درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
جمعه، 28 اردیبهشت 1403 - 18:40   

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب یک

رئیس اوپن‌ای‌آی اولین تصویر تولید شده توسط GPT-4o را به اشتراک می‌گذارد

  رئیس اوپن‌ای‌آی اولین تصویر تولید شده توسط GPT-4o را به اشتراک می‌گذارد


ادامه ادامه مطلب دو

سام آلتمن می‌گوید نمی‌تواند برای غذا خوردن بیرون برود

  سام آلتمن می‌گوید نمی‌تواند برای غذا خوردن بیرون برود


ادامه ادامه مطلب سه

تبلیغات سامسونگ اپل را به خاطر فاجعه بازاریابی له می‌کند

  تبلیغات سامسونگ اپل را به خاطر فاجعه بازاریابی له می‌کند


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  سام آلتمن می‌گوید نمی‌تواند برای غذا خوردن بیرون برود
  تبلیغات سامسونگ اپل را به خاطر فاجعه بازاریابی له می‌کند
  پوستر دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی چه چیزی را نشان می‌دهد؟
  ملازاده سکاندار روابط عمومی بیمه دی شد
  ضرورت ارتقای جایگاه روابط عمومی در صنعت بیمه
  رئیس اوپن‌ای‌آی اولین تصویر تولید شده توسط GPT-4o را به اشتراک می‌گذارد
  هفت گام برای توسعه روابط‌عمومی
  روز ملی ارتباطات و روابط‌عمومی، فرصتی برای بهره‌مندی از هوش مصنوعی در روابط‌عمومی
  پنج عنوان شغلی جدید در حوزه روابط‌عمومی تعریف شد
  ارتباطات پایدار و نقش روابط‌عمومی‌
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 966صفحه نخست » مقالات روابط عمومیسه شنبه، 30 خرداد 1391 - 07:21
نگاهی به توسعه و نقش روابط عمومی و ارتباطات
طاهره رفیعی نژاد - اگر در گذشته روابط عمومی ها نقش تبلیغی و ترویجی محض داشته اند؛ الان و در شرایط جدید باید مبتنی بر آسان کردن روند اطلاع رسانی در جامعه عمل کنند
  

مقالات- شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران(شارا)- تصویر کلی و عمومی که مردم از کلمه «توسعه» در ذهن خود دارند مترادف با «پیشرفت» است. عامه مردم هر گاه کلمه توسعه را می شنوند، در ذهن خود یک نمای آرمانی از رفاه عمومی، صنایع پرتوان و قدرت مثال زدنی اقتصادی را مجسم می کنند.
با این که تعریف های مختلفی از توسعه ارایه شده است، اما می توان گفت که توسعه به مفهوم امروزی از قرن 18 به بعد مطرح شود و در واقع عمدتاً نیازهای جامعه سرمایه داری را در نظر داشت. نیازهایی چون: فراهم کردن بازار گردش کالا، ایجاد ثروت و در واقع رونق بخشیدن به تولیدات انبوه بعدها به ویژه بعد از جنگ جهانی دوم نظریه پردازانی مثل «دانیل لرنر» سعی کردند با تئوریزه کردن روندی که در غرب به خصوص در آمریکا طی شد، این الگو را به کشورهای جهان سوم دیکته کنند و ادعا کنند که الگوی توسعه غربی آمریکایی جهان شمول است و کشورهای جهان سوم باید از راهی تبعیت کنند که کشورهای غربی در دو- سه قرن گذشته طی کرده اند تا بتوانند در یکی دو دهه راه شان را به سوی توسعه کوتاه کنند.
واژه توسعه مکرراً در رسانه های جمعی به کار برده شده و می بینیم که کشورهای در حال توسعه با توسل به تفکرات و فن آوری های وارداتی تلاش می کنند از گردونه پیشرفت های جهانی عقب نمانند و در این میان تعداد قابل توجهی از کشورهای جهان سوم به دلایلی از جمله نامتجانس بودن متغیرهای الگوی توسعه غربی با جوامع آنان، دچار توسعه ای ناموزون شده اند که خود یکی از موانع توسعه به شمار می رود. دکتر هادی خانیکی در این باره می گوید: «ناموزونی توسعه که در حقیقت به عنوان یکی از مهم ترین موانع توسعه شناخته شده به این شکلی است که هر بخش جامعه جدا از سایر بخش ها و به صورت رهاشده ای کار خود را انجام می دهد. مثل اتومبیلی که چرخ دنده های آن هر کدام کار خودشان را انجام می دهند این اتومبیل هیچ گاه چرخ دنده هایش به هم گره نمی خورند تا یک بستر یک پارچه را شکل دهند. جامعه ای که دچار توسعه ناموزون شده باشد، جامعه ای است که در آن چند پارگی نظام مشروعیت وجود دارد، یعنی مدرسه یک نوع مشروعیت را می آموزد و رسانه ها و خانواده و آداب و رسوم اجتماعی یک انواع دیگری را می آموزد که همه آن ها با هم قابل جمع شدن نیستند. برای همگامی توسعه فرهنگی و اجتماعی با توسعه اقتصادی و سیاسی باید زمینه های فرهنگی در یک جامعه وجود داشته باشد و می توان گفت که فرهنگ به عنوان زیر ساخت توسعه اقتصادی و سیاسی به شمار می رود؛ زیرا تلاش برای رسیدن به توسعه اقتصادی و سیاسی بدون توسعه فرهنگی، تلاشی بی ثمر است.
رسیدن به توسعه فرهنگی مستلزم به کارگیری تمامی نیروهای جامعه است که یکی از این نیروها، توانمندی های ارتباطی است که به عنوان زمینه ساز توسعه عمل می کند. اکنون با گسترش نظام های اطلاعاتی و ارتباطی، متغیرهای توسعه روند نوینی را دنبال می کند و ارتباطات نیز به عنوان یکی از مهم ترین مقوله های توسعه مطرح می شود.
اکثر صاحب نظران علوم ارتباطات و جامعه شناسان توسعه ضمن قبول نقش ارتباطات و تکنولوژی های ارتباطی در توسعه، حتی آن را «کلید توسعه» می دانند، چرا که مهم ترین عامل نیل به «توسعه واقعی» گسترش مشارکت مردم در فرآیند توسعه است و این امکان نمی یابد، مگر آن که با استفاده از ابزارها و شیوه های ارتباطی تمایل مردم به آن جلب شود. در روزنامه گاری توسعه تأکید شده، «نقش رسانه ها حمایت از منافع ملی برای توسعه اجتماعی و کمک به تأمین اهدافی چون هویت ملی، ثبات و وحدت فرهنگی است.»
در اینجا با اشاره به نمونه هایی از تعریف روابط عمومی، موارد مشترک آن را بررسی می کنیم:
- روابط عمومی محصول ناگزیر پیچیدگی روابط اجتماعی، افزایش تعداد مؤسسات و انجمن ها و آگاه شدن صاحبان صنایع و شرکت های بزرگ تجاری و خدماتی از نقش تبلیغات و بازاریابی است.
- در بعد سیاسی، روابط عمومی مرکز ثقل انتقال اطلاعات و به مثابه ابزاری است در ایجاد مشروعیت برای یک مؤسسه یا سازمان، در جلب مشارکت و حمایت افکار عمومی از سیاست گذاری-ها، جذب بودجه و دفاع از عملکرد مؤسسه متبوع از راه سامان سازی (سیستماتیک کردن) تبلیغات و گزینش داده ها و اطلاعات برای انتشار.
- تعریف های آرمان گرای بومی- ضمن نامیدن این فن به عنوان «هنر هشتم»- روابط عمومی را آیینه تمام نمای یک سازمان و پل ارتباطی میان مردم و دستگاه های اجرایی برای ایجاد ارتباطی دو سویه می دانند و بر اساس آن، کارکرد روابط عمومی تحلیل علمی آمار و اطلاعات، آگاه ساختن مدیران از نگرش مردم از طریق جمع آوری و پردازش بازخوردها و توزیع آن در سطوح مختلف سازمان، جست و جوی معایب در سازمان و ارایه نظرات مشاوره ای برای ارتقای کمی و کیفی بازده نهایی سازمان می دانند.
از مجموع این تعریف ها می توان چنین نتیجه گرفت که در شرایط جدید جامعه ما و جهان مهم-ترین نقش روابط عمومی «شفاف سازی» ارتباطی است. اگر در گذشته روابط عمومی ها نقش تبلیغی و ترویجی محض داشته اند؛ الان و در شرایط جدید باید مبتنی بر آسان کردن روند اطلاع رسانی در جامعه عمل کنند و چنانچه بتوانند این نقش را در جامعه ایفا کنند پاسخگوی تحولات جهانی و تحولات جامعه خود خواهند بود.
روابط عمومی به عنوان یک نهاد ارتباطی کارآمد و مؤثر و یا امکان استفاده از همه هنرها و وسایل ارتباطی از قبیل نویسندگی سینما، رادیو و تلویزیون، مطبوعات، اینترنت، طراحی و فن بیان، از توانمندی بالقوه بسیار بالایی برخوردار است.
با نگاهی به نقش رسانه های جمعی و از جمله «روابط عمومی» این نکته روشن می شود که نظریه ها تغییر یافته و بر این نکته معطوف شده که اگرچه می توان علم، تکنولوژی و سرمایه را وارد هر جامعه ای کرد؛ اما برای استفاده از این عوامل در جهت توسعه جامعه خلاقیت لازم باید از دل آن جامعه برخیزد.
شاید ازا ین روست که مارشال مک لوهان در کتاب «برای رسانه ها» می گوید: «اگر ارشمیدس نقطه اتکایی می خواست تا جهان را دگرگون کند، من رسانه ها را می خواهم تا جوامع را دگرگون کنم».
«فردریک فرای» پنج وظیفه اساسی برای ارتباطات در خدمت توسعه بیان کرده است که عبارتند از:
1- تدارک اطلاعات بیش تر برای تصمیم گیری درست تر.
2- تأثیرگذاری بر ساخت قدرت.
3- تطبیق مردم با آهنگ سریع تحولات.
4- ایجاد پیوستگی میان سطوح و نهادهایی که در روند توسعه از هم گسیخته اند.
5- کاستن از پیامدهای روانی توسعه.
روابط عمومی نیز از طریق اقناع مردم و ارایه اطلاعات بیش تر و کامل تر به افکار عمومی مردم را به مشارکت بیش تر ترغیب می کند، چرا که هر چه اطلاعات بیش تر باشد علاقه مردم به مشارکت نیز بیش تر می شود.
از مهم ترین و بارزترین کارکردهای روابط عمومی در فرآیند توسعه می توان به موارد زیر اشاره کرد:
 ایجاد زمینه مشارکت گسترده مردم.
 کارآمد کردن نظام کارشناسی.
 تجهیز روانی مردم برای پذیرش پیامدهای توسعه.
 ایجاد شور و نشاط در مردم و تقویت روحیه امیدواری.
 کمک به افزایش بهره وری در سازمان.
 تقویت و گسترش تفاهم درون سازمانی.
 افزایش مقبولیت عمومی نظام.
 آموزش مداوم و فرهنگ سازی.
 ثبت و ضبط اطلاعات.
 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  هفت گام برای توسعه روابط‌عمومی


  8 راه برای تقویت رابطه ایمنی عمومی - جامعه با روابط‌عمومی


  مدیریت بحران و شش مولفه اساسی آن


  مرجعیت رسانه‌ای


  در نکوهش چاپلوسی و رفتارهای منافقانه


  فرسودگی روابط‌عمومی


  کاربردهای بازخورد ساندویچی در روابط‌عمومی


  قدرت گوش دادن فعال


  ارتباطات پایدار و نقش روابط‌عمومی‌


  روابط‌عمومی در ایران؛ مصائب و چشم‌انداز


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد