شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا) || روابطعمومی به فعالیتهایی گفته میشود که یک سازمان یا شخص برای ایجاد و حفظ روابط خوب با عموم مردم انجام میدهد.
روابطعمومی در زمان جنگ به چه شکلی است؟
روابطعمومی در زمان جنگ بسیار مهم است و به ایجاد وجهه مثبت برای سازمان یا شخص، مدیریت ادراکات عمومی، جذب متحدان جدید و موارد دیگر کمک میکند. با وقوع جنگ بین اوکراین و روسیه، این موضوع توجه بیشتری را به خود جلب کرده است.
در زمان جنگ، روابطعمومی به پروپاگاندا تبدیل میشود. پروپاگاندا یک تلاش آگاهانه برای شکل دادن به نفوذ یا تغییر نحوه تفکر و عمل مردم است. در حالی که پیش از این رسانههای جمعی به طور گسترده برای پروپاگاندا استفاده میشد، امروزه پروپاگاندا نه تنها از طریق رسانههای جمعی بلکه از طریق رسانههای اجتماعی نیز منتشر میشود. اشتراکگذاری ویدیوها، توییتها و پستها باعث شده است که اخبار سریعتر از آتشسوزی جنگل پخش شود و به سرعت بر افکار عمومی تأثیر بگذارد.
چگونه پروپاگاندا در جنگ استفاده میشود؟
پروپاگاندا همیشه توسط دولتها و ارتش به عنوان یک استراتژی استفاده شده است. ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین، مجموعهای از ویدیوها را منتشر کرده است که از حمایت جامعه بینالمللی در برابر تهاجم روسیه به اوکراین درخواست میکند. این ویدیوها او را به عنوان فردی شجاع و مصمم در دفاع از کشورش نشان میدهد، حتی اگر نیروهای مسلح اوکراین به شدت از نظر تعداد کمتر از نیروهای روسیه باشند. این ویدیوها به جلب توجه به مردم اوکراین کمک کرد و جامعه بینالمللی را به گرمی به آنها نزدیک کرد، در حالی که روسیه به عنوان یک قلدر بزرگ دیده میشد.
پروپاگاندا در طول جنگهای جهانی اول و دوم به طور گسترده استفاده شد. دولت آمریکا به طور بسیار مؤثری از آن برای جلب و حفظ حمایت مردم استفاده کرد. در طول جنگ جهانی دوم، رییس ستاد ارتش، ژنرال جورج سی مارشال، از کارگردان هالیوودی فرانک کاپرا خواست تا مجموعهای از هفت فیلم آموزشی با عنوان «چرا میجنگیم» بسازد. هدف از این فیلمها این بود که به میلیونها سرباز کمک شود تا دلایل جنگ را درک کنند. این کار توسط دایره روابطعمومی ارتش انجام شد که هر تصویری از جنگ را که وارد میشد، تحت سانسور نظامی قرار میداد.
مدیریت روابطعمومی در زمان جنگ
برای هر کمپینی که در حوزه دفاع رخ میدهد، ابتدا باید یک سیاست تدوین شود. این بدان معناست که سازمان یک سیاست کلی را با توجه به کمپین تدوین میکند که شامل اهداف و نتایج مطلوب به علاوه مشخص کردن محدودیت ها میشود.
یکی از مهم ترین چیزها این است که پیامهای مهم همیشه باید از سوی مقامات ارشد ارسال شود. سخنگوی تعیین شده باید در تمام جنبههای تصویری که دولت یا سازمان مایل به ارایه آن است، آگاه و آموزش دیده باشد. اقتدار داشتن مهم است و همچنین خونسردی و قضاوت خوب. هنگامی که مسائل حساس وجود دارد که باید به آنها رسیدگی شود، سخنگو باید احساسات مناسبی مانند همدلی، پیروزی و غیره را نشان دهد. تیم باید از افرادی تشکیل شده باشد که سریع روی پای خود هستند و برخلاف روابطعمومی معمولی، اخبار قرار است 24×7 جریان داشته باشد و آنها باید برای این حمله آماده باشند.
ارتباطات قدرتمند
هر قطعه ارتباطی که منتشر میشود باید با دقت بررسی شود تا مطمئن شود که در حیطه تصویری که در حال ایجاد است باقی میماند. باید در موضع گیری اتخاذ شده انسجام وجود داشته باشد، در غیر این صورت ممکن است برای مخاطب گیج کننده باشد. مهم نیست پیام چیست، کلیدواژه ثبات دیدگاه است. هر پیام باید شفاف باشد و پیامرسانی باید بر اساس تم "یک بدن واحد" باشد.
برای بحران آماده باشید
ارتباطات جنگی در مورد تغییرات ناگهانی است. روحیه مردم میتواند در هر زمان تغییر کند، ممکن است از منابع داخلی یا خارجی باشد. پیشگیرانه باشید و یک شبکه اطلاعاتی داشته باشید که دائماً بهروز رسانیهای میدانی ارایه دهد. هنگامی که تغییر در روحیه را احساس کردید، قبل از اینکه جزر و مد برگردد، بلافاصله ارتباطات اطلاعاتی ارسال کنید. این به شما کمک میکند تا قبل از اینکه حتی شروع شود، یک بحران را مهار کنید. هنگامی که بحران رخ داد، روابطعمومی باید در حالت اور درایو باشد و به سرعت جریان اطلاعات را منتشر کند.
روابطعمومی به ابزاری از جنگ مدرن تبدیل شده است
امروزه، روابطعمومی فراتر از نقش صرف انتشار اطلاعات و شکل دادن به افکار رفته و به عنوان ابزاری قدرتمند از جنگ مدرن مورد استفاده قرار میگیرد. به عنوان نمونه، در یک دموکراسی، هر دولتی که میخواهد جنگ به راه بیندازد، باید قبل از ورود به آن از حمایت عمومی برخوردار باشد و اینجاست که روابطعمومی وارد عمل میشود. علاوه بر سلاحهای نظامی، از کلمات و تصاویر به عنوان سلاحهای قدرتمندی برای به راه انداختن جنگ استفاده میشود.
این متن به نقش مهم روابطعمومی در جنگ های مدرن اشاره میکند. روابطعمومی میتواند برای ایجاد حمایت از جنگ، تضعیف روحیه دشمن و تأثیرگذاری بر افکار عمومی در داخل و خارج از کشور استفاده شود.
برخی از نمونه های استفاده از روابطعمومی در جنگ عبارتند از:
- انتشار فیلمها و عکسهایی که پیروزیهای نیروهای نظامی خودی را نشان میدهد و تلفات دشمن را به حداقل میرساند.
- استفاده از رسانههای اجتماعی و سایر رسانههای آنلاین برای انتشار اخبار و اطلاعات طرفدار جنگ.
- بهرهمندی از چهرههای محبوب و تأثیرگذار جامعه برای حمایت از جنگ.
- تولید و پخش پروپاگاندا برای ایجاد نفرت و ترس از دشمن در میان مردم.
روابطعمومی میتواند نقش مهمی در تعیین سرنوشت یک جنگ داشته باشد. دولتی که بتواند افکار عمومی را به نفع خود جلب کند، بیشتر از دولتی که نتواند این کار را انجام دهد، احتمال پیروزی دارد.
منبع: https://catalystpr.in/
انتهای پیام/
|