چکیده:
امروزه از یک سو سازمان ها،برای شناساندن و معرفی کالاها و خدمات خود و اعلام وجه تمایز آن با کالاهای مشابه،با بکارگیری رسانه های مختلف تبلیغاتی، می کوشند پیام های تاثیرگذاری را به منظور ترغیب مخاطبان به خرید ارسال کنند و از سوی دیگر،مردم با انواع تبلیغ از طریق رسانه های گوناگون در هر زمان و مکانی محاط شده اند؛ این در حالی است که آنچه در بحث تبلیغات حائز اهمیت است،ارزیابی میزان اثربخشی آن است. سوالی که اینجا مطرح میشود این است که دستیابی به هدف تبلیغاتی چگونه میسر میشود؟،چگونه میتوان مشتریان را به بهترین شکل مجذوب خود ساخت؟ و چگونه میتوان محصول را به موثرترین شکل معرفی کرد؟ جوابی که به سوال "چگونه؟" داده میشود بیانگر استراتژی اتخاذ شده است. مالک یا تعیینکننده استراتژی تبلیغاتی، فرد یا سازمان تبلیغکننده است. اساساً استراتژی در سطح زیرین سیاستهای کلی و به منظور دستیابی به اهداف تعیین شده قرار میگیرد. استراتژی نشان میدهد چه ترکیبی از خصوصیات کلیدی باید برقرار باشد. این تحقیق یک مطالعه مروری بوده و تحقیقات مرتبط از سال 1965 را مورد بررسی قرار داده و به جای ارائه فرضیه،اقدام به ارائه پیشنهاداتی منتج شده از روابط مورد آزمون در خصوص متغیرهای تحقیق کرده است. پژوهش حاضر میتواند در راستای نتایج حاصل از آن،بدلیل ارائه اطلاعات مفید در حوزه بازاریابی،برای محققان،مدیران و بازاریابان ارزشمند باشد.
واژگان کلیدی : کاربرد بازار،سهولت بازار،امنیت بازار،سرگرمی بازار،جو بازار،خودشناسی،خلق و خو،درگیری کلی تبلیغات، درگیری رسانه ای،درگیری با پیام،درگیری خلاق،تبلیغات بهداشتی،عوامل موثر در اثربخشی.
مقدمه:
در قرن بیست و یکم برای آنکه هر فرد، کارکردی مطلوب داشته باشد، باید حائز طیف وسیعی از توانایی ها و شایستگی ها و در اصل، بسیاری از «سوادها» باشد؛این «سوادها» از توانایی خواندن یک روزنامه تا درک اطلاعاتی که یک کارمند بهداشتی ارائه کرده، دارای تنوع،پویای و قابلیت انعطاف،هستند(فرشته مجلسی،1391).سواد سلامت عبارت است از: ظرفیت کسب، پردازش و درک اطلاعات اساسی و خدمات مورد نیاز برای تصمیم گیری های مناسب در زمینه سلامت ( فرشته مجلسی،1391). ازآنجایی که مصرف کنندگان نقطه عطف تمام فعالیت ها وتلاش های بازاریابی هستند. بازاریابی موفق با درک چرایی وچگونگی رفتار مصرف کنندگان آغاز می شود.مطالعه و بررسی عواملی که بروی رفتارمصرف کننده تاثیر گذارهستند و بررسی میزان تاثیر هریک از این عوامل باعث شناخت و درک مناسب ازرفتارمصرف کننده می گردد که بازاریابان فقط دراین صورت قادر خواهند بود محصولاتی را ارائه کنند که مطابق با نیازهای و خواسته های مصرف کننده باشد درهمین راستا کاتلر (1379) تبلیغات را هرگونه ارائه وعرضه ایده ها،کالا یا خدمات از یک واحد تبلیغاتی، فرد یا موسسه که مستلزم پرداخت هزینه باشد،تعریف می کند. اما در این میان تبلیغی اثربخش است که بتواند توجه مخاطب را جلب کرده،تاثیری خاطره انگیز داشته باشد و کنش خرید مخاطبان را تحریک نموده و دریافت حسی مخاطبان را بیدار نماید (پورکریمی،1381(.
http://marketingarticles.ir/marketing
|