شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- غلط های املایی و نگارش ساده و خسته کننده در صدر فهرست رایج ترین اشتباهات در نگارش بیانیه های خبری هستند.
تیلور راگیانتی از شبکه اخبار روابط عمومی (www.prnewschannel.com) می گوید: «شما هویجی آویزان می کنید تا از هر کسی بخواهد از آن یک تکه گاز بگیرد. یک بیانیه مطبوعاتی، چیزی است که شما برای این از آن استفاده می کنید که مطبوعات از آن یک گاز بگیرد و یک بیانیه مطبوعاتی بد، هرگز عمومیت پیدا نمی کند.»
شبکه اخبار روابط عمومی تنها بیانیه های مطبوعاتی را منتشر نمی کند، بلکه خدمات اختیاری حرفه ای در خصوص نگارش بیانیه های مطبوعاتی برای کسب و کارهای حرفه ای که می خواهند تجربه کسب کنند، در اختیار مشتریانش قرار می دهد. نویسندگان کمکی وجود دارند که به آنها کمک می کنند تا پیام خود را ارائه کنند.
راگیانتی ادامه می دهد: «در یک مصاحبه شغلی شما تنها چند ثانیه فرصت دارید تا اثر اولیه خود را ایجاد کنید و موفقیت شما مستلزم این است که عالی باشید. شما فرصت کمی در بیانیه مطبوعاتی دارید. و در این فرصت کوتاه باید قلابتان یک مشتری، گزارشگر یا سردبیر را به سرعت گیر بیاندازد در غیر این صورت بیانیه شما در سطل آشغان انداخته خواهد شد، پاک خواهد شد و نادیده گرفته می شود. به همین راحتی!»
راگیانتی با اشاره به شرکت متبوعش، می گوید: امروزه بسیاری از شرکت ها اهمیت بیانیه های خبری خوب را درک کرده اند.
نکاتی در نگارش بیانیه های مطبوعاتی: آنها را قابل انعکاس کنید.
روزنامه ها و مجلات هر روز دوجین گزارش خبری دریافت می کنند- حتی آنهایی که به نظر کوچک می آیند.
گلن لاورنس می گوید: «ما حداقل 20 گزارش خبری از طریق ایمیل در هر روز کاری دریافت می کنیم.» این ویراستار «اینتراکتیو دد» ادامه می دهد: «آنهایی که به خوبی نوشته شده اند و شفاف و بند بند پیام را می رسانند، خوانده می شوند و سایر گزارش ها به دور انداخته می شوند.»
«ما زمان آن را نداریم که سعی کنیم دریابیم که شرکت یا افراد در ارتباطات خود قصد دارند چه پیامی را منتقل کنند. گزارش های خبری که دارای ساختار هستند، اغلب به داستان ختم می شوند که از طریق سایت ما در سطح بین المللی منعکس می شوند.»
در اینجا تعدادی از غلط های رایج در نگارش گزارش های خبری و راه هاییبرای جلوگیری از آن مطرح شده، که شبکه اخبار روابط عمومی آنها را با حسین نیت طرح کرده است:
1. مخاطب هدف خود را بشناسید.
شما نمی توانید برای عموم موضوعی را ارائه دهید و یا اینکه هرچیزی را به هرکسی بفروشید. ابتدا سعی کنید جامعه هدف را شناسایی کرده و در ذهن خود محتوایتان را برای آنها بنویسید.
2. قلابی برای نگارش یک پیشنهاد خبری پیدا کنید.
به دنبال قلابی برای فروش داستان تان باشید. آیا این چیزی است که مردم به آن علاقه دارند؟ آیا این کالا، محصولی انقلابی است؟ آیا با خرید آن در هزینه ها صرفه جویی می شود؟ به این سوال پاسخ دهید: چرا آنچه شما انجام می دهید یا می فروشید باید برای مردم اهمیت داشته باشد؟
3. سادگی را حفظ کنید.
بیانیه مطبوعاتی بایستی به گونه ای شفاف و طبقه بندی و بدون ابهام نوشته شود. حتما ضرورتی ندارد که متنتان طولانی شود. مراقب تحریریه باشید- که با حقایق، ارقام و اطلاعات زیاد آن را غرق نکنید. خودتان ویرایش کنید.
4. متن خود را همانند یک مقاله بنویسید.
گزارش خبری شما بایستی بسیار خوب نوشته شود تا به آنجا که سردبیر تنها آن را دریافت کرده و بدون نیاز به ویرایش، منتشر کند.
5. مراقب غلط های نگارشی و گرامری باشید.
هیچ چیز بیشتر از غلط های املایی و گرامری از آماتور بودن شما خبر نمی دهد. مطمئن شوید که به دقت خطاهایتان را اصلاح کرده باشید. گزارش های خبری خود را به وسیله یک نرم افزار تصحیح کنید.
مترجم: عادل میرشاهی (مدرس و مشاور سئو پی آر)
منبع: http://www.prnewschannel.com/2013/09/23/most-common-press-release-writing-mistakes/
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|