درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
جمعه، 28 اردیبهشت 1403 - 00:42   

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب یک

۷ اصل حمایتی در روابط

  ۷ اصل حمایتی در روابط


ادامه ادامه مطلب دو

چرا نوشتن با دست برای تفکر و یادگیری بهتر از تایپ کردن است؟

  چرا نوشتن با دست برای تفکر و یادگیری بهتر از تایپ کردن است؟


ادامه ادامه مطلب سه

فناوری، پایان شکست فتوشاپ

  فناوری، پایان شکست فتوشاپ


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  برگزاری بوت‌کمپ تحول در روابط‌عمومی صنایع با استفاده از هوش مصنوعی در تبریز
  وزیر علوم خطاب به روابط‌عمومی دانشگاه‌ها؛ قبل از بحرانی شدن اعتراضات دانشجویی اطلاع‌رسانی کنید
  دو بال پرواز برای موفقیت کسب‌وکارها
  روابط‌عمومی در ایران؛ مصائب و چشم‌انداز
  چرا نوشتن با دست برای تفکر و یادگیری بهتر از تایپ کردن است؟
  گوگل از آینده هوش مصنوعی رونمایی کرد
  پیام مدیرکل روابط‌عمومی سازمان تات به مناسبت روز ارتباطات و روابط‌عمومی
  روز روابط‌عمومی مبارک
  مدیریت بحران و شش مولفه اساسی آن
  قدرت گوش دادن فعال
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 5983صفحه نخست » مقالات روابط عمومیشنبه، 20 مهر 1392 - 17:31
زنان در روابط عمومی
سمیه حیدرعلی - برای حرفه روابط عمومی، شکاف جنسیتی درآمد "مسئله رقابت است. شکاف جنسیتی درآمد در روابط عمومی آسیب می رساند.
  

 

 زنان در روابط عمومی

سمیه حیدرعلی کارشناسی ارشد رشته مدیریت رسانه

منبع مرجع- شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا):

 

مقدمه

پر واضح است که جنس نیمی از جامعه را زنان تشکیل می دهند و امروزه زنان جایگاه متمایزی از گذشته به دست آورده اند که موجب پیدایش نقش هایی گردیده است. هویت های رایج در جامعه معلول سه عنصر اصلی جنسیت، خانواده و جامعه است. به تعبیر دیگر این جنس و جنسیت زن است که هویت او را در تعامل و تقابل با جنس مخالف  شکل می‌دهد و تعاریف و کارکردهای رایج آن را درون افکار عمومی منقش می‌کند. از این رو نقش فعال زنان در عرصه های اجتماعی و اشتغال آنان و به ویژه پس از جنگ جهانی دوم در عرصه روابط عمومی غیر قابل انکار است.

در عین حال، هر چند در برخی از سازمان ها تعداد زنان از تعداد مردان بیشتر شده اند،  اغلب صنایع هنوز تحت سلطه مردان است. در این مقاله با نگاهی ترویجی سعی شده به مواردی همچون ایفای نقش جنسیت در صنعت روابط عمومی، تاثیر جنسیت بر ایفای نقش در روابط عمومی و با بهره گیری از نتایج تحقیقات در اروپا و امریکا به مقایسه ایفای نقش مردان و زنان در روابط عمومی اشاره شود و همچنین به بیان رموز موفقیت زنان در روابط عمومی از دیدگاه زنان موفق این حوزه در خارج کشور پرداخته شود.

کلمات کلیدی: مقایسه، زنان شاغل، زنان در روابط عمومی, مردان، نظرسنجی حرفه ای، روابط عمومی،، ادراک نقش، تفاوت های جنسی، نقش جنسی

 

سیر روابط عمومی

به گفته از ادوارد برنی، " پیدایش روابط عمومی عملا با قدمت جامعه برابری می نماید." در برخی از کتاب های دانشگاهی برای اولین بار درکتیبه ای بابلی 1800 سال قبل از میلادبه روابط عمومی اشاره شده است. همچنین تقسیم بندی مخاطبان، تاکتیک های مورد استفاده کتب مقدس، تبلیغات سیاسی در رم و آرم های تهیه شده توسط هنرمندهای باستانی به عنوان نمونه های اولیه روابط عمومی قلمداد می شوند.

روابط عمومی از سال 1900 به صورت حرفه، آغاز شد. هنگامی که اولین آژانس روابط عمومی، دفتر تبلیغاتی، تاسیس شد. پیچکلیندر و  ادوارد برنیز(Ivy Lee Edward Bernays) ، که هر دو به عنوان پدر روابط عمومی یاد شده اند، ریحان کلارک بنیانگذار حرفه ای در انگلستان و آرتور دبلیو پدر روابط عمومی شرکت های بزرگ مطرح شدند.

این رشته پس از جنگ جهانی دوم به بخش خصوصی سوق داده شد. اتحادیه های صنفی، صنعت انتشارات و مجلات علمی توسعه داده شدند. برخی از بزرگترین سازمان های روابط عمومی امروزه در سال 1950 تاسیس شد و در سطح جهانی در اروپا و آسیا در آغاز در '60s و '70شروع به رقابت نمودند.

سال 1990با "رشد انفجاری" برای زمینه روابط عمومی بود. فن آوری اینترنت و رسانه های اجتماعی تاکتیک های روابط عمومی، سازمان های تخصصی جدید مانند روابط سرمایه گذار و روابط اجتماعی معرفی شدند.

اگرچه اصطلاح "روابط عمومی" هنوز در حال توسعه است، برخی بر این باورند تاریخ نفوذ عمومی و مدیریت ارتباطات مربوط به تمدن های کهن است. با توجه به مطالب ادوارد برنیز، یکی از پیشگامان روابط عمومی، "سه عنصر اصلی روابط عمومی(به عنوان جامعه): اطلاع رسانی به مردم، متقاعد کردن مردم، یا یکپارچه سازی مردم با مردم، تعریف شده است.

برخی از دانشگاه ها و کتب شناسایی کتیبه ای که توسط بابلی ها به آموزش کشاورزان در مورد چگونگی کاشت و برداشت محصولات کشاورزی از 1800 سال قبل از میلاد پرداخته اند، به عنوان اولین مثال شناخته شده روابط عمومی را مورد استفاده قرار داده‌اند. در مصر، علمای دین مستند اعمال فرعون و رهبران مانند ژولیوس سزار در رم شرح موفقیت های نظامی خود نوشت: برای متقاعد کردن مردم به حمایت از کاندیدا های سیاسی خود نظریه های اولیه در فصاحت و بلاغت و اقناع را مد نظر قرار داده اند.

پاپ دوم برای جنگ های صلیبی راهکارهای روابط عمومی را در نظر گرفته بود. پاپ گرگوری پانزدهم تاسیس اصطلاح "تبلیغ" زمانی که او ایجادCongregatio تبلیغات ("جماعت تبلیغ ایمان")، که با استفاده از مبلغان آموزش دیده به گسترش مسیحیت مبادرت نمود.

بسیاری از کتاب های روابط عمومی می گویند که روابط عمومی برای اولین بار در ایالات متحده توسعه داده شد. مهاجرانی مانند ماژلان از ساحل شرقی در قرن شانزدهم و کریستف کلمبColumbusand استفاده از ادعاهای اغراق آمیز برای جلب مهاجران به دنیای جدید بهره جستند. برای ترویج روابط عمومی در آموزش عالی در سال 1641 دانشگاه هاروارد سه واعظ در یکتیم ماموریتی به انگلستان فرستاده تا به منظور بالا بردن 500 پوند به صندوق گسترش مسیحیت به سرخپوستان فعالیت نمایند.

در اروپا، KRUPS اولین شرکت برای ایجادیک روابط عمومی در سال 1870 بود. شرکت وستینگهاوس با اولین ایجاد در خانه PR بخش در ایالات متحده در سال 1889. دست اندرکاران روابط عمومی نیز در ایالات متحده برای متقاعد کردن مصرف کنندگان به استفاده از سیستم های راه آهن جدید استخدام شد. برخی از محققان بر این باورند که ظهور برای اولین بار از اصطلاح "روابط عمومی" بود در سال 1897 کتاب سال از ادبیات راه آهن است. [22] و[23]

در دوران مدرن روابط عمومی رشد و استحکام در طول دهه 1990 را تجربه کرد. فن آوری اینترنت و وب سایت های رسانه های اجتماعی در تغییر تاکتیک های رسانه های اجتماعی روی کار آمدند. همچنین در این دوره بود که تخصص برای برقراری ارتباط به مخاطبان خاص و در درون برخی از بخش های بازار پدید آمده است. دهه 1990s به زمان رشد انفجاری برای روابط عمومی و ارتباطات سازمانی یاد شده. [26][66]بعد از نشت نفت در آب های عمیق، بریتیش پترولیوم برای انحراف نمودن سرزنش ها تلاش را به سایر مسیرهای متمرکز در علم معطوف نمود، در حالی که موضوع تمایل انسان به آسیب ها در حال ظهور است. [68] در سال 2011، رقابتی میان فیس بوک و گوگل بر سر حریم خصوصی در محافل اجتماعی مطرح شد. [69] پس از بارها و بارها حذف نظرات منفی را بر روی صفحه فیس بوک خود را یک بحران ارتباطات ایجاد شده است. [70]

در ایالات متحده، تعداد زنان شاغل در روابط عمومی به طور بارز در 1980s افزایشیافته است، از25 درصد به 50 درصد افزایش یافته است ( هورسلی، 2009). روند مشابه است اما بارزتر استرالیا، که در آن نسبت از مشارکت زنان در روابط عمومی از 10درصد در 1970s به حدود 50 درصد در اوایل 1980 افزایشیافته است (Zawawi، 2009).

مجمع جهانی اقتصاد با تمرکز بر بستن شکاف جنسیتی در بالاترین سطوح حمایت، پانل بحث "زنان و تصمیم گیری اقتصادی،" را برگزار نمود. مدیران ارشد ارتباطات در یک میزگرد با حمایتPRWeek  و MSLGroup، به طور خاص در مورد نقش زنان در سطوح بالای PR برگزار نموده است. در ابتدا مساله این بود که درب حرفه روابط عمومی به روی زنان بسته شده است. در حقیقت این موضوع کاملا بر عکس بود!

درسال 2010 سایتRagan.com گزارش داد که 73٪ از 21،000 عضو PRSA (انجمن روابط عمومی امریکا) را زنان تشکیل داده اند. برآورد دیگر، از رئیس اداره روابط عمومی در دانشگاه سیراکوس، درصد زنان در صنعت را 85٪ قرار داده است.

تا همین اواخر، مشکل شرایط برابری زنان در روابط عمومی بوده است ... آن را به سلطه مردان در بالاترین سطوح رهبری بوده است. حدود 80 درصد از مدیریت بالای روابط عمومی در اختیار مردان است که به یک شکاف درآمدی قابل توجهی میان مردان و زنان این حوزه منجر شده است.

انتظار می رود که شکاف درآمدی نزدیک خواهد شد ... که خبر خوبی برای هر کس در کسب و کار است.

حال گفتنی است در این سیر و روند گسترش روابط عمومی همواره زنان و مردانی فعالیت داشته اند.

مبرهن است که مردان به واسطه چندین قرن مرد سالاری زنان را همواره موجودی شکستنی و ضعیف قلمداد نموده اند و در طول زمان این امر موجب شده که زن به عنوان جنس دوم در جامعه و خانواده تعریف شود. این تفکرات در اذهان مردم ریشه دوانده و هویت زنان را در این دو دسته خلاصه نموده است:

1-    هویت زنانه پدرسالارانه

2-    هویت زنانه مرد سالارانه

که به طور واضح معانی این دو تعریف با تعریف ایده آل" هویت انسان مدارانه"  متمایز است.

به منظور تعیین فعالیت مردان و زنان در مشاغل روابط عمومی که تا چه حد آنها در انجام هر یک از چهار نقش فعالیت دارند و تفاوت دارند, مطالعه انجام شد. (جاروب، گلن M.1980).  بر اساس مدل مفهومی موجود در طیف گسترده ای از ادبیات در زمینه مشاوره، چهار نقش مورد استفاده در این مطالعه عبارت بودند از:

 1) متخصص، که در آن متخصص عمل به عنوان قدرت مشکلات روابط عمومی را مشخص و راه حل های خود را مطرح نمود.

2) تکنسین ارتباطات، که در آن سازمان یا مشتری با مهارت های تخصصی مورد نیاز برای انجام برنامه های روابط عمومی فراهم می کند.

3) تسهیل کننده ارتباطات، که در آن متخصص به عنوان یک کارگزار "واسط یا رابط" اطلاعات عمل می کند،

4) مشکل حل تسهیل فرایند، که در آن متخصص، به عنوان عضو تیم مدیریت، در سراسر سازمان به تعریف و حل مشکلات پرداخته و با دیگران همکاری می نماید.

نمونه آمار از 458 عضو انجمن روابط عمومی آمریکا (72٪ مردان و 28٪ زنان)  در خصوص 28 آیتمیک فرم نظر سنجی در مورد نقش آنها انجام شد. یافته ها نشان داد که مردان و زنان به طور قابل توجهی در چهار نقش اندازه گیری متفاوتند. زنان تمایل بیشتری در نقش محدود تکنسین ارتباطات داشتند، در حالی که مردان تمایل به بازی ترکیبی از سه نقش دیگر دارند.(FL)

آمار زیر از کتاب راهنمای دانشکده ها تحصیلات تکمیلی در آمریکا، توسط هارولد ر. بی باک است:

• از سال 1995 تا سال 2006، تعداد زنان فارغ التحصیل با دو مقطع کارشناسی ارشد یا دکترای تا 150 درصد افزایش یافته است.

• در سال 2007، تعداد زنان دکترا 55،300 تقریبا 50 درصد رشد داشته.

• پیش بینی شده که تا سال 2016 زنان 56 درصد از کل دکترای رشته را در بربگیرند.

این آمار به عنوان نشانه  ای از این است که زنان به بالاترین سطوح جهان کار می نگرند.

 

بررسی نقش های جنسیتی در روابط عمومی

در مطالعه انجام شده توسط ویکتوریا گیر، استادیار ها و گرادیان دانشجو در دانشگاه تحقیقاتی براییک مقاله با سوال این که: "آیا جنسیت نقش مهمی در صنعت روابط عمومی بازی می کند؟"او استدلال نمود که بسیاری از زنان روابط عمومی به عنوان اولویت عمده در مشاغل دانشگاهی را انتخاب کرده اند. از آنجا که اکثر مردان از سایر رشته ها به روابط عمومی آمده اند، آنها به کسب و کار و زمینه مدیریت کسب و کار خود بهتر واقفند. به خصوص، مردان در صنعت روابط عمومی مجهز به مهارت های مذاکره قرارداد بودند.

ویکتوریا معتقد است که کلیدموفقیت برای زنان در روابط عمومی این است که فراست خود را در کسب و کار به کار گیرند. زنان در روابط عمومی برای مهارت های ارتباطی خود مشهور هستند،اما در جایی که آنها گاهی اوقات سقوط کوتاه مدت دارند در درک چگونگی اجراییک کسب و کاراست.

پروژه پیشنهادی با هدف کشف زنان در روابط عمومی در اروپا. در این مطالعه تیم پروژه بررسی نمود:

1. مقیاس از زنان در این حرفه - اطلاعات دموگرافیک

2. چرا زنان وارد حوزه روابط عمومی شدند و انتظارات آنان چیست

3. چالش ها و فرصت ها برای زنان در روابط عمومی

4. گستره سطوح حرفه ای و شغلی به دست آمده

5. چگونه آنها آینده روابط عمومی را به عنوان یک حرفه مشاهده می نمایند.

در بسیاری از کشورها، اکثریت افراد مشغول به کار در زمینه روابط عمومی، زنان هستند. تحقیقات اخیر در انگلستان نشان داد که 64٪ از حدود 61،600 نفر از متخصصان این حرفه را زنان تشیل می دهند. با این حال، در سرشماری روابط عمومی(PR 15/7/2011) دریافتند که این تسلط در هیئت مدیره یا شراکت مشاهده نمی شود. بلکه تسلط زنان بر برنامه های آکادمیک، هم به عنوان دانشجو و هم مدرس، نشان می دهد که زنان اکثریت میزان حضور در این زمینه را بدست آورده اند. در 1990s اساتید لاریسا تأثیرگذار گرونیک، الیزابت توت و لینداچیلدز به دنبال نقش پژوهش انجام شده توسط اساتید گلن جاروب و دیوید دوزیه  اختلاف در پیشرفت های حرفه ای، حقوق و دستمزد، و نقش بین زنان و مردان در روابط عمومی پژوهش گسترده در ایالات متحده آمریکا انجام دادند، عمدتا کمی و عامل در مفروضات فمینیسم لیبرال (تأثیرگذار گرونیک و همکاران، 2001؛ درتوت و Aldoory، 2001) انجام شد. فمینیسم لیبرال استدلال می کند که "از طریق استدلال و لابی زنان می توانند به وضعیت برابر در جامعه دست یابند. " (- Jacquie L'Etang، مفاهیم روابط عمومی، عملکرد، و نقد، p254)

مطالعه تأثیرگذار گرونیک و توت، "زنان در روابط عمومی" (2001) که احتمالا یکی از جامع ترین مطالعه در مورد تاثیر جنسیت در روابط عمومی است. آنها دریافتند که حرفه روابط عمومی با وجود موانع طاقت فرسا برای زنان آسان تر است و ارتقاء در این صنعت امیدوار کننده تر از دیگران است با توجه به این واقعیت که رهبران زن بیشتری در این زمینه نسبت به دیگر زمینه ها وجود دارد.

روابط عمومی یک مسیر حرفه ای جذاب برای زنان به عنوان مهارت هایی که نیاز به انجام این کار اغلب به زنان نسبت داده شده است نیز در نظر گرفته شده. ارتباطات، همدلی، خلوص در کار و چند وظیفه ای بودن است که اغلب در این صنعت ، تمام ویژگی های است که به طور معمول زنان دارا می باشند.

زنان جوان به دلیل سازگار تر بودن شان، کمتر بلند پرواز هستند و نیروی کار ارزان تری نسبت به مردان جوان محسوب می شوند، توسط کارفرمایان ترجیح داده می شوند. به نظر می رسد به همین دلیل است که سقف شیشه ای در صنعت روابط عمومی برای زنان به طور واضحی وجود دارد. برخی از مواضع آنها شانس بسیار کمی برای ارتقاء و یا بالا رفتن از نردبان شغلی دارند. در حالی که در مرحله ورود به سطح حقوق برابر هستند، شکاف حقوق بین مردان و زنان به زودی وسیع تر می‌شود. بچه دار شدن و تربیت آن چشم انداز لطمه شغلی به زنان را دربر دارد. همچنین به نظر می رسد زنان هنوز هم با نگرش تبعیض جنسیتی و آزار در محل کار مواجهند. علی رغم این که در میان مردان این حوزه دوشغله بودن به مراتب بیشتر از زنان به چشم می خورد. از نگاه کارفرما شاید بتوان فاصله گرفتن زنان از محیط کار به دلیل مادر شدن و تربیت فرزند را با آمار بالای دوشغله بودن در میان مردان را در موازنه قرارداد.

همانطور که مطالعات جنسیتی بسیاری نشان می دهد، به نظر می رسد که به طور کلی مقررات و نیازهای قوه مقننه در مسیر اجرایی شدن شانس برابری زنان با مردان باشد. در کنار این، نگرش کارفرما نیز باید تغییر یابد. همچنین نتیجه گیری طرح برای مقابله و بهبود عزت نفس و ابراز وجود زنان در محل کار مورد نیاز است.

  (پوست راسو یا گربه قطبی،K. & سوم، A. (2010). دختران کار: بازنگری هویت جنسی روابط عمومی. منشور 7دختران کار: بازبینی هویت جنسی عمومیrelation sKate پوست راسو یا گربه، دانشگاه مرداک، AustraliaAmanda سوم، دانشگاه وسترن سیدنی، استرالیا)

زنان اکثریت متخصصان روابط عمومی ها را تشکیل می دهند، این نشان می دهد، که نبرد لیبرالیسم فمینیسم برای برابری در محل کار برنده شده است. تحلیل بورس تحصیلی در جنسیت افراد روابط عمومی در 1980s آغاز شد.

بررسی یک نمونه تصادفی از متخصصان روابط عمومی، عوامل مختلفی مانند ظهور اختلاف جنسیتی، از جمله جنس، تجربه حرفه ای، تخصص حرفه ای، تصویب نقش مدیر و مشارکت در مدیریت تصمیم گیری اطلاق می شود. استنتاج شد که نابرابری های پرداخت بین متخصصان مرد و زن به دلیل جنسیت شان وجود دارد، پس از شناسایی و کنترل تمام عوامل تاثیرگذار،تفاوت جنسیت منجر به تفاوت حقوق و دستمزد جنسیتی از طریق تجربه حرفه ای، تصویب نقش مدیر، مشارکت در تصمیم گیری، و تخصص حرفه ای شد.

در سراسر جهان، زنان در کل کمتر از مردان درآمد دارند. این پدیده در بریتانیا، مستند شده است.

در ایالات متحده، تعداد زنان کار در روابط عمومی در 1980s افزایش یافته است، هنگامی که زنان بیشتر از مردان کارکنان روابط عمومی هارا افزایش دادند، برای اولین بار بین1970 و 1982 ایجاد شد، تعداد شغل روابط عمومی انجام شده توسط زنان از 25 درصد به 50 درصد رسیده است ( هورسلی، 2009). روند مشابه اما بارزتر استرالیا، که در آن نسبت کار زنان در روابط عمومی از 10 درصد در 1970sبه سرعت به حدود 50 درصد در اوایل 1980s افزایش یافته است (Zawawi، 2009). یک مطالعه تاریخی نشان داد که، زنان از جنگ جهانی دوم تجربه ​​ورود در مشاغل جدید از جمله روابط عمومی را داشته اند(Gower، 2001). تعداد کارآموزان حرفه روابط عمومی، در سراسر 1970s افزایش یافته است، ممکن است افزایش تعداد زنان نقش روابط عمومی به عنوان گشودن فمنیسم در بهره گیری از فرصت های شغلی برای زنان باشد. با این حال، ورود زنان به کار، با توجه به یک سری محدودیت ها بر یک تعریف هژمونیک نوع کار به تلقی فرهنگی مناسب برای زنان تبدیل شده است.

 

بررسی یک پژوهش در اروپا

مردان و زنان روابط عمومی درک تاثیر فعالیت های حرفه ای خود؛ پیتورهوون دانشگاه آمستردام و نوئل آرتس، دانشگاه آمستردام و دانشگاه Wageningen , مانیتور ارتباطات اروپا 2008 و 2009، بررسی سالانه در مورد روند حرفه روابط عمومی، بر تفاوت های جنسیتی انجام شد. مطالعه مقدماتی نشان می دهد که روابط عمومی حرفه ای زنان در بسیاری از کشورهای اروپایی درک نفوذ سازمانی و تاثیر کمتر در مقایسه با مردان در تصمیم گیری استراتژیک، برنامه ریزی و توسعه سازمان خود می باشد. ثانیا، ما متوجه شدیم که  زنان این حوزه به ارزش رسانه های اجتماعی و شبکه های اجتماعی بیش از همکاران مرد خود واقفند. بنابراین رسانه های اجتماعی به تقویت رویکردمشارکت زنان به حرفه روابط عمومی می تواند پیشروی نماید.

توانایی ها و ظرفیت های مدیریتی زنان زمانی که آنان بیشتر در نقش های مدیریت در روابط عمومی هستند بارز است.با توجه به ظهور رسانه های اجتماعی و شبکه های اجتماعی، این بدان معنی است که مرد و زن حرفه ای، برداشت های مختلف از اطلاعات و فن آوری های جدید ارتباطی که ممکن است پیاده سازی از رسانه های اجتماعی در روابط عمومی باشند و تحت تاثیر قرار گیرند. رسانه های اجتماعی می تواند یکی از مواردی که در آن تفاوت های جنسی قابل مشاهده خواهد بود, مطرح گردد.

محل کار موجب تبعیض است که هنوز هم یک چشم انداز مشترک است. ساختارهای اجتماعی و توازن قدرت نهادی ناشی از ورود تعامل اجتماعی روزمره بین مردم، از طریق ارتباطات است.تحقیقات نشان می دهد که مردان و زنان شاغل در حوزه روابط عمومی از ادراکات و تجربیات مختلف با توجه به چندین جنبه از حرفه خود (به عنوان مثال تأثیرگذار گرونیک و همکاران، 2001؛ چوی، 2002) برخوردارند. مردان با استفاده از ارتباطات برای بیان و حفظ استقلال، در حالی که زنان سعی می کنند برای حفظ صمیمیت در هنگام برقراری ارتباط. این تفاوت ها در برداشت های مختلف و تجربیات، ممکن است باعث سوء تفاهم شود. چنین برداشت ها و تجربه ها در مکالمات در درون جوامع تفسیری بیان شده است. (Verhoeven، P. & Aarts، N. (2010

حتی زمانی که آنها در همان محله زندگی می کنند، همان بلوک یا همان خانه، پسران و دختران رشد می کنند در جهان و کلمات مختلفند (تانن، 1990). مرد و زن حرفه ای روابط عمومی نیز در جهان و کلمات مختلف زندگی می کنند. ادراک که به طور جدی توسط مدیریت ارشد به عنوان یک مرد یا زن روابط عمومی حرفه ای گرفته شده که در نتیجه تولید و تأیید مجدد تعامل است. همکاری سودمند است، هر کس برابر است، هر کس می تواند از دیگران یاد بگیرند و یادگیری با انجام مولدتر است (همان، 2008، 2009). چنین مهارت ها، توانایی ها و ظرفیت های و تجارب به وضوح به آنچه که به عنوان یک سبک ارتباطی زن (تانن، 1994) متصل می شوند.

 

زنان قدرتمند در روابط عمومی

11 مدل نقش و  اسرار موفقیت

کریستین بارنی مدیر عامل شرکت RBB زنان قدرتمند در PR برفلد:

تغییرات گسترده دهه گذشته در روابط عمومی نشان دهنده تغییر در تعادل جنسیتی در شرکت ها در سراسر کشور است. با این حال، در حالی که زنان به طور فزاینده ای به صفوف ما می پیوندند، به خصوص در جوانان, سوال باقی می ماند: نسبت زن به مرد در تغییر است؟

رشد حرفه ای روابط عمومی در طول دهه گذشته، شگفت آور شده است. شرکت های روابط عمومی نه تنها گسترش یافته اند, بلکه در 1980عضویت در جوامع حرفه ای  و اتحادیه های صنفی مارپیچی به سمت بالا رو به رشد است و، مهمتر از همه، تقریبا هر نوع موسسه انتفاعی و غیر انتفاعی به طور یکسان، نیاز به گفت و گو با گروه از افرادی که می توانند و آینده خود را تحت تاثیر قرار دهد, به رسمیت شناخته می شود.

این رشد، تکامل و بلوغ از روابط عمومی مطمئناً متداوم است. عناصر رشد چشمگیر و تغییر در قرن آینده عبارتند از: گسترش نهادهای دموکراتیک در سراسر جهان، اهمیت رو به رشد برقراری ارتباط داخلی و همچنین افکار عمومی خارجی؛ انفجار واقعی یک به یک ارتباطات و فن آوری برای پیاده سازی آن، و پیشرفت مداوم ساختار روابط عمومی از دانش، به خصوص تجزیه و تحلیل از آگاهی عمومی و تغییر در نگرش ها و رفتار.

 

کریستین بارنی  - مدیر عامل شرکتروابط عمومیRBB:

 "روابط عمومی آنگونه خواهد شد که بر روی کروموزوم X ساخته شود". یعنی ساختار زنانه به خود خواهد گرفت و اعضای آن را بانوان تشکیل خواهند داد.

در طول دو دهه گذشته، صفوف رهبران و دستیاران دفتر زن افزایش یافته است. با این حال، بسیاری از رشد و آمدن شرکت های مستقل، توسط زنان کارآفرین به ایجاد راه خود به موفقیت منجر شده است.

شواهد نشان می دهد آینده روابط عمومی بر روی کروموزوم X ساخته شده است. یک مرد در میان سه نفر در کلاس روابط عمومی دانشگاه به چشم می خورد. در درخواست های اخیرکار برای یک موقعیت نسبت زنان به متقاضیان مرد در 14 به 1 بود.

توصیه من به زنان در ارتباطات:

• برای این امر پوشش لازم است. بسیاری از زنان جوان را به قصد تحصیل، کار نمی کند. در حال حاضر نگاه حرفه ای و القای اعتماد به نفس در مشتریان و همکاران لازم است.

• "حقارت پیچیده" را پشت سر بگذارید. صرف نظر از سن، دیدگاه ها و ایده های خود

• مخلوط کلید تعادل کار و زندگی است هر دوی روابط عمومی و زندگی شخصی خود را متعادل نگه دارید.( 24/7). ترکیب کار و نیازهای شخصی با انجام آنچه باید انجام شود زمانی که به آن نیاز دارید که باید به جای منقبض برنامه ریزی خود را در درون پارامترهای مصنوعی.

پیدا کردن انگیزه و اشتیاقراز موفقیت است. توجه من به روابط عمومی از تمایل به یادگیری آمد. من نیاز به چالش کاوش در ایده های جدید، صنایع و فرصت را مد نظر گرفتم. اشتیاق به یادگیری ضربات و فرآیندهای ابداع، اتصالات تازه ساخته شده و مهارت های جدید اضافه شده در مجموعه را در بر خواهد داشت.

 

مرگری کراوس - مدیر عامل شرکتAPCO در سراسر جهان:

آینده جنسیت نمی خواهد حتی به عنوان یک سوال مطرح شود و برای اجرای امور سازمان صلاحیت مطرح می شود. این فقط آرمانی نیست. این موردی در حال حاضر است.

روابط عمومی در کسب و کار تیمی است و شما باید مردان و زنان را به مهارت ها و دیدگاه های مختلف به رسمیت بشناسید. بنابراین، ما باید همچنان برای ایجاد تنوع بازتابی از مشتریان و بازارهای در خدمت را رصد کنیم. موفقیت برای شرکت در مورد پیدا کردن یک تعادل و هوشمندی با استفاده از مهارت های همه به بهترین اثر برای مشتریان است. بنابراین، بدون در نظر گرفتن جنسیت نقش برای همه وجود دارد.

توصیه من به زنان وارد این حرفه این است:

• به دنبال محیط کار انعطاف پذیر بودن. مردان در حال مبارزه با مسایل توازن زنده کارند، درست مثل زنان. اما زنان به طور معمول مراقبمی باشند. بنابراین رسیدن به این تعادل سخت تر دیده می شود. به همین دلیل است که نیاز به تفکر بیشتر در مورد کار در محیط های قابل انعطاف می باشد.

• بسیاری از تحقیقات نشان می دهد که زنان جهت مراقبت از کودک و رسیدگی به آن نیاز به ترک کار دارند. اگر زن آن زمان را نگذارد، منفی دیده می شود. بنابراین، تعصبات هنوز هم وجود دارد.

• در جستجوی فرصت های کشش. بودن ریسک پذیری. صادقانه بودن لازم است، کشش خود را، و نمی شود ترس را به استفاده از فرصت زمانی که آنها می آیند تا. علاوه بر این: آیا بسیار بهترین کار شما می توانید به با آنچه که دارید و در مورد برنامه پنج ساله خود را نگران نباشید. هر کار دشواری پله ای به تجربه دیگر است. اگر شما علاقه وافری به آنچه شما انجام می دهید را ندارید، به پیدا کردن شغل دیگری همت گمارید.

 

ملیساواگرنر زوریخ - مدیر عامل شرکتو موسسWaggener Edstrom:

 در نشست گروه ارشد مدیریت ما، شمارش زنان به مردان دقیقا 50/50 تقسیم شده است.

این صنعت در جنسیت به نظر نمی آید، اما به جای جذب، پرورش و ترویج کسانی که می توانند بینش کسب و کار را برای مشتریان خود ارائه می کنند، درک نفوذ و قدرت داستان سرایی، و نتایج کسب و کار درآید. افرادی که به ذهن می آیند عبارتند از: کلی گرولر بهترین فروش، فرانک شاو در مایکروسافت، دیو سامسون در شورون و اسکات مونتی فورد. اینافراد پرشور که منجر به تغییرات چشمگیر در صنعت ما و در نظر گرفتن رویکردهای جدید و با استفاده از ابزار ها و کانال های جدید می باشند.

امروز در سراسر صنعت چشم انداز ارتباطات تغییر کرده است و هر دلاری که صرف در ارتباطات می شود در نظر گرفتن کلیدی برای موفقیت است.

عناصری چون تمرکز بر روی قدرت مشاوره کسب و کار واقعی, درک ماهیت انتقادی از تجزیه و تحلیل داده ها برای کمک به حل مشکلات کسب و کار، ارزش داستان سرایی قوی و گسترش نفوذ برای تعامل با ذینفعان کلیدی در سراسر جهان حائز اهمیت اند. هم در زنان و هم در مردان در حال گرفتن شانس برابر به صنعت می آیند و فرصت هایی را برای انجام کار بزرگ و رشد حرفه خود می جویند.

آنچه من می بینم یک هجوم بسیار زیادی از افراد با استعداد با تمرکز بر قدرت نفوذ هم در مردان و هم در زنان است. صنعت روابط عمومی، همچنان گسترش تمرکز خود را به تجزیه و تحلیل عمیق تر، طراحی، توسعه محتوا و راه حل های اندازه گیری داده.

در زمینه مشاوره، من می خواهم همان چیزی که به زنان جوان به مردان می گویند:

• تمرکز بر روی آنچه که واقعا در طول روز مهم است. هر روز، تعیین هدف و نسبت به آن کار می کنند. همچنین، تنظیم انتظارات زمانی که شما می توانید کاری نمی کند

•تمایل به آموزش حین کار.

• کار با مربیان. یک مضمون مشترک در مورد رهبری نیاز به فرد مناسب در جای مناسب در زمان مناسب است.

 

دونا امپراتو - مدیر عامل شرکتکوهن و ولف:

تغییر قابل توجهی در تعادل زن / مرد وجود ندارد. و شرایط تغییر نکرده است. در مراکز کوچکتر همواره مسوولان زن بیشتر از شرکت های بزرگ بوده است.

این تغییر خواهد کرد. پس از نسل کنونی مدیران مرد بازنشسته خواهند شد. نسل جوان بسیار بیشتری به رهبری زنان روی کار خواهند آمد.

توصیه به زنان در روابط عمومی:

• توازن میان زندگی خانوادگی خود. کار سخت است، مدیریت برای پیدا کردن تعادل که کلید موفقیت است.

 

مارگارتسندو - مدیر عامل - غرفه و همکاران

 زنان در حال ساخت راه خود در حال حاضرند، بنابراین راه برای زنان گسترده تر از گذشته است. زنان به عنوان مدیران اجرائی در حال حرکت رو به جلو هستند.

توصیه به زنان:

• داشتن اعتماد به نفس درونی. احساس اعتماد به نفس در خود و توانایی ها.

• فراتر از جنس عمل کردن. فراموشی آن که شما یک زن هستید و تنها به این فکر کنید: انجام کار خوب.

• رهبری و ایجاد انگیزه. مشخص بودن وآگاهی از محیط اطراف خود. مولد، خلاق، رو به رشد. تعامل، درک.

 

مری لی ساکسرئیسهیل و Knowlton آمریکا:

 روابط عمومی است که به طور جدی تر در میان مشتریان بازاریابی ما گرفته شده. حرکت به جلو، برای زن / مرد ترکیبی نسبتا عادلانه،

توصیه من به زنان در روابط عمومی:

• تعادل در کار .پیدا کردن تعادل کار و زندگی در کسب و کار.

• استفاده از فن آوری برای به حداکثر رساندن انعطاف پذیری. تلفن های هوشمند، فیدهایRSS، نوآوری ها و اختراع ها, رسانه های اجتماعی و ...

زنان در روابط عمومی کمتر از مردان درآمد دارند. از یک طرف، بحث های فلسفی در مورد انصاف و عدالت، به عنوان مثال، دستمزد مساوی برای کار مساوی. از سوی دیگر استدلال عملی تر، مربوط به واقعیت های اقتصادی و اجتماعی در این مورد مطرح است.

برای حرفه روابط عمومی، شکاف جنسیتی درآمد "مسئله رقابت است. شکاف جنسیتی درآمد در روابط عمومی آسیب می رساند. فرد با درآمد کم نه در مقایسه به همتایان مرد خود، بلکه خانواده خود، و همچنین زمینه های حرفه ای و جامعه به عنوان یک کل آسیب خواهد دید. در واقع، زنان به طور قابل توجهی بیشتر از مردان به یک استراحت موقت از مشاغل خود پس از تولد یک نوزاد به خانواده های خود بودند. با توجه به درآمد، محققان دریافتند که مردان بیش از زنان به دست آورده اند، حتی زمانی که درآمد آماری برای سال تجربه حرفه ای و نوزاد مربوط به وقفه های حرفه ای کنترل شد.

 

تخصص های شغلی

کارکنان روابط عمومی می توانند در تخصص های مختلف از مناطق عملکردی، از جمله امور عمومی،مذاکرات . لابی، روابط مسائل مربوط به مدیریت، روابط اجتماعی، روابط کارکنان، مدیریت بحران، و یا سرمایه گذار، در میان دیگرانبپردازند (جاروب، 2009).

 

نتیجه گیری

صنعت روابط عمومی و رشته روابط عمومی در دانشگاه های سراسر ایالات متحده همواره تجربه افزایش و رشد زنان از ورود به حوزه را داراست. با توجه به آمار اخیر انجمن روابط عمومی آمریکا (PRSA) گزارش، حدود 70 درصد از آن اعضای زنان می باشند(رویز ادلمن، فورد، و MacAfee، 2008)(Aldoory و توت، 2002) هستند، و محققان در دیگر نقاط جهان نیز برآوردهای مشابهی دارند: به عنوان مثال در هلند (ون حاکم و Elving، 2007)، آلمان (Bentele و Junghänel، 2004) و سوئد (Flodin، 2004).. در مقایسه،صنایع خواهر مانند تبلیغات و بازاریابی مشارکت زنان در روابط عمومی در مسیر رشد است. بنابراین صنعت روابط عمومی را در حال حاضر می توان به حرفه feminized تشبیه نمود. با در نظر گرفتن رشد چشمگیر مشارکت زنان در عرصه های اجتماعی وکار و همچنین توجه بیشتر آنان به مقوله خودباوری (که ملاک نظر اغلب بانوان سرشناس و موفق ذکر شده در این مقاله بود), این صنعت در آینده گام های سریعتری در جهت اعتدال و توازن جنسیتی حتی در کشورهای در حال توسعه برخواهد داشت.

والسلام

 

منابع:

1. ^ A B C Erman، آدولف. زندگی در مصر باستان. نیویورک: انتشارات دوور، 1971.

2. ^ ب ج د باربارا Diggs قهوه ای (11 آگوست 2011). روابط عمومی استراتژیک: تمرین تماشاگران محور. Cengage آموزش. صص 40 -. بازیابیشده در 27 مارس 2013.

3. ^ ب ج د Cutlip، اسکات (1995). تاریخچه روابط عمومی: از 17 به قرن 20th. سابقه. لارنس Erlbaum.ISBN، 0-8058-1779-4.

4. ^ ب ج د E F G Cutlip ها، اسکات (1994). قدرت غیب: تاریخچه روابط عمومی. لارنس همکاران Erlbaum. ISBN 0-8058-1464-7.

5. ^ A B C D DF رقیقPlessis (1 ژانویه 2001). مقدمه ای بر روابط عمومی و تبلیغات. Juta و شرکت آموزشی ویبولیتینISBN 978-0-7021-5557-4. بازبینیشده در 27 جولای 2013.

6. ^ تاریخچه مختصری از روابط عمومی، موسسه ارتباطات دانشگاه روآن، 2000، بازیابی فوریه 9، 2013

7. ^ Czinkota،، مایکلR.، و Ilkka A. Ronkainen. ابعاد تاریخی. موسسات تجارت و سیاست تجارت به بازاریابی بین المللی. 8TH اد. میسون،OH: تامسون / جنوب غربی، 2007.

8. ^ ABCD اسمیت، ران (پاییز 2004)، تاریخچه روابط عمومی، دانشگاه ایالتی بوفالو، بازیابی فوریه 7، 2013

9. ^ اگان، جان. "تاریخچه بازاریابی ارتباطات است." ارتباطات بازاریابی: در گذشته و در حال حاضر به ارتباطات بازاریابی. لندن: تامسون، 2007.

10. ^ دونالد Grunewald، رابرت J. Petrausch گیری دعا (25 نوامبر 2008). روابط عمومی: پرایمر برای مدیران کسب و کار. iUniverse. ص 1 -. ISBN 978-1-4401-0165-6. بازدید در تاریخ 9 فوریه 2013.

11. ^ Jacquie و L'Etang (6 دسامبر 2012). روابط عمومی: بحث های انتقادی و تمرین معاصر. روانشناسی فشار دهید. صص 35 -. ISBN 978-0-8058-4617-1. بازبینیشده در 10 فوریه 2013.

12. تبلیغات و اقناع ^ گارث S. Jowett، ویکتوریا ادانل (12 آوریل 2011). مریم. صص 105 -. ISBN 978-1-4129-7782-1. بازدید در تاریخ 11 فوریه 2013.

13. ^ ABC Chinowth، امیلی (جولای 2010)، تاریخ روابط عمومی، اتحاد جهانی برای روابط عمومی و مدیریت ارتباطات، بازیابی فوریه 11، 2013

14. ^ ب ج Jacquie در و L'Etang (2 سپتامبر 2004). روابط عمومی در بریتانیا: تاریخچه تمرین حرفه ای در قرن بیستم است. تیلور و فرانسیس. ISBN 978-1-4106-1081-2. بازدید در تاریخ 22 مه 2013.

15. ^ ABCD اسمیت، ران (پاییز 2004)، تاریخچه روابط عمومی، دانشگاه ایالتی بوفالو، بازیابی فوریه 7، 2013

16. ^ ب ج باربارا Diggs قهوه ای (11 آگوست 2011). روابط عمومی استراتژیک: تمرین تماشاگران محور. Cengage آموزش. صص 40 -. بازیابیشده در 27 مارس 2013.

17. ^ ب Troianovski، آنتون (ژوئن 7، 2006). "کالیبراسیون ماشین روابط عمومی". زرشکی هاروارد. بازیابی در 17 فوریه، 2013.

18. ^ D F رقیقPlessis ها (1 ژانویه 2001). مقدمه ای بر روابط عمومی و تبلیغات. Juta و شرکت آموزشی ویبولیتین صص 9 -. بازیابیشده در 27 مارس 2013.

19. ^ ریشه های روابط عمومی، انتشارات سیج، بازیابی مارس 9، 2013

20. ^ Deirdre K. Breakenridge (26 مارس 2008). PR 2.0: رسانه های جدید، ابزار جدید، مخاطبان جدید. FT را فشار دهید. صص 17 -. بازدید در تاریخ 9 مارس 2013.

21. ^ ب ج Reddi در (2010). روابط عمومی موثر و استراتژی رسانه ای. PHI آموزش هایPvt. گیم ص 53 -. بازدید در تاریخ 11 فوریه 2013.

22. ^ ABCD Betteke ون حاکم Dejan Verčič از (2004). روابط عمومی و مدیریت ارتباطات در اروپا: ملت توسط ملت مقدمه ای بر نظریه و عمل روابط عمومی است. والتر د Gruyter. صص 161 -. ISBN 978-3-11-017612-4. بازبینیشده در 25 جولای 2013.

23. ^ "سال استثنایی 1897 آمریکا روزنامه نگاری است." سال استثنایی 1897 آمریکا روزنامه نگاری. N.p.، n.d. وب سایت. 22 2013 آوریل.

24. ^ ب ج د ه رابرت L. هیث، (2006). روابط عمومی امروز: مقدمه. انتشارات SAGE. ISBN 978-1-4129-2635-5. بازبینیشده در 27 جولای 2013.

25. ^ مارتینJ. منینگ (2004). فرهنگ تاریخی از تبلیغات آمریکایی است. گروه انتشارات گرین وود. ص 234 .Retrieved: 28 مارس 2013.

26. ^ ABCDEFGHI تاریخچه روابط عمومی، مک گراو هیل

27. ^ ب ج د ه Diggs قهوه ای (11 آگوست 2011). روابط عمومی استراتژیک: رویکرد متمرکز بر مخاطبان است. Cengage آموزش. صص 48 -. ISBN 978-0-534-63706-4. بازدید در تاریخ 21 مه 2013.

28. ^ جیمزS. O'Rourke (ژانویه 2007). کسب و کار Casebook ارتباطات: در نوتردام مجموعه: مجموعه نوتردام خانم. Cengage آموزش. صص 49 -. ISBN 978-0-324-54509-8. بازبینیشده در 25 جولای 2013.

29. ^ اپستاین، ادوارد (فوریه 1 1982). "آیا شما تا کنون سعی به فروش الماس؟". بازیابی در 25 جولای، 2013.

30. ^ ب اوبراین، تیموتی (فوریه 13، 2005). "ریسندگی و دیوانگی: مطبوعات P.R. بد". بازیابی در 16 مارس، 2013.

31. ^ M ب استوارت لوی (1 ژانویه 2006). روابط عمومی و ارتباطات یکپارچه. نیلوفر آبی را فشار دهید. ص 2 -. ISBN 978-81-8382-074-5. بازدید در تاریخ 22 آوریل 2013.

32. ^ AB Halllahan، کرک (2002)، پیچک لی و پاسخ راکفلرها 1913-1914 کلرادو اعتصاب زغال سنگ، مجله تحقیقات روابط عمومی

33. ^ ب جاناتان H. ریس (18 2011). نمایندگی و شورش. انتشارات O'reilly به رسانه ها، شرکت ص 15 -. ISBN 978-1-4571-0984-3. بازدید در تاریخ 28 مارس 2013.

34. ^ ب و وزارت داخله علی (30 اکتبر 2005). روابط عمومی. HEINEMANN LIB. ص 7 -. ISBN 978-1-4034-7654-8. بازدید در تاریخ 21 مه 2013.

35. ^ جوزف Turow، (22 سپتامبر 2011). امروز رسانه ها: مقدمه ای بر ارتباطات جمعی. تیلور و فرانسیس. صص 565 -. ISBN 978-1-136-86402-5. بازیابیشده در 16 مارس 2013.

36. ^ ناتاشا توبین (2005)، "آیا می توانم مسلکی صنعت روابط عمومی انگلستان آن را بیشتر قابل اعتماد است؟"، مجله مدیریت ارتباطات، جلد. 9 ISS: 1 صص 56 - 64

37. ^ Bernays، ادوارد (1923). متبلور افکار عمومی. Liveright شرکت انتشار.

38. ^ شلدون Rampton جان استوبر (14 ژانویه 2002). اعتماد به ما، ما کارشناسان PA: چگونه صنعت دستکاری علم و قمار با آینده شما. پنگوئن گروه ایالات متحده است. ص 41 978-1-101-14406-0 .ISBN. بازدید در تاریخ 21 مه 2013.

39. ^ PR - صنعت متقاعد کننده: اسپین، روابط عمومی، و شکل گیری رسانه های مدرن است. انتشارات Palgrave Macmillan. 2008. ص 9 -. ISBN 978-0-230-59485-2. بازدید در تاریخ 22 آوریل 2013.

40. ^ Edgett، روت (2002)، به سوییک چارچوب اخلاقی برای وکالت در روابط عمومی، مجله روابط عمومی

41. ^ ب ج د واتسون، تام (2012). "تکامل اندازه گیری و ارزیابی روابط عمومی". بررسی روابط عمومی 38 (3): 390-398. مقاله: 03638111 10.1016/j.pubrev.2011.12.018.ISSN.

42. ^ Greenslade، روی. "مردی که روابط عمومی اختراع." گاردین.

43. ^ Nelsson، ریچارد (ژوئن 7، 2013). "ریحان کلارک در منچستر نگهبان". نگهبان. بازیابی در 25 جولای، 2013.

44. ^ پرس صفحه اول - تاریخچه مختصری از روابط عمومی (PR)، Kantar رسانه اخبار اطلاعات، 24 فوریه، 2012

45. ^ M. لریLitwin (2009). راهکار پزشک روابط عمومی: یک رویکردSynergized به ارتباط دو طرفه موثر است. AuthorHouse. ص 9 -. ISBN 978-1-4389-9475-8. بازبینیشده در 25 جولای 2013.

46. ^ AB جان بروکس (1976) تلفن: صد سال اول، ص 131، هارپر و ISBN 0-06-010540-2

47. ^ Inger L. به سرقت برده، "آگهی در جنگ: کسب و کار، مصرف کنندگان، و دولت در 1940s'' (انتشارات دانشگاه ایلینویز؛ 2012)

48. ^ های مارک Pendergrast (2000). برای خدا، کشور، و کوکا کولا: تاریخچه قطعی از این شرکت است که آن را می سازد بزرگ نوشابه آمریکایی و. BasicBooks. صص 249 -. ISBN 978-0-465-05468-8. بازبینیشده در 25 جولای 2013.

49. ^ ولنتینی، چیارا، روابط عمومی ایتالیایی در جهان در حال تغییر: مروری تاریخی، پرسش ها و چالش های آینده، پریزم مجله

50. ^ دکتر Olutayo Otubanjo. 150 سال روابط عمومی مدرن شیوه ها در نیجریه

51. ^ Reddi (2010). روابط عمومی موثر و استراتژی رسانه ای. PHI آموزش هایPvt. گیم ص 294 -. ISBN 978-81-203-3646-9. بازدید در تاریخ 9 مارس 2013.

52. ^ واتسون، تام، تکامل ارزیابی

53. ^ ABCDEF Krishnamurthy Sriramesh، Dejan Vercic از (10 سپتامبر 2012). جهانی روابط عمومی کتاب، نسخه تجدید نظر شده است. روتلج. صص 994 -. ISBN 978-1-135-84554-4. بازبینیشده در 25 جولای 2013.

66. 67. 68. 69نیویورک تایمز.

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظرات کاربران: 1 نظر (فعال: 1 ، در صف انتشار: 0، غیر قابل انتشار: 0)
مرتب سازی بر حسب ( قدیمیترین | جدیدترین | بیشترین امتیاز | کمترین امتیاز | بیشترین پاسخ | کمترین پاسخ)
Reza Fatemi
| 1392/7/22 - 10:19 |     13     0     |
با سلام
بابت مقاله فوق از شما و نویسنده تشکر می کنم.


نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  درک جعل عمیق و راه‌های مقابله با آن


  مدیریت بحران و شش مولفه اساسی آن


  هفت اشتباه زبان بدن


  قانون کارما: هر چه بکاریم همان را درو می‌کنیم


  فرسودگی روابط‌عمومی


  برندسازی کارفرمایی برای استارتاپ ها


  کاربردهای بازخورد ساندویچی در روابط‌عمومی


  قدرت گوش دادن فعال


  ضرورت گذر از ارتباطات سنتی و حرکت به سمت اطلاع‌رسانی نوین


  نقش روابط‌عمومی در جهش تولید با مشارکت مردم


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد