درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
پنجشنبه، 27 اردیبهشت 1403 - 15:24   

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب یک

۷ اصل حمایتی در روابط

  ۷ اصل حمایتی در روابط


ادامه ادامه مطلب دو

برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی

  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

فناوری، پایان شکست فتوشاپ

  فناوری، پایان شکست فتوشاپ


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  روز روابط‌عمومی مبارک
  مدیریت بحران و شش مولفه اساسی آن
  قدرت گوش دادن فعال
  روابط‌عمومی، اهمیت افکار عمومی درون و برون‌سازمانی
  روابط‌عمومی؛ از اطلاع‌رسانی تا اطلاع‌یابی
  کاربردهای بازخورد ساندویچی در روابط‌عمومی
  این روابط را عمومی می‌کند
  ضرورت راه‌اندازی رشته ارتباطات در دانشگاه‌های سراسری و آزاد ارومیه
  بیانیه موسسه کارگزار روابط‌عمومی به مناسبت روز ملی ارتباطات و روابط‌عمومی
  فرسودگی روابط‌عمومی
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 53726صفحه نخست » تازه های نشر روابط عمومیشنبه، 11 شهریور 1402 - 20:08
انتشار شماره 64 فصلنامه “کارگزار روابط‌عمومی”
شماره 64 فصلنامه “کارگزار روابط‌عمومی” ویژه بهار 1402 به صورت تمام رنگی با موضوع «ای‌اس‌جی» به سردبیری مهدی باقریان منتشر شد.
  

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی‌ ایران (شارا) || شماره 64 فصلنامه “کارگزار روابط‌عمومی” ویژه بهار 1402 به صورت تمام رنگی با موضوع «ای‌اس‌جی» به سردبیری مهدی باقریان منتشر شد.

مروری بر زندگی‏ دکتر حمید نطقی بنیانگذار و پدر روابط‌عمومی‌‌‌ ایران
وی در سال ۱۳۳۰ به مدیریت روابط‌عمومی شرکت نفت منصوب شد و از آن زمان به بعد فعالیت‌های جدی خود را در زمینه روابط‌عمومی‌ آغاز کرد.


پس از تاسیس موسسه عالی روزنامه‌‏نگاری و روابط‌عمومی‌‌‌ در سال ۱۳۴۶ از دکتر نطقی برای مدیریت گروه روابط‌عمومی‌‌‌ و تدریس دروس تخصصی این رشته دعوت به‌عمل آمد، در نتیجه وی از شرکت ملی نفت ایران جدا و کار خود را به‌طور تمام وقت در این موسسه آغاز کرد و در سال ۱۳۵۰ کتاب "مدیریت و روابط‌عمومی‌‌‌" را تالیف نمود.
 

بزرگداشت روز جهانی روابط‌عمومی
تمام فعالان روابط‌عمومی در سرتاسر جهان آماده می‌شوند تا شانزدهم جولای روز جهانی روابط‌عمومی را جشن بگیرند و از طریق برقراری ارتباطات آنلاین و سایر فعالیت‌ها دورهم جمع شوند.


فعالان روابط‌عمومی با بزرگداشت این روز امیدوارند که این پیام را به جهانیان مخابره کنند که تمام سازمان‌ها و شرکت‌ها و به‌طورکلی همه مردم جهان می‌توانند به میزان بیشتری از مزایای روابط‌عمومی بهره‌مند گردند و حول محور آن دست به نوآوری‌های فراوان و سازنده‌ای بزنند.


بنا به ادعای برگزارکنندگان این رویداد بزرگ که برای نخستین بار در تاریخ شانزدهم جولای 2021 برگزار خواهد شد، «این سومین سال است که فعالان روابط‌عمومی از سرتاسر جهان به‌طور هم‌زمان و هماهنگ با هم در حال بزرگداشت روابط‌عمومی و ارتباطات هستند و می‌کوشند تا موضوع درک و شناخت روابط‌عمومی و استفاده بهینه از آن را به‌طور جدی پیگیری نمایند».
 

آیا روابط‌عمومی‌ها مسئول رسیدگی به ای‌اس‌جی هستند؟
در این گفتگو دکتر «مارک وینر» مدیر عامل موسسه روابط‌عمومی و «تینا مک کورکیندیل» مدیر ارشد Public Relay و نویسنده «تکنولوژی روابط‌عمومی، داده‌ها و بینش» سؤالات سختی در مورد ارتباطات و پیام‌های مربوط به ای‌اس‌جی (ESG) و منافع اجتماعی و نقش شرکت‌های بزرگ و کوچک می‌پرسند.

 

مسئولیت اجتماعی شرکتی در روابط‌عمومی چیست؟
ایجاد یک فرهنگ مسئولیت اجتماعی شرکتی امری مهم و کلیدی است و روابط‌عمومی سازمان‌ها و شرکت‌ها نقشی اساسی و حیاتی در ایجاد اعتماد عمومی نسبت به برندها بازی می‌کنند. به‌طور کلی، رابطه بین روابط‌عمومی و مسئولیت اجتماعی شرکتی رابطه‌ای ضروری است و شرکت‌ها می‌بایستی گام‌های حساب شده‌ای را در این زمینه بردارند که منعکس کننده اعتقادات و اولویت‌های اخلاقی آن‌ها باشد. در این میان، فعالان روابط‌عمومی‌بایستی خود را مهیای تعریف کردن داستان مسئولیت اجتماعی شرکتی برای مخاطبان مختلف به شیوه ای صادقانه و شفاف نمایند و موضوع مسئولیت اجتماعی شرکتی را به عنوان یک تاکتیک بازاریابی پیگیری کنند.


به‌طور کلی، هر گاه شرکت‌ها اقدام به انتخاب استراتژی‌های مسئولیت اجتماعی شرکتی مناسب و بر اساس دلایل درست کنند در واقع دست به‌کارهایی در زمینه مسئولیت اجتماعی شرکتی خواهند زد که به آن‌ها اعتقاد واقعی دارند و فقط به‌دنبال اقدامات تبلیغی و نمایشی نخواهند بود چرا که تبدیل کردن مسئولیت اجتماعی شرکتی به یک ابزار بازاریابی صرف نه تنها نمی‌تواند به بهبود وجهه و منزلت برندها کمکی کند بلکه می‌تواند اعتبار آن‌ها را نیز زیر سوال ببرد.
 

ای‌اس‌جی چیست؟
در 21 آوریل 2021، کمیسیون اروپا بسته مالی جامعی را پیشنهاد داد که حاوی اصلاحاتی بود که با هدف افزایش حوزه گزارشگری در مقایسه با NFRD ارایه شده‌اند که این افزایش حیطه گزارشگری بدان‌معناست که از ابتدای سال 2023 بیش از پنجاه‌هزار شرکت اروپایی موظف به گزارش فعالیت‌های خود در زمینه ای‌اس‌جی خواهند شد.


بازار بورس مجارستان پیشنهاداتی را صادر کرد که شرکت‌های ثبت شده در این بازار را موظف به ترسیم نقشه راه گزارشگری ای‌اس‌جی خود تا پایان سال می‌کند و به همین دلیل هم ما اقدام به انتشار این مقاله درباره موضوع ای‌اس‌جی و چگونگی پرداختن به آن کرده‌ایم.
 

سخن آغازین
«ای‌اس‌جی» (ESG) چارچوبی است که به ذ‌‌ی‌نفعان هر شرکت و سازمانی کمک می‌کند بفهمند یک سازمان چگونه در حال مدیریت ریسک‌ها و فرصت‌های مرتبط با محیط‌زیست، جامعه و اقدام‌های حاکمیتی است. «ای‌اس‌جی به ما یادآور می‌شود که مسایل مرتبط با توسعه پایدار و متوازن فقط به موضوع‌های زیست‌محیطی محدود نمی‌شود و علاوه بر مسایل مرتبط با محیط‌زیست و جامعه به موضوع‌ها و دغدغه‌های رایج بین مشتریان، تامین‌کنندگان و کارکنان نیز ارتباط پیدا می‌کند» (کایل پیتردی، 2023).


تاکنون هیچ‌گاه به اندازه‌ الان فشارها در ارتباط با سیاست‌های زیست‌محیطی، اجتماعی و حاکمیتی و تاثیرگذاری آن بر تعیین اهداف و خواسته‌ها زیاد نبوده و باعث نشده بود تا شرکت‌ها و مشتریان و ذ‌‌ی‌نفعان تا بدین‌حد و اندازه در این زمینه همسو و حساس باشند.


شواهد زیادی نشان می‌دهد که ابتکارهای زیست‌محیطی، اجتماعی و حاکمیتی برای رشد کسب‌وکارها بسیار مهم هستند و همه اینها بر یک واقعیت ساده متکی است: مسایل ای‌اس‌جی برای مشتریان و مصرف‌کنندگان اهمیت دارد.
مصرف‌کنندگان، کسب‌وکارها را به عنوان عوامل تغییر حیاتی می‌بینند و اگر برند مورد علاقه‌شان در مسایل مربوط به ای‌اس‌جی کوتاهی کند، از خود واکنش منفی نشان می‌دهند.


از همین‌رو سال 2023 را می‌توان نقطه‌ی عطفی در تاریخ ای‌اس‌جی دانست و سالی طلایی در زمینه سرمایه‌گذاری‌های زیست‌محیطی، اجتماعی و حاکمیتی نامید به‌طوری‌که رسانه‌ها نیز روی خوشی به خبرهای مرتبط با ای‌اس‌جی نشان دادند.


«جسی چن» متخصص ای‌اس‌جی و پایداری در تایید این مطلب چنین می‌نویسد: «من پس از اضافه کردن یک بخش و عنوان جدید به نام کارشناس ای‌اس‌جی به پروفایل لینکدین خودم با حجم عظیمی از درخواست‌ها روبرو شدم که از من در مورد ای‌اس‌جی پرسیده بودند و خیلی‌ها بودند که دوست داشتند در این مورد بیشتر بدانند و ارتباط آن با روابط‌عمومی و تحلیل‌های مربوط به ای‌اس‌جی و توسعه متوازن و ارتباطات زیست‌محیطی و اجتماعی را درک کنند.


حتی سلبریتی‌ها هم به این حوزه روی خوش ‌نشان دادند به‌طوری‌که شاهزاده هری و مگان مارکت به سفیران ای‌اس‌جی تبدیل شدند و مدیریت 3/1 میلیارد دلار اختصاص ‌یافته به فعالیت‌های ای‌اس‌جی را بر عهده گرفتند و در روزنامه نیویورک‌تایمز هم به‌طور رسمی اعلام کردند که آماده دریافت و جمع‌آوری پول از جانب کسانی هستند که به آرمان‌ها و ارزش‌های بزرگ و اصیل ای‌اس‌جی علاقه‌مند و معتقد هستند».


بر اساس گزارش جدید موسسه بررسی‌های سرمایه‌گذاری پایدار جهانی، میزان سرمایه‌گذاری جهانی ای‌اس‌جی به بیش از 3/35 تریلیون دلار افزایش یافت و این حوزه به یکی از حوزه‌های جذاب برای سرمایه‌گذاری شرکت‌ها و سازمان‌ها در سراسر جهان تبدیل شد.


«مارینا ماتیوس» مدیرعامل یک شرکت ارتباطی می‌گوید: ما هم اکنون شاهد توجه روزافزون شرکت‌ها به توسعه متوازن و پایدار و افشای اطلاعات و اقدام‌های صورت گرفته در این زمینه هستیم. همه‌گیری کووید-19 و ابهام‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی جهان از یک سو و افزایش نگرانی‌ها از تغییرات اقلیمی و توجه روزافزون مردم جهان به موضوع‌های زیست‌محیطی و اجتماعی موجب شده تا ای‌اس‌جی به دغدغه اصلی بسیاری از سرمایه‌گذاران، سهام‌داران، سیاست‌مداران، قانون‌گذاران و رهبران سازمان‌ها و شرکت‌ها تبدیل شود و فشارها برای پاسخگویی و مسئولیت‌پذیری شرکت‌ها در این زمینه افزایش چشمگیری پیدا کند.


در نتیجه شرایط به گونه‌ای در حال رقم خوردن است که عوامل و موضوع‌های زیست‌محیطی، اجتماعی و حاکمیتی یا به اصطلاح ای‌اس‌جی به یکی از معیارها و شاخص‌های اصلی عملکردی سازمان‌ها و شرکت‌ها از نظر سرمایه‌گذاران و سهام‌داران تبدیل شود و میزان موفقیت شرکت‌ها و رهبران‌شان در زمینه توجه به مسئولیت‌پذیری اجتماعی شرکتی به عنوان یکی از معیارهای تعیین میزان موفقیت و پیشرفت در نظر گرفته شود».


از طرف دیگر، همه ما به‌خوبی می‌دانیم که رشد پایدار شامل حوزه‌هایی فراتر و جامع‌تر از پیامدهای زیست‌محیطی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی شرکتی مربوط می‌شود و پرداختن به آن نیازمند برقراری ارتباطات مستمر و توجه به تنوع و تکثر و انجام اقدام‌های مبتکرانه است. بر این اساس، چنانچه شما به دنبال نظم‌بخشی و پایدارسازی فعالیت‌های رشدمحور خود هستید و در این میان می‌خواهید آرمان‌هایی مانند کربن صفر و یا مسئولیت‌پذیری اجتماعی شرکتی را نیز مورد توجه قرار دهید، این کتاب می‌تواند در این مسیر کمک کند تا بتوانید به خوبی و به‌طور دقیق تعیین کنید که کدام کانال‌ها و پیام‌ها برای دسترسی پیدا کردن حداکثری و دایمی به مخاطبان هدف و تاثیرگذاری عمیق و ماندگار بر آن‌ها لازم و ضروری است.


نظر «استیفن وادینگتون» در باره فرصت‌های ای‌اس‌جی برای روابط‌عمومی می‌تواند راه‌گشا باشد. وی نقش سازنده روابط‌عمومی در حمایت از تصمیم‌گیری‌های مدیران در دوران همه‌گیری کووید-19 برای بسیاری از سازمان‌ها به اثبات رسید و همگان فهمیدند که روابط‌عمومی می‌تواند نقش موثری در زمینه کمک به رهبران سازمان‌ها در زمینه گوش کردن به مخاطبان، برنامه‌ریزی و مشارکت با ذ‌‌ی‌نفعان داخل و خارج از سازمان ایفا کند.


به هر حال، بحران همه‌گیری کووید-19 تاثیرهای عمیقی را بر ساختارهای کسب‌وکار در سراسر جهان بر جا گذاشت و فرایندهای حاکم بر رسانه‌ها، مدیریت افکارعمومی و ارتباطات سازمانی را دستخوش تغییرهای زیادی کرد و نقش فعالان روابط‌عمومی و ارتباطات را به عنوان یکی از ارکان مدیریت استراتژیک و پیاده‌سازی رویکردهای انسانی‌تر با مشارکت فعالان روابط‌عمومی و مدیرعامل و تیم‌های مدیریتی ارتقا بخشید».


آمار و ارقام یک تحقیق بیانگر وجود فرصت‌های بزرگ و قابل‌توجهی برای فعالان روابط‌عمومی است که آن‌ها را قادر می‌سازد تا به‌عنوان رهبران اصلی پیشبرد برنامه‌های ای‌اس‌جی در سازمان‌ها عمل کنند.


در این تحقیق که بر روی 187 فعال روابط‌عمومی با موضوع ای‌اس‌جی انجام شده و در شماره آوریل مجله Vuelio منتشر شد نتایج زیر به‌دست آمد:


* 63درصد فعالان روابط‌عمومی مدعی‌اند که می‌توانند با اطمینان کامل ای‌اس‌جی را تعریف کرده و اثرهای آن بر مشتریان و سازمان‌ها را بیان کنند.


* 32درصد سازمان‌ها اعلام کرده‌اند که دارای سیاست‌های منسجمی برای مدیریت مسایل ای‌اس‌جی هستند و 41درصد نیز اعلام کرده‌اند که اقدام‌های جدی و منسجمی را در این زمینه در دست انجام دارند.


* 27درصد فعالان روابط‌عمومی گفتند که تاکنون هیچ اقدام خاصی در زمینه ارزیابی ریسک‌های ای‌اس‌جی و مدیریت این ریسک‌ها انجام نداده‌اند.


سازمان‌های زیادی هستند که به‌خوبی دریافته‌اند بایستی به شکلی جدی به موضوع ای‌اس‌جی پرداخت به‌طوری‌که سه‌چهارم سازمان‌های مورد بررسی اعلام کرده‌اند که برای مدیریت ای‌اس‌جی آماده‌اند و فقط 12درصدشان گفتند که از آمادگی کافی در این زمینه برخوردار نیستند و 67 درصدشان هم اذعان داشتند که تاکنون گزارش ای‌اس‌جی خود را منتشر نکرده‌اند.


در مجموع، این تحقیق نشان داده که آگاهی فزاینده از ای‌اس‌جی به‌عنوان یک موضوع کلان شرکتی به اثبات رسیده و برای توسعه چنین آگاهی‌هایی به آموزش بیشتر و کامل‌تر و پر کردن شکاف بین دانش ای‌اس‌جی و سیاست‌ها و استراتژی‌های توسعه‌ای نیاز هست.

 

انتهای پیام/

 

 


 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  درک جعل عمیق و راه‌های مقابله با آن


  مدیریت بحران و شش مولفه اساسی آن


  هفت اشتباه زبان بدن


  قانون کارما: هر چه بکاریم همان را درو می‌کنیم


  فرسودگی روابط‌عمومی


  برندسازی کارفرمایی برای استارتاپ ها


  کاربردهای بازخورد ساندویچی در روابط‌عمومی


  قدرت گوش دادن فعال


  ضرورت گذر از ارتباطات سنتی و حرکت به سمت اطلاع‌رسانی نوین


  نقش روابط‌عمومی در جهش تولید با مشارکت مردم


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد