مهمترین گروه ذینفعان سازمان برای روابط عمومی ها
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- تحقیقات اخیر نشان داده است که مهمترین گروه ذینفعان سازمان های بزرگ، کارکنان آن هستند- که پیشتر از مشتریان، تهیه کنندگان، گروه های جامعه و به مراتب جلوتر از سهامداران می باشند.
به گزارش سرویس ترجمه شارا، نیگل دی. باسی، برای رساله دکترایش در دانشگاه کورتن در غرب استرالیا، یک مطالعه ملی برای شناسایی ذینفعانی که بیشترین تاثیر را بر عملکرد مالی شرکت دارند، انجام داد.
دی. باسی گزارش داد که کارکنان حیاتی ترین گروه ذینفعان در طولانی مدت هستند. وی متوجه شد که سازمان هایی که به گونه ای مثبت درگیر فعالیت های مشتری مداری می شوند، دستاوردشان رضایت بیشتر ذینفعان است، که به نوبه خود منجر به عملکرد مالی قوی تری می شود. به عبارت دیگر، سازمان هایی که مفهوم ذینفعان را نهادینه کرده اند، پول بیشتری را به دست آورده اند.
دی. باسی، ارزیابی دقیقی از میزان قدرت مشتری مداری در خصوص ذینفعان انجام داده است که نتایج آن نشان می دهد، تا چه اندازه مشتری مداری در خصوص گروه های مختلف ذینفعان سبب ایجاد تفاوت بر عملکرد مالی می شود. ضریب مشتری مداری در مورد کارمندان 84 درصد بود که در مقایسه با سایر مقادیر بسیار پایین تر است اما هنوز ارزش های قابل توجهی برای مشتریان ( 36 درصد)، تهیه کنندگان (35 درصد) و جوامع (32 درصد) وجود دارد. ضریب برای مشتری مداری سهامداران در حداقل ممکن (08 درصد) بود.
در پیمایش او 626 سازمان استرالیایی با حدود 100 یا بیشتر کارمند، مورد بررسی قرار گرفتند. سازمان های شرکت کننده متشکل از شرکت ها (85%) و سازمان های غیر انتفاعی (15%) بودند. پرسشنامه به ویژه برای تحقیقات (STAKOR)، تهیه شده بود که می توانست به عنوان ابزاری برای شناسایی تمایلات سازمان ها برای ارزیابی شیوه های مشتری مداری ذینفعان شان در عمل مورد استفاده قرار گیرد.
یک ذینفع، گروه یا فردی است که می تواند به طور قانونی تاثیرگذار یا تاثیر پذیر از اهداف و دستاوردهای سازمان باشد. مشتری مداری ذینفعان در باره ایجاد جامعه ای با ارزش های اقتصادی برای ذینفعان، گوش دادن و پاسخگویی به نگرانی های ذینفعان، با روحیه حسن نیت میان دو طرف است.
پاسخ دهندگان به پرسشنامه مدیران ارشد مالی بودند چراکه آنها بهترین موقعیت را برای اظهار نظر در مورد عملکرد مالی سازمان خودشان داشتند.
برای دریافت اطلاعات بیشتر از Dr. Nigel de Bussy می توانید به دانشکده بازاریابی، دانشگاه فنی کورتین، پرت، استرالیای غربی مراجعه کنید.
مترجم: عادل میرشاهی
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|