درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
شنبه، 12 خرداد 1403 - 14:13   

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب یک

آرشیو اینترنت تحت حملات دیداس قرار گرفته است: چه خبر و چه باید کرد؟

  آرشیو اینترنت تحت حملات دیداس قرار گرفته است: چه خبر و چه باید کرد؟


ادامه ادامه مطلب دو

نقشه برداری از آگاهی انسان: مطالعه‌ای پیشگامانه

  نقشه برداری از آگاهی انسان: مطالعه‌ای پیشگامانه


ادامه ادامه مطلب سه

5 اشتباه روابط‌عمومی که استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی باید از آن اجتناب کنند

  5 اشتباه روابط‌عمومی که استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی باید از آن اجتناب کنند


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  مدیرعامل شرکت فولاد آلیاژی ایران: جریان‌سازی پرقدرت دستاوردهای سازمان‌ها از الزامات فعالیت‌های روابط‌عمومی است
  برگزیدگان نخستین جشنواره روابط‌عمومی‌های برتر حوزه صنعت، معدن و اصناف همدان معرفی شد
  پدیده تکنوفرهنگ و استحاله فرهنگ
  رهبران موثر ارزش‌ها را بیان می‌کنند - و بر اساس آنها زندگی می‌کنند
  مهم‌ترین مباحث برجسته دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی
  رئیس عزیز، شما جلسات زیادی برگزار می‌کنید - بهترین تیم‌ها جلسات کمتری دارند
  چگونه روابط حرفه‌ای معنادار ایجاد کنیم
  نشت اسناد داخلی گوگل جزئیات عملکرد الگوریتم رتبه‌بندی را آشکار می‌کند
  5 اشتباه روابط‌عمومی که استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی باید از آن اجتناب کنند
  نقشه برداری از آگاهی انسان: مطالعه‌ای پیشگامانه
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 15692صفحه نخست » چهارشنبه، 19 بهمن 1401 - 08:57
زادروز کتابخانه سیّار
امروز زادروز کتابخانه سیار (بوک موبیل Bookmobile) است که برای نخستین بار در فوریه 1857 در انگلستان بهره برداری از آن آغاز شد.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-  امروز زادروز کتابخانه سیار (بوک موبیل Bookmobile) است که برای نخستین بار در فوریه 1857 در انگلستان بهره برداری از آن آغاز شد. بوک موبیلها که از آن پس تکامل یافته و اینک مجهز به کامپیوتر عمومی و کتابهای ضبط شده روی نوار و سی دی و ... شده اند وسیله ای مفید و در دسترس، برای کسب معلومات و اطلاعات عمومی بشمار می روند. این ابتکار به سرعت جهانی شده است، ولی ما ایرانیان فاقد آن هستیم. این کتابخانه های سیار ضمیمه کتابخانه های هر شهر هستند که هزینه آنهارا شهرداری ها تامین می کنند.


کتابخانه های سیار چرخدار قرن نوزدهم با اسب و یا قاطر (واگن اسبی) به میدانهای شهر و پارکها منتقل می شدند و علاوه بر کتاب، صندلی با خود حمل می کردند تا اگر مراجعین مایل به خواندن کتاب و یا برداشتن یادداشت از موضوعات در همان محل باشند جای نشستن داشته باشند. از دهه دوم قرن بیستم و برای نخستین بار در آمریکا، از اتومبیل برای این کار استفاده شد و از سال 1917 بوک موبیلها به نام موبیل لایبراری Mobile Library به شکل اتوبوس در آمده اند.


شهرداری سانفرانسیسکو هشتم فوریه 1957 و به مناسبت صد ساله شدن بوک موبیل، در این شهر چند بوک موبیل با اتوبوسهایی که برای این کار ساخته شده بودند راه اندازی کرد. قبلا از اتوبوسهای معمولی عمدتا از رده خارج شده برای این کار استفاده می شد. نخستین بوک موبیل در آمریکا در سال 1904 توسط شهرداری چسترChester ایالت کارولینای جنوبی راه اندازی شده بود.


کتابخانه های سیار شعب کتابخانه های عمومی هر شهر هستند که از بام تا شام در ساعات معین در میدانها و نقاط مشخص شهر متوقف می شوند و شهروندان به آنها مراجعه می کنند. این واحدها معمولا در یک اتوبوس بعضا از رده خارج شده شهری قرار دارند که رنگ آمیزی مجدد و میزگذاری و قفسه بندی می شود. هر کتابخانه عمومی شهر دارای چند واحد سیار است که هرکدام مسیر مشخص دارند و شهرداری ها هزینه آنها تقبل می کنند.


این اتوبوسها کتب رفرنس (مرجع که عاریه دادن آنها ممنوع است) و مجلات تخصصی، نوار کتاب (کتابهای ضبط شده در نوار)، سی. دی، روزنامه ها و کتابها و کاست فیلمهای آموزشی و فیلمهای سینمایی را (جهت عاریه دادن) باخود حمل می کنند و از قرن 21 متصل به اینترنت شده اند که افراد از طریق آن می توانند ایمیل رد و بدل کنند و از رویدادها آگاه شوند و از مطالب مورد نظر کاپی رایگان بگیرند. این بوک موبیلها دارای ماشین فتوکپی برای رفع نیاز ارباب رجوع هستند. در سابق، کارتهای کاتالوگ کتابها را با خود می بردند که اینک به کامپیوتر حاوی فهرست کتابها بر حسب نام مولف، عنوان کتاب و یا موضوع آن مجهزند.


در هر اتوبوس یک کتابدار حرفه ای کار می کند که عمدتا رانندگی اتوبوس را هم برعهده دارد. ساکنان محل اگر کتابی را بخواهند عنوان و مولف و موضوع را به کتابدار می دهند. کتابدار دربازگشت به کتابخانه عمومی مربوط کتاب را دریافت می دارد و اگر موجود نباشد از یک کتابخانه دیگر در هرگوشه کشور که باشد عاریه می کند و تلفنی به متقاضی اطلاع می دهد که چه روزی و ساعتی برای دریافت کتاب به «بوک موبیل» مربوط مراجعه کند. همچنین کسانی که از هر کتابخانه شهر کتاب عاریه کرده باشند می توانند کتاب را به این واحد سیار بازگردانند و لزومی به رفتن به ساختمان کتابخانه نیست. مردمی که کتاب اضافی درخانه دارند و یا بخواهند کتاب به کتابخانه عمومی شهر اهداء بکنند به همین واحدها مراجعه می کنند و کتاب را تحویل می دهند. تلفنی هم می شود از کتابخانه شهر کتابی را خواست و روز بعد در این واحدها تحویل گرفت.


در کشورهای انگلیسی زبان «کتابدار حرفه ای» فردی است که در این رشته از دانشگاههای مشخصی دست کم فوق لیسانس گرفته باشد، زیرا که باید قادر باشد به هر پرسشی پیرامون هر موضوعی با مراجعه به کتب و منابع مرجع پاسخ دهد.

منبع: www.iranianshistoryonthisday.com

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  ۵ چیزی که هرگز نباید به رئیس خود بگویید


  به دنبال مشتریان وفادار هستید؟


  رئیس عزیز، شما جلسات زیادی برگزار می‌کنید - بهترین تیم‌ها جلسات کمتری دارند


  چگونه روابط حرفه‌ای معنادار ایجاد کنیم


  چرا شرکت در دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی و بیست‌وسومین دوره جوایز طلایی صنعت روابط‌عمومی ایران مهم است؟


  چیزی که در سال اول کار در روابط‌عمومی دیجیتال یاد گرفتم


  5 اشتباه روابط‌عمومی که استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی باید از آن اجتناب کنند


  جلسه فوق محرمانه ای در مادرید با حضور مدیران اجرایی گوگل دیپ مایند، آنتروپیک و هوش مصنوعی مایکروسافت آغاز می‌شود


  نشت اسناد داخلی گوگل جزئیات عملکرد الگوریتم رتبه‌بندی را آشکار می‌کند


  نقشه برداری از آگاهی انسان: مطالعه‌ای پیشگامانه


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد