درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
چهارشنبه، 26 اردیبهشت 1403 - 15:44   

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب یک

فراخوان جذب کارشناس روابط‌عمومی در اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس منتشر شد

  فراخوان جذب کارشناس روابط‌عمومی در اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس منتشر شد


ادامه ادامه مطلب دو

برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی

  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

سئو چگونه به شما کمک می‌کند تا مشتریان بیشتری پیدا کند

  سئو چگونه به شما کمک می‌کند تا مشتریان بیشتری پیدا کند


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  پیچیدگی‌های نظام رسانه‌ای
  ایران قوی با روابط عمومی قوی
  آخرین فرصت برای ثبت‌نام در وبینار "فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی در روابط‌عمومی"
  10 روش برای استفاده از هوش مصنوعی برای بازاریابی بیش از حد شخصی
  روابط‌عمومی از حقوق بشر تا بخش کشاورزی
  زنده یاد «بیژن ناهیدی» مدیر اسبق روابط‌عمومی سازمان دامپزشکی به دیار باقی شتافت
  فراخوان جذب کارشناس روابط‌عمومی در اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس منتشر شد
  «جشنواره روابط‌عمومی»؛ بزرگ‌ترین رویداد دانشگاهی کشور
  روابط‌عمومی‌ها عملکرد دستگاه‌ها را صادقانه با مردم درمیان بگذارند
  روابط‌عمومی ایدیولوژیک؛ اثرهای مثبت و منفی
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 1913صفحه نخست » گزارشدوشنبه، 15 آبان 1391 - 17:38
رسانه در ایران و غرب، از تنوع...
برخلاف رویکرد کشورهای غربی مبنی بر تملک مطبوعات توسط چند غول رسانه ای، ایران به تشویق تنوع در رسانه ها گرایش دارد و نمایشگاه مطبوعات نیز نمادی از این گرایش است.
  

برخلاف رویکرد کشورهای غربی مبنی بر تملک مطبوعات توسط چند غول رسانه ای، ایران به تشویق تنوع در رسانه های مکتوب گرایش دارد و نوزدهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها در تهران نیز نمادی از این گرایش است.

 

 

برگزاری نمایشگاه مطبوعات در بسیاری از کشورها امر رایجی نیست. سالهاست که دانشگاه کلمبیا در نیویورک، جایزه معروف پولیتزر را از جمله در حوزه های مختلف روزنامه نگاری اعطا می کند؛ اما این رویداد، یک مسابقه فرهنگی است و نه یک نمایشگاه رسانه ای.

بسیاری از موزه ها نیز گاه نمایشگاه هایی از نوع مطبوعات برگزار می کنند که بیشتر شکل ˈنگارخانهˈ دارد؛ یعنی جنبه های هنری آثار روزنامه نگاران را مورد توجه قرار می دهند. در برخی موارد نیز نمایشگاه های تاریخی روزنامه نگاری و مجله نویسی برگزار می شود که از آن جمله می توان به نمایشگاه یکصد سال انتشار روزنامه در انگلیس اشاره کرد که در سال 2006 در نگارخانه پیرسون (کتابخانه بریتانیا) برگزار شد.

بندرت مشاهده می شود در جایی از جهان، همه روزنامه ها و رسانه های گروهی، به منظور فروش یا نمایش محصولات خود در یکجا جمع شوند. از این منظر، نوزدهمین نمایشگاه بین المللی مطبوعات در تهران، یکی از رویدادهای فرهنگی کم نظیر در جهان به شمار می رود. ˈعبدالقادر سوگوˈ، مدیر غرفه کنیا، با اشاره به گستردگی نمایشگاه مطبوعات در ایران، به خبرنگار ایرنا می گوید: ایران از حدود 80 روزنامه نگار درکشورهای جهان دعوت کرده تا دراین نمایشگاه حضور یابند. چنین رویدادی، از نظر تعداد شرکت کنندگان، هرگز در کشور من رخ نداده است.

وی تاکید می کند: من در استرالیا و انگلیس هم بوده ام؛ اما در آنجا هم نمایشگاه بین المللی مطبوعات با چنین ابعادی برگزار نمی شود. این یک گام بزرگ برای ایران و دولت این کشور است.

ˈسید حبیب ساداتˈ، ممسئول خبرگزاری صدای افغان در ایران نیز با اشاره به کم نظیر بودن نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها تهران می گوید با کمک جمهوری اسلامی ایران، چند نمایشگاه رسانه ای در افغانستان برگزار شده است که البته از نظر گستردگی به اندازه رویداد حاضر در تهران نیست.

اما چرا برگزاری نمایشگاه مطبوعات به شکلی که در ایران می بینیم، در غرب امر رایجی نیست؟ شاید یک دلیل این باشد که ˈتشویق و حمایت از تنوعˈ، همواره یکی از کارکردهای ایجاد نمایشگاه است. در دنیای رسانه ای غرب، سالهاست که مطبوعات و شبکه های تلویزیونی به سوی تمرکز (و نه تنوع) در حرکت هسند .

برگزاری نمایشگاه مطبوعات در آمریکا، در عمل، به نمایش کالاهای چند شرکت غول پیکر، مانند تریبون، نیوز کورپوریشن، تایم وارنر و گنت (Gannett) تبدیل می شود.

در آمریکا ، ˈشرکت تریبونˈ مالک چندین روزنامه است که از آن جمله می توان به لس آنجلس تایمز، شیکاگو تریبون، استار تریبون، سان (The Sun)، اورلاندو سنتینل، سان سنتینل فلوریدای جنوبی، هرالد کورانت، مورنینگ کال وغیره اشاره کرد. این شرکت به دلیل بحران اقتصادی غرب، اکنون در آستانه ورشکستگی قرار گرفته و نسبت به فروش بخشی از اموال خود علاقه نشان داده است.

جالب این است که شرکتی که برای خرید دو روزنامه لس آنجلس تایمز و شیکاگو تریبون ابراز علاقه کرده، موسسه ای نیست جز ˈنیوز کورپوریشنˈ به مالکیت روپرت مرداک که خود یکی از امپراتوران رسانه ای در آمریکاست.

در عرصه هفته نامه ها و ماهنامه ها نیز شرایط مشابهی بر رسانه های آمریکایی حکمفرماست. به طوریکه شرکت ˈتایم وارنرˈ به تنهایی، مالک 16 مجله با شمارگان بیش از 800 هزار نسخه در سراسر ایالات متحده است. این موسسه، مالکیت دست کم 12 مجله پرشمارگان بریتانیایی را نیز برعهده دارد. بسیاری از این مجلات، محتوای مشابهی دارند. در واقع، امپراتوران رسانه در کشورهای غربی، مجلات کوچکتر را پس از محبوبیت، خریداری می کنند و به مجموعه خود می افزایند.

در ایران، موسسه مطبوعاتی همشهری، با انتشار 19 مجله، یکی از بزرگترین ناشران رسانه ای کشور است. برای آگاهی از تفاوت میان موسسه های مطبوعاتی در ایران و امپراتوران رسانه ای در آمریکا، سراغ ˈواحدیˈ، یکی از مسئولان گروه مجلات همشهری رفتیم. وی با اشاره به حجم مجلات این موسسه که شامل 3000 تا 3500 صفحه می شود، گفت: کاری که ما می کنیم تفاوت فاحشی با امپراتوری رسانه ای دارد. در آمریکا یک موسسه، ممکن است مالک چندین روزنامه یا مجله مشابه باشد و از این طریق، بر افکار عمومی کل کشور سلطه بیابد. ما در هیچ حوزه ای ˈموازی کاریˈ نمی کنیم. حتی دو مجله به نام های دانستنی ها و دیجیتال داشتیم که فعالیت نشریه دوم به دلیل شباهت به دانستنیها متوقف شد. همشهری تلاش می کند در هر حوزه ای با انتشار تنها یک نشریه، حضور داشته باشد.

ˈ موسویˈ، یکی از مسئولان روابط عمومی موسسه اطلاعات نیز با رد این نظر که ˈاطلاعاتˈ، یک امپراتوری رسانه ای است، می گوید: به نظر من روزنامه ای که زیر یک میلیون نسخه منتشر می شود هرگز نمی تواند ادعای سلطه داشته باشد. بر این اساس، ما در ایران اصلا امپراتوری رسانه ای نداریم.

وی هم با اشاره به اینکه موسسه اطلاعات هیچ دو نشریه مشابهی را منتشر نمی کند، گفت: ˈاطلاعات بین المللˈ که در ایران تهیه و در لندن چاپ می شود، کار موازی نیست؛ چون مخاطب آن روزنامه با مخاطبان روزنامه ای که در ایران منتشر می شود فرق دارد.

منبع: ایرنا

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  روابط‌عمومی از حقوق بشر تا بخش کشاورزی


  آشنایی با الگوهای رفتاری در ارتباطات


  برداشت‌های کلیدی از یک ابزار هوش مصنوعی ویژه خبرنگاران


  ۱۰ اصل خوب گوش دادن


  روابط‌عمومی خوب یک تجارت خوب است


  روابط‌عمومی


  روابط‌عمومی ایدیولوژیک؛ اثرهای مثبت و منفی


  چگونه به عنوان یک رهبر سؤالات واقعاً قدرتمند بپرسیم


  پرورش صحیح، در گروی آموزش مناسب


  خبرنگاری توسعه


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد