شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- حرفه روابط عمومی در سال های اخیر دگرگونی های فراوانی پیدا کرده است. این دگرگونی ها هم به واسطه گسترش این حرفه در جهان اتفاق افتاده و هم به لحاظ ابزارها و روش هایی که در بهره گیری از این حرفه مورد استفاده قرار می گیرد.
عرصه بازاریابی یکی از عرصه هایی است که در چند سال اخیر به روابط عمومی نزدیکتر شده است. بسیاری از بازاریابان امروز دوست دارند که در عرصه فعالیت های روابط عمومی وارد شوند و یا از آن برای پیشبرد اهدافشان بهره مند شوند. بسیاری از متخصصان روابط عمومی نیز در تبیین جدید خود از روابط عمومی، آن را با تبلیغات و بازاریابی یکپارچه کرده و خواهان مشاهده این سه رکن در حوزه ای واحد هستند.
نوشتار زیر به زبانی ساده این مفاهیم را شرح می دهد.
کیو- من در ماه می از دانشگاه دانش آموخته شدم. من در یک آژانس بازاریابی کا می کنم. من عاشق صرف انرژی و کار با مشتریان هستم. من علاقه ویژه ای به روابط عمومی دارم. آیا می توانید کمی بیشتر در مورد این موضوع به من توضیح دهید؟
ای. یکی از بزرگترین چالش های متخصصان روابط عمومی، در دنیای بازاریابی وجود دارد. کوتاه سخن اینکه، متخصص روابط عمومی سعی می کند تصویری مطلوب از کارفرمای خود برای مشتریان، کارکنان یا کسانی که از خدمات آژانس استفاده می کنند، ایجاد کند. متخصصان روابط عمومی ممکن است گزارش رسانه ای بنویسند، به عنوان سخنگو سخنرانی کنند، یا هر دو را انجام دهند.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد جهان روابط عمومی، من از کاریگ لیبرت مشورت گرفتم. کسی که کارگردان ارشد روابط عمومی در گروه وستکون است، یک شرکت تکنولوژی شبکه ای در تاریتاون.
لیبرت توضیح داد: « احتمالا کمترین کاربرد از روابط عمومی در بازاریابی درک شود. این حوزه به زبان ساده و عامیانه در فیلمی مثل «سگ را بجنبان» به تصویر کشیده شده است.
«عمل روابط عمومی درباره ایجاد درک عمومی از یک موضوع است. صنعت ما مستقیما متمرکز بر حرکت جهت توجه مردم به شرکت یا فرد است- و شامل مشتریان، شرکا و رسانه ها می شود. هرکس با زمینه نگارشی قوی شانس زیادی را برای موفقیت در این عرصه دارد.
«رولودکس مجازی یک کلید است- همان طور که می دانید همه آن درباره رسانه است. هدف این است که روابط خود را طراحی کرده و مطبوعات را برای نگارش (با امید مثبت بودن) داستان های درباره شرکتتان کنید. تعداد کمی وقتی که مقاله ای را در نشریه ای مطالعه می کنند که در آن به یک شرکت خاص اشاره شده است، مطمئن باشید که پشت پرده آن نوشته توسط یک روابط عمومی چی بوده است که روزنامه نگار را ترغیب به نوشتن آن مقاله کرده است. راه های رسانه های اجتماعی (از قبیل توییتر و فیسبوک) یک جهان کاملا جدید را فراروی کارگزاران روابط عمومی گشوده اند- این به معنای راه های جدید برای راهنمایی ادراک عمومی است. منابع دیگر انجمن روابط عمومی امریکا است.
منبع: http://www.bostonglobe.com/business/2014/01/05/exploring-public-relations-career-option/vxN9GGBeadZESegTb5wBSK/story.html
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|