چت‌جی‌پی‌تی در نوامبر سال ۲۰۲۲، حوزه هوش مصنوعی دستخوش تحول عظیمی شد. حال سوال اینجاست که انسان‌ها باید از این تحول خوشحال، مشکوک یا هراسان باشند؟ متخصصان چطور هوش مصنوعی و روابط‌عمومی را با یکدیگر مرتبط خواهند کرد؟


هوش مصنوعی برای تولید محتوای خلاقانه و موثر

به جرات می‌توان گفت که هوش مصنوعی تاثیر بسزایی بر حوزه روابط‌عمومی و ارتباطات و نحوه تولید محتوای آنها داشته است. با این حال متخصصان تولید محتوا دیدگاه‌ها و احساسات متفاوتی به محتوای تولید شده با هوش مصنوعی دارند. در حالی که برخی این نوع محتوا را «جعلی» می‌خوانند، برخی هوش مصنوعی را دشمن و برخی دیگر آن را دوست می‌دانند. به نظر می‌رسد متخصصان روابط‌عمومی و ارتباطات در کشورهای شمال اروپا از دسته آخر هستند. اکثر آنها بر این باورند که هوش مصنوعی در آینده کمک شایانی به تولید محتوا می‌کند، تقریبا نیمی از این افراد گزارش داده‌اند که شرکت‌ها و سازمان‌هایشان برنامه دارند در آینده میزان محتوای تولید شده با کامیپوتر را افزایش دهند. با این حال از هر ۱۰ نفر تنها ۶ مورد بر این باورند که هوش مصنوعی در آینده به قدری پیشرفت می‌کند که بتواند محتوایی در حد محتوای متخصصان انسانی تولید کند.

براساس نتایج نظرسنجی وضعیت روابط‌عمومی‌ و ارتباطات در سال ۲۰۲۳:

۶۰ درصد بر این باورند که هوش مصنوعی کمک بزرگی به تولید محتوا در آینده می‌کند.
۵۰ درصد گفته‌اند که تولید محتوا با هوش مصنوعی را در آینده افزایش خواهند داد.
۶۱ درصد بر این باورند که هوش مصنوعی هیچ‌گاه توانایی خلق محتوایی در حد تولید محتوای انسانی را پیدا نمی‌کند.

لارس سیلبربائور مدیر ارشد بازاریابی نوکیا یکی از افرادی است که هوش مصنوعی ابزاری برای کمک به انسان می‌داند. وی بر این باور است که آینده تولید محتوا بر بستر همکاری انسان-داده شکل خواهد گرفت.

سیلبربائور می‌گوید؛ هوش مصنوعی بسیار موثر است و در رقابت با انسان می‌تواند هر رقیبی را در کسری از ثانیه شکست دهد، بدین ترتیب بازار کارهای یدی به زودی منسوخ می‌شود. با این حال هوش مصنوعی با منابع فعلی آموزش می‌بیند و قادر به پیش‌بینی تاثیر خود بر جهان آینده و جمعیت آن را نیست. در این نقطه قوه تخیل و خلاقیت انسان شروع به کار می‌کند.

حتی خلاقیت هوش مصنوعی نیز رو به رشد است، برای مثال هوش مصنوعی می‌‌تواند شعر تولید کند. از هر ۱۰ شعر ۹ مورد بد یا متوسط است. در این نقطه احساس و درک انسان شروع به کار می‌کند، محتوا را الک کرده و آنچه خوب است را گلچین می‌کند. استفاده از هوش مصنوعی به عنوان یک همراه و معاشر باعث موفقیت تولیدکنندگان محتوا در آینده پیش‌رو به شمار می‌رود.


هوش مصنوعی برای متخصصان

چگونه هوش مصنوعی می‌تواند برای فعالان حوزه روابط‌عمومی مفید واقع شود؟ ابزارهای مبتنی بر هوشمندی زیادی وجود دارد که می‌توانند وظایف بسیاری را در حوزه‌های مختلف تکمیل کنند. در ادامه برخی مزایای استفاده از هوش مصنوعی را معرفی می‌کنیم.

توانایی هوش مصنوعی در تبدیل گفتار به متن می‌تواند کمک شایانی به تیم‌های روابط‌عمومی در مدیریت زمان کند. احتمال خطا در فرایند تبدیل گفتار به متن وجود دارد اما همواره در حال بهبود است و جایگزین فوق‌العاده‌ای برای روش‌های فعلی مانند نوشتن با دست یا پیاده‌‌سازی صوت به شمار می‌رود.


هوش مصنوعی می‌تواند در حوزه نظارت بر شبکه‌های اجتماعی و روابط با رسانه‌های یک سازمان مفید واقع شود. ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی قادر به جمع‌آوری و تحلیل منشن‌ها در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها هستند.
هوش مصنوعی می‌تواند براساس داده و سلایق شخصی فرد گزارش و تحلیل خلق کند و برای بهبود برنامه‌های بازاریابی سازمان شما ایده‌های جدید توسعه دهد.
هوش مصنوعی می‌تواند با شناسایی روزنامه‌نگاران علاقه‌مند به حوزه فعالیت سازمان شما به توسعه روابط رسانه‌ای کمک کند و حتی قادر به خلق محتوای شخصی‌سازی شده برای هر روزنامه‌نگاری است که با سازمان شما ارتباط می‌گیرد.
هوش مصنوعی قادر به شناسایی الگوها و ترندها در داده‌ها است که این امر درک روند رخدادها در چشم‌انداز رسانه‌ای را بسیار آسان‌تر می‌کند. هوش مصنوعی حتی می‌تواند به متخصصان روابط‌عمومی در دنبال کردن برداشت‌ها(ایمپرشن‌ها)، پوشش رسانه‌ای و تحلیل احساسات کمک کند.
هوش مصنوعی می‌تواند فهرستی از رسانه‌های مورد نظر برای مصاحبه و نشست خبری ایجاد کند.
هوش مصنوعی می‌تواند در مدیریت حساب‌های کاربری سازمان شما در شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک، لینکدین یا اینستاگرام مورد استفاده قرار گیرد و اینفلوئنسرها و تولیدکنندگان محتوا در حوزه مربوط به سازمان شما را شناسایی کند.
هوش مصنوعی می‌تواند بحران‌های بالقوه را قبل از رخداد شناسایی کند.

آیا درنهایت مخلوقات ماشینی بر دنیای انسان‌ها تسلط پیدا می‌کنند؟

تاکنون به مزایای هوش مصنوعی و نحوه به کارگیری آن در حوزه روابط‌عمومی و ارتباطات پرداختیم. حال سوال اینجاست که هیچ بعد منفی در این میان وجود ندارد؟ آیا ممکن نیست چت‌بات‌ها و ربات‌ها روزی انسان‌ها را از کار بی‌کار کنند؟ آیا در آینده جایی برای مشاوران روابط‌عمومی، کپی‌رایترها و مدیران محتوا وجود خواهد داشت؟

با وجود اینکه هوش مصنوعی برای روابط‌عمومی چالش هایی دارد، به گفته یک کاربر لینکدین، «هوش مصنوعی کارتان را از شما نمی‌گیرد، شخصی که هوش مصنوعی را می‌شناسد، از کار بی‌کارتان می‌کند.» به جرات می‌توان گفت که هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی جز جدا ناپذیری از زندگی هستند و با توجه به مزایای بی‌شمارشان درک محبوبیت بالای آنها میان کاربران بسیار ساده است. استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی راهی مناسب برای صرفه‌جویی در زمان و در عین حال اکتشاف امکانات بی‌پایان آن است. بدین ترتیب به جرئت می‌توان گفت که هوش مصنوعی بر انسان‌ها غلبه نخواهد کرد اما درآینده استفاده از آن به یک «باید» تبدیل می‌شود.

بنابراین به جای این که هوش مصنوعی را هیولایی ببینید که شغلتان را از چنگتان درمی‌آورد، آن را ابزاری در نظر بگیرید که شما را به نویسنده‌ای بهتر و تاثیرگذارتر تبدیل می‌کند و می‌توانید با آن به ایده‌های بهتری برسید. آینده ما در دنیای واقعی شبیه به سناریوی فیلم «ترمیناتور۲» که در آن ماشین‌ها به سادگی تصمیم می‌گیرند که دنیا دیگر نیازی به انسان‌ها ندارد، نیست. می‌توانید با خیال راحت به زندگی‌تان ادامه دهید.


هانیه حیدری
منبع: newsroom
 

 

انتهای پیام/

 

 


 


 

 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  مزایای کلیدی تحول دیجیتال چیست؟


  بررسی دو دیدگاه در خصوص مسئولیت اجتماعی


  چگونه یک رییس ناامن را شناسایی و مدیریت کنیم


  خطا بقا در روابط‌عمومی


  بازگشت یا عدم بازگشت به دفتر


  آیا روزنامه‌نگاری و روابط‌عمومی در یک صنعت ادغام می‌شوند؟


  استراتژی موفقیت: قدرت پیروزی‌های شخصی


  5 استراتژی رفتاری برای جذاب‌تر کردن محتوای شما


  چرا شرکت‌ها باید گزارش سالانه فرسودگی شغلی را شروع کنند؟


  هرچه من را تأیید کند، درست است!


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد