کاربرد فنون رسانهای در روابطعمومی
نویسنده: سیدشهاب سیدمحسنی
فهرست مطالب
مقدمه
فصل اول: روابطعمومی و فنون رسانهای
اصول خبرنویسی
- تعریف خبر
- مفاهیم اساسی در خبر
- عناصر خبری
- ارزشهای خبری
- سبکهای خبرنویسی
- شناخت لید و انواع آن
- شناخت تیتر، انواع و اشکال آن
- شیوهها و راههای کسب خبر
- انواع خبر تولیدی
- فرایند تهیه، انتشار و اثربخشی خبر
- مدل فرایند تولید، انتشار، بازتاب و اثربخشی خبر
- سخت خبر و نرم خبر
- خبرنویسی الکترونیکی
- خبرنویسی برای رادیو
- خبرنویسی برای تلویزیون
- نمونه خبر
- فرم خبر
- فرم ارزیابی خبر
اصول گزارشنویسی
- تعاریف و مفهوم گزارش
- ویژگیهای گزارش
- ساختار گزارش
- محتوای گزارش
- زبان مخاطب گزارش
- مراحل و فرایند تهیه گزارش
- شیوههای گزارشنویسی
- انواع گزارش از لحاظ شکل و محتوا
- انواع گزارش در روابطعمومی
- مدل فرایند تهیه، انتشار و اثربخشی گزارش
- فرم ارزیابی گزارش
تهیه و انتشار بیانیه
- فرم ارزیابی بیانیه
تهیه مقالهها، تحلیل و تفسیر
- فرم ارزیابی مقاله
آکهی مطبوعاتی و تیزر رادیو و تلویزیونی
- فرم ارزیابی آکهی
- فرم ارزیابی تیزر تلویزیونی
مصاحبههای مطبوعاتی و رادیو و تلویزیونی
- فرایند ترتیب دادن مصاحبه
- مدل فرایند برگزاری مصاحبه
- فرم ارزیابی مصاحبه
برنامههای رادیویی و تلویزیونی
- فرایند شرکت مدیران و کارشناسان در برنامهها
- مدل فرایند شرکت مدیران و کارشناسان در برنامهها
تولید فیلم و سریال
- فرم ارزیابی فیلم
سفر رسانهای
- فرایند برگزاری سفر رسانهای
- مدل فرایند برگزاری سفر رسانهای
- فرم ارزیابی سفر رسانهای
پاسخگویی به رسانهها
- فرایند پاسخگویی به رسانهها
- مدل فرایند تهیه و ارسال جوابیه و پاسخگویی به رسانهها
- نمونه جواب ارسالی
- فرم ارزیابی جوابیه
پوشش خبری و تصویری مراسم و برنامهها
- فرایند پوشش خبری و تصویری مراسم
- مدل فرایند پوشش خبری
- فرم ارزیابی مراسم و برنامهها
میهمانی رسانهای
پایش رسانهای
فصل دوم: روابطعمومی و فنون رسانهای
وبسایت خبری (News Web Site)
- فرم ارزیابی سایت خبری
تولید و ارسال پیامک (SMS-MMS)
وبلاگنویسی (Blogging)
پادکست (Podcast)
وادکست (Vadcast)
اتاق خبری آنلاین (Online News Room)
ویدئو کنفرانس (Video Conference)
پست الکترونیک (e-mail)
فصل سوم: روابطعمومی و اثربخشی فنون رسانهای
اثربخشی فنون رسانهای
تعیین سیاستهای اطلاعرسانی
مخاطبپژوهی
تولید پیام رسانهای
مخاطبشناسی رسانهای
ارزیابی اثربخشی رسانهای
نتیجهگیری
مدل اثربخشی فنون رسانهای
منابع و ماخذ
واژهنامه تخصصی (روابطعمومی و رسانه)
مقدمه
ارتباط با رسانهها یکی از مهمترین و حساسترین وظایف و ماموریتهای برونسازمانی واحدهای روابطعمومی را تشکیل میدهد. از این طریق زمینه انتشار و انعکاس برنامهها، سیاستها و اقدامات سازمانها در راستای افزایش آگاهیهای عمومی و روشنگری افکار عمومی فراهم میآید. یکی از مشکلاتی که همواره ماموریت خطیر اطلاعرسانی روابطعمومیها را از طریق رسانهها (رادیو، تلویزیون، روزنامهها، نشریات تخصصی، خبرگزاریها، سایتهای خبری و ...) با محدودیت روبرو میسازد. عدم شناخت و تسلط بسیاری از روابطعمومیها با اصول حرفهای ارتباط و تعامل با رسانهها و همچنین عدم بهرهگیری علمی و تخصصی در تهیه و تنظیم انواع قالبهای فنون رسانهای (خبر، گزارش خبری، مصاحبه، بیانیه و اطلاعیه، یادداشت، مقاله، جوابیه و ...) میباشد. وجود این ضعف حرفهای و ساختاری معمولا فرصتهای اطلاعرسانی و رسانهای بینظیر و رایگانی را از واحدهای روابطعمومی در ارتباط با رسانهها سلب میکند.
این در حالی است که با آشنایی و تسلط تیم مدیریتی و کارشناسی روابطعمومی در بخش ارتباط با رسانهها با اصول و فنون رسانهای میتوان از این فرصت و قابلیتهای بالای خبری و تحلیلی اطلاعرسانی از طریق رسانههای جمعی نهایت استفاده و بهرهبرداری را به عمل آورد. لذا این نوشتار سعی بر آن دارد که به زبانی ساده، روان و کاربردی به مهمترین فنون رسانهای که میتواند مورد استفاده واحدهای روابطعمومی سازمانها و دستگاهها قرار گیرد پرداخته و آنان را با آخرین یافتههای این حوزه آشنا سازد.
در این مجموعه تلاش شده تا حد امکان از مباحث حاشیهای، نظری و تئوریپردازی فاصله گرفته و بتواند مهمترین و کاربردیترین اصول و فنون رسانهای موردنیاز روابطعمومیها را به شکل عینی تبیین و فرایند آن را تشریح کند. این کتاب به نوعی ادامه و تکمیلکننده مباحث اولین و دومین کتاب اینجانب تحت عنوان «گزارشنویسی برای روابطعمومی» و «ارتباطات رسانهای در روابطعمومی» است که در سالهای 79 و 81 انتشار یافته و با توصیه و راهنمایی دوستان، همکاران و علاقمندان به این حوزه تکمیل، تهیه و تدوین شده است.
امید است مورد استفاده علاقمندان حوزه ارتباطات و روابطعمومی به ویژه کارشناسان روابطعمومی در بخش ارتباط با رسانهها قرار گیرد. همچنین جا دارد از اهتمام جناب آقای مهدی باقریان و موسسه کارگزار روابطعمومی که در انتشار این اثر نقش تعیینکنندهای داشته تشکر کنم.
بدون تردید کتاب مذکور با ضعفها و کاستیهایی همراه است که با تذکر و راهنمایی خوانندگان آن انشاءا... در چاپهای بعدی تکمیلتر خواهد شد.
لینک فروشگاه: https://kpri.ir/?p=4194
|