نویسندگان :
نسترن معتمد
دکتر شهباز برآهویی
چکیده:
تجارت الکترونیک و به تبع ، مدل های تجارت الکترونیک اولین بار در اوایل دهه 70 ( میلادی) ارایه شدند. در این دوره استفاده از مدل های تجارت الکترونیک بسیار گران بود و عموم کاربران آن را، شرکت های بزرگ مالی و بانک ها و گاهی شرکت های بزرگ صنعتی تشکیل می دادند.
Electronic Fund Transfer (EFT) از اولین نمونه های مدل های تجارت الکترونیک مورد استفاده بود که به منظور ارتباط مالی بین موسسات مالی مورد استفاده قرار می گرفت. کاربرد تجارت الکترونیک در این دوره دشوار بود.
به علاوه نیاز به سرمایه گذاریهای سنگین برای تهیه بستر موردنیاز آن لازم بود. لذا محدوده کاربرد آن به موسسات مالی و شرکتهای بزرگ محدود می شد .امروزه تجارت الکترونیک یکی ازپیشرفته ترین انواع رقابت در بازار بازاریابی جهان امروز به شمار می آید که مبتنی بر پردازش و انتقال الکترونیکی داده ها میباشد. تجارت الکترونیک شامل چهار دیدگاه ارتباطی، فرایند کسب. کار یالخدمات و به هنگام میاشدکه در این مقاله به شرح آن میپردازیم. هم چنین تجارت الکترونیک دارای انواع سطوح، دیدگاه های کاربرد، مدل ها وزیرساختهای لازم میباشد که دراین مقاله به شرح و توصیف آن میپردازیم. هدف این مقاله بررسی و شرح امنیت در تجارت الکترونیک می باشد که منظور آن اطمینان خاطر مشتری ازداشتن اعتبار و عدم کپی یا جعل میباشد.
واژگان کلیدی: تجارت الکترونیک، تجارت، بازاریابی موفق
مقدمه:
مدلهای تجارت الکترونیکی متنوعی در این دوره ایجاد شده و مورد استفاده قرار گرفته اند. رشدفشارهای رقابتی بین شرکتها نیز از دیگر دلایل توجه شرکتها به مدلهای تجارت الکترونیک بود. عموم شرکتهای بزرگ و موفق که موفقیت خود را مدیون مدلهای تجارت الکترونیکی بوده اند، در نیمه دوم دهه 90 پا به عرصه وجود نهاده اند.
تا اواخر دهه نود میلادی عموم مدلهای تجارت الکترونیکی با تاکید بر مصرف کننده نهایی شکل گرفته بودند و در دسته Business to Consumer (B2C) قرار می گرفتند. ولی به تدریج و با محیا شدن فرصتها و امکان استفاده جدی، شرکتهای بزرگ نیز استفاده از مدلهای تجارت الکترونیک را مناسب و سودآور یافتند. لذا به سرمایه گذاری در مدلهایی پرداختند که به استفاده از این بستر در ارتباط بین شرکتها یاری می رسانند و در دسته B2B(Business to Business)قرار می گیرند. از این دوره به بعد مدلهای B2B به لحاظ حجم مبادلات بر مدلهای B2C پیشی گرفتند.
امروزه اینترنت توانایی آن را دارد به عنوان بازار عظیمی که مستعد پوشش دادن تمام مردم جهان است مطرح شودو این امر باعث شده است تجارت الکترونیک برای بازرگانان سنتی بسیار جذاب باشد. تجارت الکترونیک که شامل خرید و فروش کالاها و خدمات از طریق سامانه های الکترونیکی مانند اینترنت و سایر شبکه های رایانه ای میباشد در این سال ها به دلیل گسترش اینترنت به صورت مهیجی رشد داشته است.